zaloguj

Jak trafić z pomysłem na biznes w rynkową niszę

Wybór odpowiedniego pomysłu na biznes może okazać się najtrudniejszym wyzwaniem przed przyszłym przedsiębiorcą. Powinien on więc starannie wyselekcjonować wszystkie pomysły i zastanowić się nad odpowiednią niszą rynkową – właściwego segmentu rynku, na którym – mówiąc najprościej - nie występuje duża konkurencja lub akurat Ty z Twoim pomysłem na biznes będziesz mógł się przebić, gdyż wystąpisz z unikatową ofertą, nieosiągalną dla konkurencji.  

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest nisza rynkowa? 
  • jak ją znaleźć?  
  • co to jest strategia Błękitnego Oceanu? 

Rynek niszowy stanowi więc mały fragment, segment rynku większego, który można określić przez zdefiniowanie, które wybrane kategorie usług bądź produktów będziesz chciał dostarczać swoim klientom.  

Jak znaleźć niszę rynkową? 

Oto kilka rad. 

Przede wszystkim stwórz listę kluczowych czynników sukcesu mających bezpośredni związek z Twoim pomysłem na biznes i segmentem rynku, którego on dotyczy. Eksperci mówią wprost, iż nie powinno się badać wszystkich czynników sukcesu, lecz wybrać tylko 20% z nich – to właśnie one będą w 80% odpowiadać za potencjalny sukces lub niepowodzenie.  

Weź więc pod uwagę np. następujące kryteria: stopień konkurencji istniejącej w tym samym segmencie rynku, który Ty wybrałeś na przestrzeń do swojego pomysłu na biznes, wielkość rynku, oczekiwania potencjalnych klientów w stosunku do jakości i poziomu usługi, koszt dotarcia do potencjalnych odbiorców, wysokość ceny, za którą będą oni mogli kupić daną usługę lub produkt, otwartość klientów na nowego usługodawcę w danym segmencie rynku. Po stworzeniu listy kluczowych czynników sukcesu, należy wyznaczyć ich wartość, ponieważ nie każdy jest tak samo ważny.  

Cały czas miej na uwadze, że skupiasz się na niszy rynkowej, przestrzeni, w której rzeczywiście znajdzie się dla Ciebie miejsce na rozwijanie własnego pomysłu na biznes, że będziesz w stanie rozwiązywać problemy ludzi lub odpowiadać na ich – może niespotykane często, innowacyjne potrzeby – wówczas istnieje potencjalna możliwość zrealizowania faktycznie dochodowego pomysłu na biznes.  

Strategia Błękitnego Oceanu… 

Strategia Błękitnego Oceanu polega na tym, gdy nowa firma niweluje problemy, niedociągnięcia lub błędy istniejących już usług bądź produktów. To także jest nisza rynkowa – zmieniasz w ten sposób panujące na rynku warunki. Dzięki swej „naprawczej” mocy i możliwości usuwania niedoskonałości istniejących już produktów czy usług, Twój produkt lub usługa będą unikalne, a klienci rzeczywiście będą ich potrzebowali. Pamiętaj jednak, że strategia Błękitnego Oceanu wymaga większego budżetu na wytworzenie danej usługi czy produktu i działania marketingowe.  

Poza tym musiałbyś zweryfikować czego brakuje określonym istniejącym już na rynku produktom, z czym ich użytkownicy mają problem i co chcieliby w nich zmienić, jak odwrócić istniejącą na rynku sytuację – zmienić grupę odbiorców, model płatności, sposób działania.   

Możesz też adaptować istniejące już produkty do nowej grupy docelowej – w końcu innowacyjny pomysł na biznes wcale nie musi oznaczać wymyślenia nowego produktu. Możesz z powodzeniem wykorzystać istniejące już rozwiązanie, ale na rynku, na którym nie było ono do tej pory stosowane. Niekiedy wystarczy jedynie zaprezentowanie tego produktu nowej grupie odbiorców.  

Nisza rynkowa lubi i specjalizacje i kompleksowość  

Zawęź i sprecyzuj swą ofertę – zostań specjalistą. Na rynku mnóstwo jest firm, które działają kompleksowo i w swych ofertach mają „wszystko i jeszcze więcej.” To nie zawsze działa na ich korzyść. Czasami klienci szukają bowiem specjalizacji i okrojonej oferty, w której dana firma jest najlepsza. Zawężenie oferty umożliwi Ci też łatwiejsze zautomatyzowanie i skalowanie Twojego przyszłego pomysłu na biznes.  

Oczywiście może zdarzyć się sytuacja odwrotna – w segmencie rynku, który wybrałeś na przestrzeń prowadzenia przyszłego pomysłu na biznes nie ma kompleksowości, a konkatencja skupia się wyłącznie na konkretnych specjalnościach. Wówczas Twoim atutem będzie właśnie działanie kompleksowe. W tym przypadku Twoimi odbiorcami będą osoby, które nie chcą już współpracować z wieloma firmami, lecz chcieliby złożyć zamówienie u jednej firmy, która zajmie się ich sprawami kompleksowo.  

Indywidualizacja usług wśród masowej obsługi  

Jeżeli w danym segmencie rynku wszyscy klienci traktowani są tak samo, „taśmowo”, idealnym rozwiązaniem jest podniesienie ceny usługi i dopasowanie jej do potrzeb konkretnego klienta.  

Indywidualizacja usług jest jednym z najistotniejszych zadań, jakie stawiane są przed marketingiem XXI wieku. Umożliwiają budowę długoterminowych relacji z klientami przez zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb konsumenckich i dostosowywaniu produktów lub usług do ich preferencji. Oczywiście cel ten może być realizowany na różne sposoby, a jego zakres uzależniony jest m.in. od branży, w jakiej produkt ten jest oferowany.  

Pamiętaj też, że nie musisz wymyślać odpowiadającego Ci modelu biznesowego od podstaw. Możesz poszukać idealnej dla Ciebie franczyzy. Franczyzowy pomysł na biznes jest już opracowany i gotowy do wdrożenia.  

Podsumowując… 

Poszukiwanie niszy rynkowej to budowanie przewagi konkurencyjnej przez szukanie nowych rozwiązań. Niszą rynkową nazywamy więc: 

  • niedużą, wyodrębnioną grupę odbiorców szukających konkretnie określonych korzyści; 
  • niedużą wyodrębnioną geograficznie część rynku; 
  • miejscem na rynku o malej konkurencji 
  • zawężoną specjalizację w konkretnym rodzaju oferty – specyficzny czynnik potencjału rozwojowego firm, który może sprostać sprecyzowanym potrzebom klientów. Nisza jest więc małym wycinkiem rynku, na który może zostać skierowana aktywność danej firmy i na którym firma ma szanse uzyskania przewagi nad firmami konkurencyjnymi.  

Przykładem trafienia w niszę rynkową sa np. mlekomaty, kocie restauracje. Natomiast przykładem rynków niszowych są: 

Nisze osobistego trenera: 

  • chętni do pracy w Policji, Straży Pożarnej, Wojska Polskiego; 
  • triathlonisci chcący zakwalifikować się do zawodów Ironman; 
  • kobiety w ciąży; 
  • seniorzy po 70 roku życia. 

Rynki niszowe gastronomii: 

  • małe dzieci; 
  • diabetycy; 
  • peskaterianie itd. 

 

 Ewelina Adamczyk

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.57

Udostępnij artykuł:

Jakie są zalety oraz wady przynależności do sieci franczyzowej Jakie są zalety oraz wady przynależności do sieci franczyzowej
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem