zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Nie dla dyskryminacji franczyzy

Rozmawiamy z PawłemTraczem, prezesem zarządu Polskiego Stowarzyszenia Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców,który został wybrany przewodniczącym zespołu ds. franczyzy przy rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Wojciech Szramowski (WS):W wywiadzie udzielonym portalowi Dobre Pomysły na Biznes Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, Adam Abramowicz, zapowiedział: „Wkrótce powołam Zespół Roboczy Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP, aby mógł zająć się tym problemem”. Rozumiem, że Pańska nominacja to materializacja tej zapowiedzi?

Pawel Tracz (PT): Jestem przedsiębiorcą z 16-letnim stażem w sieci franczyzowej. W 2018 r. wraz innymi franczyzobiorcami zawiązaliśmy akcję pod hasłem „Nie dla dyskryminacji franczyzy”. Właśnie wtedy zaczęły pojawiać się w różnych gremiach krzywdzące mity na temat tej formy działalności oraz pomysły zmian w prawie, bardzo niekorzystne dla dziesiątek tysięcy przedsiębiorców. Dziś nasza inicjatywa ma już zinstytucjonalizowaną formę i działa pod nazwą Polskie Stowarzyszenie Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, ale nasze cele pozostały spójne z tymi sprzed dwóch lat. 

(WS): Problemem, o którym wspomniał w wywiadzie Rzecznik, jest wypracowanie kodeksu dobrych praktyk w różnych branżach, także we franczyzie. Na czym ma polegać wypracowanie kodeksu, czy nie będzie to kolejna regulacja biurokratyczna? 

(PT): Po pierwsze, wiedza o franczyzie jest w Polsce bardzo uboga. Narosło wiele mitów i uproszczeń, dlatego moją intencją jako przewodniczącego zespołu jest edukowanie na ten temat. Po drugie, wobec wielorakości systemów franczyzowych w Polsce oraz coraz większej popularności tej formy działania w handlu konieczne jest promowanie dobrych praktyk, także w relacjach między franczyzodawcami a franczyzobiorcami. Mamy kilka dobrych przykładów na naszym rynku. Sam jestem franczyzobiorcą i współpracuję w ramach stowarzyszenia z franczyzobiorcami różnych sieci, dlatego chętnie podzielę się swoim doświadczeniem. Kontynuujemy również budowanie płaszczyzny dialogu pomiędzy franczyzobiorcami a franczyzodawcami. 

(WS): Jest Pan franczyzobiorcą Żabki, o której było głośno kilka miesięcy temu ze względu na nadużywanie swojej pozycji względem franczyzobiorcy. Czy według Pana powinno być tak, że rozpoczynając działalność, nowy franczyzobiorca podpisuje część dokumentów in blanco? Jak tłumaczyli przedstawiciele sieci, w ten sposób Żabka zabezpiecza się finansowo w momencie przekazania sklepu z towarem. 

(PT): Nie chciałbym komentować poszczególnych zasad współpracy w popularnych franczyzach. Pamiętajmy jednak, że jeśli dana sieć oferuje przedsiębiorcy gotowy do działania sklep, w naturalny sposób musi się zabezpieczyć odpowiednimi dokumentami. Każdy franczyzobiorca może zapoznać się z umową i podjąć decyzję, na jaką formę współpracy jest gotowy, natomiast zawsze istnieje ryzyko biznesowe, które towarzyszy każdej działalności. 

(WS): Czy rzeczywiście uważa Pan, że tworząc kodeks dobrych praktyk franczyzy, można wchodzić z regulacjami w swobodne stosunki między przedsiębiorcami? Czy mamy jakieś przykłady, w których to działa? 

(PT): Ta kwestia z pewnością będzie przedmiotem dyskusji w gronie członków zespołu. Osobiście uważam, że jest bardzo dużo do zrobienia w obszarze edukowania na temat franczyzy oraz promowania dobrych praktyk. I od tego powinniśmy zacząć w ramach Zespołu ds. Franczyzy wraz z jego członkami oraz Rzecznikiem MŚP. 

dziękuję za rozmowę.

 

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.50

Udostępnij artykuł:

Co jest kluczowe w szkoleniu franczyzobiorcy Co jest kluczowe w szkoleniu franczyzobiorcy
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem