Partner serwisu

Kompendium wiedzy o franczyzie

Słowo „franchising”, które dla wielu ludzi jest po prostu terminem ekonomicznym, dosłownie znaczy - „bycie wolnym”. System franczyzowy to bardzo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza w sytuacji rozpoczynania swojej przygody z handlem. Początkujący przedsiębiorca będzie wolny od wielu błędów, które zazwyczaj pojawiają się przy rozkręcaniu biznesu.

Franczyza oferuje także swoim biorcom wolność w prowadzeniu, zarządzaniu i kierowaniu własną firmą. Jednak tam gdzie jest wolność - musi być i odpowiedzialność za własne decyzje.

 

Sprawdzona wiedza i doświadczenie w pakiecie

Najprościej mówiąc, franczyza to działanie na czyjejś licencji za zgodą właściciela marki. Franczyzodawca przekazuje więc franczyzyzobiorcy całą swoją wiedzę, doświadczenie i sprawdzone metody prowadzenia biznesu.

 

Nie można też zapominać o opiece franczyzodawcy i jego pomocy przez cały okres trwania umowy. A pomoc ta bywa nieoceniona -  począwszy od mnóstwa spotkań i szkoleń, poprzez pomoc w znalezieniu i wyborze lokalu, szczegółowe przygotowanie planu wyposażenia, wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej aż po pomoc w pozyskiwaniu klientów i podpisywaniu kontraktów ramowych z dostawcami i partnerami biznesowymi.

 

Za i przeciw

Jak każdy biznes, franchising ma swoich zwolenników i przeciwników. Zwolennicy doceniają szansę wejścia w pewny, bezpieczny biznes, znany już na rynku, o ugruntowanej pozycji. Przeciwnicy twierdzą, że lepiej jest tworzyć coś „nowego", czego jeszcze nie było, niż powielać cudze pomysły. Jednakże wielu Polaków nie wie, na czym tak naprawdę polega taka forma prowadzenia własnej działalności, a sieć franczyzową kojarzą jedynie z gigantem tego rynku, restauracją McDonald’s.

 

Franczyza to sprawdzona metoda prowadzenia własnego interesu, z powodzeniem używana w wielu branżach przez biznesmenów na całym świecie. Jednakże – i tu nie ma co ukrywać – w Polsce franchising wciąż jeszcze raczkuje. Ale – co najważniejsze – sukcesywnie się rozwija i udoskonala.

 

Podział franczyzy

Wybór odpowiedniego dla indywidualnego biorcy systemu franczyzowego powinien być dokładnie przemyślany – a sam system powinien być sprawdzony i dobrze zaprogramowany na odniesienie sukcesu.

 

„Franchising” jest pojęciem ogólnym. Dzieli się jednak na trzy rodzaje: franczyzę, systemy partnerskie (franczyzodawca część placówek prowadzi sam a resztę prowadzą franczyzobiorcy) i systemy ajencyjne (głównym obowiązkiem ajenta jest świadczenie usług związanych z prowadzeniem sprzedaży towaru należącego do drugiej strony umowy i ponoszenia kosztów świadczenia tych usług, np. zatrudnienia pracowników).

 

Franczyza to wspomniane już działanie na czyjejś licencji i bazowanie na wiedzy i doświadczeniu dawcy. Wyróżnić można franczyzę twardą i miękką. Ta druga ma znaczną przewagę nad pierwszą w przypadku, gdy ceni się niezależność.

 

Kreatywność czy działanie „pod sznurek”

I tu pojawia się bardzo często zadawane pytanie - czy franczyza jest dobra dla osób kreatywnych, pomysłowych, chcących wciąż się rozwijać? Wiele osób zarzuca biznesom franczyzowym zamykanie w sztywnych ramach, brak miejsce na kreatywność franczyzobiorcy, robienie wszystkiego "pod sznurek".

 

Prowadzący ten biznes zapewniają, że we franczyzie jest miejsce i na kreatywność i własne pomysły. Pomysłowość i kreatywność franczyzobiorcy jest tak naprawdę mile widziana przez dawców licencji. Pomysły biorcy muszą jednak zostać przez nich zweryfikowane, aby nie zagroziły całej sieci. Zawsze jednak we współpracy franczyzowej musi być miejsce na rozmowę oby stron – przecież zarówno dawca licencji jak i biorca nastawiony jest na rozwój biznesu i profity. Poza tym trzeba pamiętać, że pewne kwestie biznesowe wyglądają całkiem inaczej zza biurka, niż zza sklepowej lady. Nie bez znaczenia jest tu właśnie podział franczyzy na miękką i twardą.

 

Franczyza twarda to powiązanie biznesu z siecią w niemalże wszystkich aspektach – od aranżacji, po rodzaj oferowanych towarów oraz współpracujące hurtownie. Franczyzodawca inwestuje w sklep, w zamian za co ma bardzo duży wpływ na jego prowadzenie oraz asortyment. Franczyzobiorca musi więc przestrzegać twardych zasad ustalonych przez dawcę.

 

Z kolei franczyza miękka daje właścicielowi większe poczucie swobody i niezależności. Franczyzobiorca sam zarządza sklepem pod szyldem dawcy, jednakże odpowiednio mniej od niego otrzymuje.

 

Katalog Franczyz

Sprawdź gotowe pomysły

Web Analytics google-site-verification: google3bcd9892e1b8f2dc.html