zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Kompendium wiedzy o franczyzie

Przepis na idealną franczyzę

Sama franczyza jest idealnym pomysłem, gdy…brak Ci pomysłu na biznes. To idealna odpowiedź na potrzeby niezdecydowanych, pragnących zyskać finansową niezależność, czuć się bezpiecznie i polegać na sprawdzonym już koncepcie.

 

Przede wszystkim – i to jest najważniejsze – bazowanie na cudzym pomyśle musi się opłacać i być skrojone na miarę. Innymi słowy – franczyza, tak jak każdy biznes, powinna być dopasowana do Twoich oczekiwań i możliwości.

 

Idealna franczyza powinna być więc przemyślana pod kątem jej opłacalności, wyboru odpowiedniej branży, ale także własnych zainteresowań, możliwości finansowych, lokalnego rynku, znajomości działania systemów franczyzowych, ich zalet i wad.

 

Idealna franczyza – wszystkim musi zależeć tak samo

Przede wszystkim jednak wybrana franczyza powinna dawać radość, spełnienie zawodowe i korzyści finansowe.

 

Czy jest to możliwe? Oczywiście, że tak. Jednakże we franczyzę, tak jak w każdy inny biznes, trzeba wejść z głową. Ta forma prowadzenia biznesu ma swoich gorących zwolenników i zagorzałych przeciwników. Ci ostatni niegdyś się sparzyli i próbują przestrzec przed tym innych. Sparzyli się z różnych powodów – czasami z winy franczyzodawcy, który rzeczywiście nie dbał o swoich biorców, zależało mu tylko na własnych korzyściach, być może sam do końca nie rozumiał istoty systemu franczyzowego (na szczęście dzieje się tak już coraz rzadziej – zarówno dawcy, jak i biorcy licencji są już coraz bardziej świadomi i odpowiedzialni). Zdarza się też jednak, że biorca sparzył się niestety z własnej winy – ze źle dobranego dla siebie biznesu, nie sprawdzeniu lokalnego rynku, przeliczenia własnych możliwości, nie przeczytania umowy (to też się zdarza)…

 

„Tylko firma matka wychodzi na swoje”, „Franczyza to płacenie za markę i dzielenie się zyskami” – to powszechne zarzuty wobec takiej formy współpracy. Nikt ich nie podważa, ale pamiętać trzeba, że do wejścia w taki biznes nikt nikogo nie zmusza. Dlatego musi być to bardzo dokładnie przemyślana decyzja każdego przyszłego franczyzobiorcy. Pamiętajmy też, że wszystkim uczestnikom systemu franczyzowego danej sieci musi zależeć tak samo mocno.

 

Know-how – głęboko skrywany sekret każdej sieci

Nie każdy biznes franczyzowy to gwarancja sukcesu – niestety. Pamiętajmy, że udzielanie franczyzy to nie tylko licencja na korzystanie ze znaku towarowego, ale przede wszystkim na korzystanie z know-how. A know-how to po prostu przepis na sprawdzony biznes, którego można się nauczyć i go powielać. Innymi słowy – to głęboko ukrywany sekret każdej sieci.

 

Franczyza składa się z pakietu franczyzowego – tak określa się zbiór elementów (świadczeń) oferowanych franczyzobiorcy przez franczyzodawcę, odzwierciedlający całe zgromadzone przez niego doświadczenie w prowadzeniu przedsiębiorstwa.

 

Najogólniej mówiąc franczyza składa się bowiem ze sprawdzonego konceptu, wypracowanej marki, unikalnego podręcznika operacyjnego z know-how. Podręcznik operacyjny zawiera opis zasad, według których franczyzobiorca ma prowadzić działalność w ramach danego systemu franczyzowego. Marka natomiast jest jednym z dwóch, obok know-how franczyzodawcy, głównych filarów każdego systemu franczyzowego. Tworzona jest w celu rozpoznania towarów i usług sprzedawcy lub grupy sprzedawców i odróżnienia ich od towarów i usług konkurentów. Marka pozwala więc zidentyfikować sprzedawcę lub producenta i ułatwia mu wyróżnienie się na rynku, co wspiera budowę jego przewagi konkurencyjnej.

 

Rdzeń każdego konceptu składa się także z usług, które będą w przyszłości świadczone podmiotom wykupujących licencję. Ostatnim elementem są oczywiście opłaty, które franczyzobiorca będzie uiszczał na rzecz danej sieci w przyszłości.

 

Jaki więc jest przepis na udaną franczyzę? Przede wszystkim:

…zaczynamy od głębokiego przemyślenia tematu – czy rzeczywiście franczyza będzie najlepszą formą prowadzenia biznesu, jaka branża będzie najlepsza, czy będzie ona zgodna z naszą pasją i zainteresowaniami, a także zapotrzebowaniem lokalnego rynku, jakie są nasze oczekiwania i możliwości finansowe.

 

Powinieneś też dokładnie przeanalizować zyski podobnych placówek działających w tej samej sieci, a szczególnie zyski, które osiągają biznesy usytuowane w podobnej lokalizacji. Możesz też skonsultować się z innymi biorcami licencji i zweryfikować obietnice franczyzodawców. Cenne może być również spotkanie z byłymi biorcami.

 

Po uzyskaniu odpowiedzi na te pytania, możemy przystąpić do wyboru odpowiedniej sieci. Szukajmy tylko sprawdzonych dawców licencji wyposażonych w odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Raczej unikajmy tych franczyzodawców, którzy bazują tylko na powadzeniu jednego punktu – wówczas jest raczej więcej niż pewne, że nie jest to biznes sprawdzony i dobrze nie prognozuje.  Nie posiada dobrej dokumentacji czy podręcznika operacyjnego. Szukajmy takich dawców, którzy przez lata ciężką pracą wypracowali sobie znaną markę, są cenieni i można im zaufać.

 

Bo wybór odpowiedniej sieci wiąże się z zaufaniem do niej, „graniem do jednej bramki”, wspólnym działaniem dla jej dobra. Pamiętajmy, że bierzemy na siebie duża odpowiedzialność. I tak samo jak są „źli” franczyzodawcy, tak i mogą być „źli” biorcy licencji. Owszem, inwestujemy w cudzy pomysł swoje pieniądze – ale musimy pamiętać, że będziemy korzystać nie tylko z tego cudzego pomysłu, ale i ciężkiej pracy, wielu prób i błędów, których my będziemy mogli uniknąć. Nieodpowiedzialny franczyzobiorca może wypracowaną przez lata markę zwyczajnie zepsuć, a to nigdy nie jest dobra rekomendacja dla potencjalnych biorców tej licencji i samego dawcy.

 

Świadoma decyzja o pracy dla siebie

Po wyborze odpowiedniej sieci należy dokładnie przeczytać umowę z wszystkimi wynikającymi z niej prawami i obowiązkami. Umowa franczyzy powinna dokładnie precyzować wszelkie aktywności obu stron przedsięwzięcia.

 

Musisz mieć pełną świadomość wszystkich opłat franczyzowych, podobnie jak świadomość nakładów inwestycyjnych, które poniesiesz jako biorca licencji. Ponadto - udzielenie licencji, know-how, wsparcie szkoleniowe, logistyczne, księgowe, administracyjne, jednolita wizualizacja, uporządkowany marketing – wszystko to posiada swoją wymierną wartość, więc nie dziw się, że podpisywana umowa licencyjna będzie obwarowana wieloma zastrzeżeniami i zakazami.

 

Do tego wszystkiego należy dorzucić dużą garść własnego zaangażowania, pasji i naprawdę ciężkiej pracy. Franczyza to nie jest biznes dla leniwych – tu naprawdę nic się samo nie zrobi, a każdy franczyzobiorca świadomie podejmuje decyzję o pracy dla siebie.

 

Czyli reasumując – idealną franczyzę tworzy się z:

 

  • Weryfikacji wiedzy o franczyzie
  • Stworzenia sprawdzonego, unikalnego konceptu bazującego na wiedzy i doświadczeniu
  • Zbudowania szczelnego systemu skupionego na ochronie franczyzodawcy i jego znaków towarowych
  • Dobrego przygotowania dawcy do rozwijania franczyzy
  • Oceny własnej sytuacji ekonomicznej biorcy
  • Przemyślanego wyboru odpowiedniej sieci
  • Przemyślanej rekrutacji potencjalnych biorców
  • Oceny zdolności poddania się regułom franczyzy
  • Ogromnego zaangażowania, pasji, ciężkiej pracy i współpracy dawcy i biorcy licencji

 

Tylko wtedy można liczyć na prawdziwy sukces. A o to przecież powinno chodzić obu stronom tego przedsięwzięcia.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.36

Udostępnij artykuł:

Fitness na trampolinach. Skokami po zdrowie i super sylwetkę Fitness na trampolinach. Skokami po zdrowie i super sylwetkę
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem