zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Zdobienie ręczników, obrusów i sukienek

Komercyjne wykorzystywanie np. postaci z bajek

Aby móc haftować na koszulkach lub czapeczkach np. postaci ze znanych bajek należy uzyskać licencję, a więc zgodę osób posiadających majątkowe prawa autorskie do danych postaci, czyli ich autorów, producentów, wydawców.

Prawnicy zwracają też uwagę, że czym innym są "prawa do postaci" a czym innym "prawa do jej wizerunku filmowego" mającego miejsce wówczas, gdy wizualizacja postaci literackich nastąpiła dopiero podczas ekranizacji bajki.

Poza tym należy brać pod uwagę, że zakup licencji nie upoważnia do modyfikacji projektów graficznych - zmiany kolorów i przeróbek wyglądu itp. Może też się zdarzyć tak, że bajkowa postać zarejestrowana jest w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy lub wzór przemysłowy- wówczas trzeba będzie dodatkowo uzyskać licencję na korzystanie z odpowiedniego prawa własności przemysłowej.

I tak np. chcąc haftować na koszulkach Shreka trzeba wykupić licencję od DreamWorks, Króla Lwa - Disney'a, a kota Filomena - od Se-Ma-For itd.

- Taka licencja kosztuje średnio ok. 30- 40 000 zł na dwa lata - mówi jeden z właścicieli hafciarni. - Jest to więc spora kwota. Czasami więc lepiej stworzyć własnego kotka niż sięgać po słynnego Garfielda. Przyznaję jednak też, że rodzice pytają, czy mogę wyhaftować na koszulce ulubioną postać z kreskówki ich dziecka. W tej branży najważniejsze jest też to, aby kompleksowa realizować indywidualne pomysły klienta i zaproponować mu ciekawą 4alternatywę w przypadku braku możliwości spełnienia jego oczekiwań, np. właśnie w przypadku braku licencji.

Oczywiście swoje dzieła można sprzedawać w sklepie internetowym i za jego pośrednictwem przyjmować zamówienia. Przez Internet można także przesyłać klientom w zasadzie z całej Polski gotowe projekty - komputerowe symulację ich pomysłów. Pamiętajmy też, że nawet najpiękniejszy haft będzie się źle prezentował na materiale kiepskiej jakości. Oprawą pięknego haftu jest wysokiej jakości materiał. Dlatego też trzeba poszukać dostawców niedrogich, ale dobrych.

- Oczywiście trzeba też zaopatrzyć się w nici (przyjmuje się, że 20 kolorów nici na każdą głowicę), gdzie 1 szpulka 5 000 m kosztuje ok. 20 - 40 zł - mówią właściciele. - Plus igły, fizeliny itp.

Oprócz kosztów stałych związanych z prowadzeniem firmy (ZUS, ew. czynsz oraz opłaty) oraz strony internetowej lub sklepu internetowego, trzeba też wliczyć amortyzację maszyny/maszyn (lub zakup nowych), oprogramowania (dokonywania niezbędnych aktualizacji), a nawet ewentualne negocjacje klienta przy rozliczeniu.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.26

Udostępnij artykuł:

Mobilna kosmetyczka Anna Marchlewska Mobilna kosmetyczka Anna Marchlewska
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem