zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Mobilne restauracje i bary z powodzeniem walczą o klientów

Nie od dziś wiadomo, że mobilne (samochodowe) jadłodajnie mogą zapewnić utrzymanie, a jeśli idąc za ciosem uczynimy z nich prężnie działającą sieć, dochód może być naprawdę duży. Z takiego założenia wyszła firma "Global Food Service", która już w grudniu spróbuje podbić rodzimy rynek (i podniebienia) siecią ok. 200 Food Trucków w ramach globalnego "Food Truck Project".

 

Podbicie polskiego rynku "kulinarnych camperów" wcale nie musi być prostym zadaniem. Widok pojazdu ze sprzedawcą serwującym dania, nie należy w Polsce do rzadkości.

Dobrym przykłądem jest Trójmiasto. Ciężarówki serwujące gorące kurczaki z rożna, hot - dogi, a nawet dania wegetariańskie są codziennym widokiem niedaleko Dworca PKP w Gdańsku, w centrum Sopotu. Także w Gdyni na pl. Kościuszki "jadłodajnie na kółkach" to częsty widok. Dania serwowane w ten sposób są smaczne, pożywne, a przede wszystkim ich przygotowanie jest bardzo szybkie. Ten sposób zarabiania wybrało już wiele osób, kłopot w tym, że branża jest rozdrobniona. Rynek nie lubi próżni, a gdy ma w sobie potencjał, tylko kwestią czasu będzie pojawienie się ogólnopolskiego sieciowego gracza, ze sporym zasobem funduszy.

Projekt o wartości 20 mln zł

Jak czytamy na stronie firmy, spółka "Global Food Service" z siedzibą we Wrocławiu od niedawna jest przyłączona do grupy Global Foods Holding z siedzibą w Amsterdamie. Co ciekawe głównym celem Global Food Service jest przyczynianie się do wzrostu rozpoznawalności polskich wyrobów mięsnych w krajach azjatyckich. Jak czytamy na stronie GFS, holding do niedawna zajmował się jedynie odnawialnymi źródłami energii, ale wraz z decyzją o dywersyfikacji działalności w inne, równie dochodowe dziedziny handlu, spróbowano poszerzyć działalność o wspomnianą sieć produktów gastronomicznych. Pierwsza sieć grupy w Europie w ramach Food Truck Project powstała we Francji. Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia bliźniaczej inwestycji w Polsce. Przewidywana wartość projektu, szacowana jest na kwotę ponad 20 mln Euro. Spółka "Global Food Service" - filia w Łodzi została powołana w 2015 r. Celem było uruchomienie w naszym kraju, z pomocą jednej z większych sieci handlowych mobilnych punktów gastronomicznych. W tle inwestycji pojawia się też kwestia zamknięcia rynku rosyjskiego dla polskich produktów mięsnych. Polscy eksporterzy w sposób naturalny zaczęli poszukiwać nowych rynków zbytu. Global Food Service, współpracując z Agencją Rynku Rolnego i poprzez kontakty w Szanghaju z powodzeniem wypełnia lukę powstałą po zamknięciu rynku rosyjskiego. O tym, że Food Truck Project jest ambitnym i szeroko zakrojonm projektem świadczą liczne reklamy w Internecie i największym polskim dzienniku.

Pomysł na mobilną sieć gastronomiczną

Twórcy FTP pomysł na działalność mobilnych restauracji oparli na franczyzie. Firma oszacowała już wstępne koszty i przychody dla potencjalnych franczyzobiorców. Dane prezentują się obiecująco. Na stronie widnieje informacja o przychodzie w mieście do 100 tys. mieszkańców oszacowaną na kwotę 24,8 tys. zł. Z kolei dochód oszacowano na 9,9 tys. zł. Dochód w miastach większej wielkości firma oczywiście prognozuje na dużo wyższy - przychód 51,3 tys. zł, a dochód brutto ok. 20,5 tys. zł. Jednak prognozy zawsze są obiecujące, jak będzie przekonamy się naprzełomie br. gdy na ulice wyruszą pierwsze Food Trucki. camper pion Przykład mobilnego baru w Sopocie. Fot. Redakcja

Jak się dowiedzieliśmy w zarządzaniu firma wykorzysta możliwości Internetu i inne nowinki techniczne. Planuje rozpocząć działalność w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców przy pomocy ok. 200 wyspecjalizowanych samochodów. Zakłada się, że polskie Food Trucki będą serwowały pełnowartościową zdrową żywność - czyli popularne dania mięsne oparte o wołowinę m.in. hamburgery. Mięso będzie zawierało 99,5 proc. czystej wołowiny. To istotne gdyż w Polsce za produkty klasy premium uznaje produkt zawierający 44 proc. mięsa. Zapewne grupa docelowa nie będzie różniła się od tej, która obecnie korzysta już z oferty moblilnych barów/jadłodajni - młodych ludzi, dzieci, młodzieży i studentów.

Nowoczesny, ekologiczny sprzęt

Jak się dowiedzieliśmy mobilne restauracje Food Truck Projectu będą wykorzystywały ekologiczne zasilanie hybrydowe. Zasilanie zadziała w oparciu o panel słoneczny, następnie energia będzie zmagazynowana w akumulatorach i finalnie wykorzystana przez kuchnię pojazdu (urządzenia chłodnicze, grzewcze).

Firma od franczyzobiorców oczekuje jednego - chęci do pracy. Ta chęć jednak będzie wiązała się z koniecznością założenia własnego biznesu, a zatem w grę wejdzie zainwestowanie własnych pieniędzy, co wiąże się z pewnym ryzykiem. Oczywiście w ramach umowy będzie należało podzielić się zyskiem z franczyzodawcą. Franczyza w ramach Food Truck Projekt wydaje się kuszącą propozycją. Dostajemy gotowe know how, sprzęt - marzenie, a nawet pewne narzędzia w postaci wcześniej przeprowadzonych przez firmę badań. Wiemy też, że interes sprawdził się w innych krajach. Pozostaje ocena ryzyka i ostateczna decyzja.

Ciężarówka z gorącymi daniami krok po kroku

O czym musisz pamiętać wyruszając samochodem służącym do handlu gorącymi daniami?

Krok 1.

Skontaktuj się z władzami gminy lub miasta. Sprawdź, gdzie będziesz mógł parkować, by handlować żywnością i jakie opłaty będziesz musiał wnieść. Najlepsze będą miejsca w pobliżu zatłoczonych punktów w mieście (blisko dworca, centrum, dużej pętli komunikacyjnej).

Krok 2.

Warto rozeznać się z różnymi cenami pojazdów, służących do produkcji żywności. Konieczne jest też zapoznanie się z wymogami sanitarnymi w najbliższych stacjach sanitarno - epidemiologicznych. Zastanów się jakiego sprzętu potrzebujesz. Zrób rozeznanie na jaki sprzęt Cię stać.

Krok 3.

Spróbuj odnaleźć się w danym mieście. Twoim wyróżnikiem może być ciekawe nazewnictwo produktów. Wyrazista nazwa firmy, a nawet nietypowy strój sprzedawcy. Jednak przede wszystkim zastanów się dla kogo będą oferowane przez Ciebie produkty. Zadbaj o jakość. Zapomnij o serwowaniu zimnych hot-dogów czy hamburgerów. Warto postawić na wysokiej jakości ciastka i gorące dania.

Krok 4.

Zadbaj o finanse swojej mobilnej restauracji. Przemyśl jakie mogą być Twoje źródła finansowania, (poza własnymi oszczędnościami rzecz jasna). Możesz sprawdzić, czy masz szansę skorzystania z jednego projektów unijnych. Obecnie można skorzystać z projektu UE na rozpoczęcie działalności oraz zatrudnienie pracownika (Projekt De minimis, prowadzi się we współpracy Z Powiatowymi Urzędami Pracy). W ostateczności możesz też poprosić rodzinę o pożyczkę.

Krok 5.

Stwórz dobry biznes plan. Możesz skorzystać z pomocy doradcy zawodowego w najbliższym PUP. Rozeznaj z jakim kosztem wiąże się dostosowanie do wymogów sanepidu, zakładu energetyki; sprawdź ile wynoszą opłaty skarbowe i parkingowe. Często trzeba też wnosić opłaty za zajęcie pasa drogowego. W naszym kraju istotne w takim układzie jest rozeznanie do kogo należy miejsce parkingowe, które zamierzasz wykorzystać: właściciela prywatnego, a może miasta, powiatu bądź województwa? Oblicz ile czasu zajmie Ci osiągnięcie pierwszych zysków i co musisz zrobić, by Twój biznes się opłacał.

Krok 6.

Ubezpiecz się. Nie będzie to standardowe ubezpieczenie, bo agent ubezpieczeniowy z pewnością zapyta o szczegółowe warunki użytkowania pojazdu. Ryzyko ubezpieczeniowe podniosą maszyny grzewcze i grzejące oraz inne urządzenie elektryczne.

Krok 7.

Wybierz punkty do parkowania w danym mieście. Rozeznaj w jakich miejscach i o jakiej porze możesz parkować i prowadzić działalność gastronomiczną. Campery nie mogą wszędzie parkować podobnie z moblinymi jadłodajniami. Konieczny będzie dostęp do bieżącej wody i sieci elektrycznej. Poza tym warto dowiedzieć się czy dane miejsce objęte jest monitoringiem miejskim.

Krok 8.

Wykorzystaj możliwości i kontakty. Ciężarówka oferująca jedzenie sprawdza się doskonale podczas różnego rodzaju imprez i wydarzeń. Można skontaktować się z dużą firmą lub organizatorami większego wydarzenia. Skorzystaj podwójnie na cateringu i reklamowaniu wspomnianej firmy lub promowanego wydarzenia.

Krok 9.

Wykorzystuj media społecznościowe do promocji i reklamy. Wiele restauracji korzysta z tego typu kanałów komunikacji, by stworzyć sieć fanów swojej marki. Na Twitterze, Facebooku lub w innej sieci społecznościowej możesz prezentować zarówno nowe miejsca pojawienia się Twojego pojazdu z pożywną żywnością, jak i kolejne propozycje menu. Kontakty z klientami możesz podtrzymywać przez różnego rodzaju konkursy i promocje, które będziesz zamieszczał w sieci.

Krok 10.

Gdy już zdobędziesz pozycję i zbudujesz markę. Warto pomyśleć o ekspansji w kolejne segmenty rynku. Warto pomyśleć o swojej firmie pod kątem merchendisingu. Eksponować atrakcyjnie swoje produkty. Zadbać o odpowiedni strój, czapeczki, które możesz sprzedawać poprzez sieci społecznościowe. Gdy firma będzie bardziej znana, swoje produkty żywnościowe możesz dostarczać także do zaprzyjaźnionych sklepów spożywczych i sklepików szkolnych lub zakładowych.    

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.29

Udostępnij artykuł:

Jakie powinno być zaangażowanie franczyzobiorcy w poszukiwaniu lokalu Jakie powinno być zaangażowanie franczyzobiorcy w poszukiwaniu lokalu
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem