zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Alter Ego - tworzyć kuchnie jak ze snu

Lubisz projektować, masz wyobraźnię przestrzenną i wrażliwość estetyczną? Jeśli jeszcze szukasz dla siebie pomysłu na własny biznes, to już tylko krok od tego, aby ?przymierzyć się? do poprowadzenia salonu mebli kuchennych. Z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć, czy też, jak dbać o prestiż takiej firmy podpowiada Andrzej Telus, właściciel salonu Alter Ego (meble szyte na miarę) w Tczewie.

  Tekst i zdjęcia Krystyna Krawczyk   - A wszystko zaczęło się od tego, że sami akurat budowaliśmy dom i go urządzaliśmy ? wspominają Agnieszka i Andrzej Telusowie. ? Uznaliśmy, że salon mebli kuchennych to jest to. A skąd nazwa? Alter Ego to nasz sklep ?z duszą?. Przecież dom, to takie miejsce, gdzie ludzie spędzają dużo czasu. To w kuchni toczy się życie rodzinne. Naszym przesłaniem jest motto: Twoja kuchnia, Twoje drugie ?ja?. Andrzej Telus podkreśla, że jeśli myśli się prowadzeniu własnej firmy, to trzeba szybko reagować na zmiany zachodzące na rynku. ? Trzeba zapomnieć o pracy po osiem godzin i wolnych weekendach ? mówi Andrzej Telus. ? Kiedy pojawią się jakieś problemy, nie wolno myśleć o ?złożeniu broni?. ?Poddanie się? ? to nie wchodzi w rachubę.   Alter Ego - tworzyć kuchnie jak ze snuPoczątki firmy wcale nie były łatwe. Warunki ? można by rzec ? spartańskie. ? Zaczynaliśmy w garażu od składania mebli ? mówi właściciel Alter Ego. ? Zatrudnialiśmy jedną osobę. Żona od początku pomaga mi w prowadzeniu firmy. To z nią nasi klienci mają kontakt, jako pierwszą. Projekty są jej autorskie. Ja odpowiadam za stolarnię oraz za całokształt firmy. Państwo Telusowie podkreślają, że dużym wsparciem byli dla nich rodzice, szczególnie teść.  

Wsparcie rodziny

  Alter Ego - tworzyć kuchnie jak ze snu? Taka zachęta od najbliższych bardzo zmobilizowała nas do pracy ?mówi właściciel salonu. ? Firmę zarejestrowałem w 2009 roku, ale faktycznie działalność ?ruszyła? rok później. Nasi pracownicy, to nie są osoby z przypadku, to świetni fachowcy. W firmie dbamy o dobry, rodzinny klimat. Człowiek jest najważniejszy. Jeżeli nie będzie dobrze traktowany, to odejdzie, a przecież nasz sukces, jako firmy, to też efekt pracy naszych fachowców. Przy prowadzeniu tego rodzaju działalności ważna jest nie tylko znajomość nowych trendów na rynku. ? Klient musi czuć, że to co mu proponujemy jest najlepsze ? mówi pan Andrzej. ? Stale obserwujemy rynek. Trzeba być na bieżąco z oczekiwaniami potencjalnych klientów.   Tyle ile ludzi, tyle wizji. Prowadząc salon mebli musimy zdawać sobie sprawę, że nie każdy klient przyjdzie do nas z gotowym pomysłem na zabudowę. Przygotowanie samego projektu nie jest aż tak trudne. Pani Agnieszka przyznaje, że najtrudniej jest projektować bardzo małą kuchnię. - Jak w każdej kuchni powinna być kuchenka gazowa czy elektryczna, lodówka, zlewozmywak, do tego jeszcze jakiś ?słupek?, a powierzchnia, w jakiej przychodzi nam operować jest bardzo skromna ? mówi Agnieszka Telus. - To nie lada wyzwanie, aby spełnić wszystkie oczekiwania klienta.  

Planowanie inwestycji

  Andrzej Telus przestrzega przed kardynalnym grzechem w prowadzeniu działalności gospodarczej: - Nie można spocząć na przysłowiowych laurach. Na bieżąco ulepszamy to co jest potrzebne. Obecnie myślimy o zakupie dwóch nowych samochodów. Potrzebna jest również nowa hala, a co za tym idzie ? nowszy park maszynowy. To wszystko decyduje o terminie realizacji zamówień naszych klientów. Właściciel salonu podkreśla znaczenie dobrego kontaktu z kontrahentami, hurtowniami. Ważną kwestią jest lokalizacja naszej firmy. ? Stolarnia dobrze gdy jest położona w mieście, czy też w niewielkiej odległości od miasta ? mówi Andrzej Telus. ? Sam salon musi już być zlokalizowany w dobrym miejscu, często odwiedzanym. Co ważne musi być dobrze oznaczony. Trzeba być ?widocznym?. Przez rok przekonywaliśmy ludzi do siebie. Wówczas jeszcze nie mieliśmy salonu, chociaż od samego początku wiedzieliśmy, że jest potrzebny, aby firma dobrze prosperowała.  

Znajomość rynku

  Andrzej Telus przestrzega przed popełnianiem błędów, jakimi są: przeinwestowanie, lub też odwrotnie ? niedoinwestowanie. ? Przy podejmowaniu decyzji o inwestowaniu trzeba zachować zdrowy rozsądek. Każda skrajność nie będzie dobrze wpływała na kondycję naszej firmy. ? O oczywiście, aby móc przygotować dobry projekt warto zainwestować w program do wizualizacji. Ważna jest też znajomość rynku, producentów. Okuć meblowych, czy też frontów ? zauważa właściciel. ? Lepiej wydać na komponenty trochę więcej, bo wtedy tworzy się lepsze, trwalsze meble. Takie działanie to forma dbałości o prestiż firmy, naszą markę. Wśród naszych klientów dużo jest osób z tzw. polecenia, nie tylko z Tczewa i okolicy, ale i z Elbląga, Malborka, czy Starogardu Gdańskiego, chociaż to szczelny rynek i trudno na nim zaistnieć.  

Finansowe zmagania

  Istotną rzeczą jest by zatrudniane osoby miały pojęcie i doświadczenie w stolarstwie. Przypadkowi pracownicy bez fachowej wiedzy nie wróżą niczego dobrego. Zaczynając przygodę z własną firmą stolarską nie trzeba obawiać się braku dużych profesjonalnych maszyn typu piła i okleiniarka. Są na rynku firmy, które wycinają oraz oklejają płyty . Otwierając firmę ? jeżeli nie mamy własnych środków na rozruch, to warto rozejrzeć się za dofinansowaniem. Można ubiegać się o dotację na założenie firmy w urzędzie pracy. Jeśli akurat urząd nie dysponuje środkami, to można zaryzykować i wziąć pożyczkę. Na początek wystarczy ok. 20 tys. zł, a w wersji minimum nawet 10 tys. zł. ? Warto zainwestować w sprzęt ? mówi pan Andrzej. ? Wkrętarka, wyrzynarka, wiertarka udarowa, czy też piła do kątów, to nieodzowne wyposażenie stolarni. Oczywiście potrzebne jest przestronne pomieszczenie, gdzie można składać meble. Warto również pomyśleć o własnym samochodzie dostawczym, czy choćby przyczepce, to pozwoli rozwiązać sprawę dostawy mebli do klienta.   My inwestujemy w przyszłość

Agnieszka i Andrzej Telusowie

- Rynek jest coraz pełniejszy. Z roku na rok coraz ciężej się przebić. Istniejące od kilkunastu lat firmy mają już ugruntowaną sytuację. My postawiliśmy na: słowność, dotrzymywanie terminów realizacji, wysoką jakość usług, dobry kontakt z klientami, profesjonalne doradztwo oraz elastyczność przy realizacji zamówień naszych klientów. To się sprawdza. Oczywiście trzeba się liczyć z reklamacjami i traktować każdą bardzo poważnie. Jedno jest pewne: kto stoi, ten się cofa. My inwestujemy w przyszłość. 

Koszty inwestycji

  KOSZTY POCZĄTKOWE Elektronarzędzia ? 10-12 tys. zł Samochód dostawczy ? od 6000 zł Dzierżawa (co najmniej ok. 50 m kw. dobrze oświetlone, z gniazdem siłowym potrzebne na składanie mebli) ? od 1000 zł Łącznie ponad 20 tys. zł   MIESIĘCZNE KOSZTY STAŁE Łącznie 25-30 tys. zł ? w tym zatrudnienie 4 osób, wynajem pomieszczeń, spłata kredytu, media, zakup materiału PRZYCHODY Średnio ? ok. 50 tys. zł (bywają okresy lepszej koniunktury i słabszej)  

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.51

Udostępnij artykuł:

Re/ Max światowy lider w branży nieruchomości Re/ Max światowy lider w branży nieruchomości
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem