zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Wsparcie sieci franczyzowej

Wywiad z Katarzyną Ratyńską kierownikiem ds. wsparcia sieci franczyzowej Mail Boxes Etc. 

 

Z tego artykułu dowiesz się:

O wsparciu sieci franczyzowej

Czym dla Pani jest wsparcie sieci franczyzowej?

Nadrzędnym celem wsparcia sieci franczyzowej jest maksymalizacja zysków. Oczywiście po obu stronach J. Franczyzodawca powinien dołożyć wszelkich starań, aby zagwarantować swoim franczyzobiorcom osiągnięcie satysfakcjonujących ich przychodów. Każda sieć franczyzowa, bez względu na jej wielkość w danym kraju to swoisty ekosystem. Zadowolenie partnerów franczyzowych przekłada się na sukces franczyzodawcy. Dlatego wsparcie musi być realne. Nie tylko deklarowane w materiałach marketingowych. Ważne jest, aby sieć posiadała specjalistów, którzy znają biznes, są w stałym kontakcie z każdym nowym przedsiębiorcą, który przystępuje do sieci.

W jakich obszarach sieć powinna wspierać swoich franczyzobiorców?

Decydując się na współpracę na zasadzie franczyzy franczyzobiorca powinien otrzymać pakiet wsparcia, który obejmuje:

  1. Know-how jak prowadzić działalność w ramach franczyzy. Tu ważne jest, aby sieć posiadała już doświadczenie. Często franczyzobiorcy rozważają przystąpienie do sieci bardzo młodych dopiero, co powstałych. Należy pamiętać, że to za co we franczyzie płaci się najwięcej to doświadczenie. To ono gwarantuje nam, że podążamy właściwą, sprawdzoną drogą.
  2. Wsparcie operacyjne – określające procedury prowadzenia franczyzy. Ważne jest abyśmy dostali podręcznik operacyjny oraz materiały niezbędne do prowadzenia firmy. Nie mniej istotne jest jednak, aby samo wsparcie było procesem przemyślanym i przygotowanym. W ten sposób mamy pewność, że franczyzodawca jest przygotowany do swojej roli i będzie umiał pomóc nam w każdej sytuacji.
  3. Szkolenia teoretyczne i praktyczne przed otwarciem punktu oraz w pierwszym okresie działalności dla siebie i załogi. Dobrze, jeżeli sieć organizuje również szkolenia dla już działających franczyzobiorców. Ciągłe doskonalenie się to w dzisiejszych czasach konieczność.
  4. Narzędzia systemowe i wsparcie informatyczne.
  5. Wsparcie marketingowe, które w dużej mierze zależeć będzie od rodzaju prowadzonego przez nas biznesu. W bardzo dużych, międzynarodowych sieciach możemy liczyć nawet na reklamy telewizyjne o dużym zasięgu. W sieciach mniejszych powinniśmy móc skorzystać z materiałów promocyjnych oraz sprzedażowych.
  6. Wsparcie finansowe i prawne – jego również na tej liście nie może zabraknąć.

Dla każdej osoby, ,która rozpoczyna dopiero swoją przygodę z przedsiębiorczością istotne może okazać się również wsparcie biznesowe. Czasem podjęcie strategicznej decyzji to nie lada wyzwanie. Pomoc doświadczonego managera po stronie centrali franczyzowej skieruje biznes na właściwe tory.

Jaka jest rola osoby wspierającej?

Franczyzodawca rozpoczynając działalność często otrzymuje na stałe wsparcie i porady swoich opiekunów. Sieć franczyzowa powinna być bardzo elastyczna we współpracy z franczyzobiorcami i dopasowywać model wsparcia do potrzeb franczyzobiorców. Jednak zwykle to przysłowiowa „wędka” daje długotrwałe rezultaty. A to na nich zależy obu stronom. Dlatego coaching, szkolenia i tłumaczenie drogi do rozwiązania problemu bywa skuteczniejsze niż zwykłe jego rozwiązanie. Sieć franczyzowa powinna uczyć i przygotowywać swoich franczyzobiorców do samodzielności w prowadzeniu biznesu. Wspólnym celem powinno być wspólne rozwijanie biznesu franczyzobiorcy. We franczyzie sukces odnosi się razem.

Jak sprawdzić czy dana sieć oferuje odpowiedni poziom wsparcia?

W tym modelu biznesowym ważne jest zrozumienie całego systemu prowadzenia biznesu, gdzie jednym z kluczowych elementów współpracy jest systemowa i systematyczna opieka franczyzodawcy. W różnych sieciach wsparcie będzie wyglądało inaczej, bo i potrzeby franczyzobiorców zasadniczo będą różne. Dobrym pomysłem jest wizyta w jednej czy dwóch placówkach franczyzowych sieci, do której chcielibyśmy przystąpić. Oczywiście, możemy trafić na różne osoby, trzeba mieć to na uwadze.
Czasem taką wizytę referencyjną może zorganizować sam franczyzodawca. Warto o taką możliwość zapytać i z niej skorzystać. 

Materiały Partnera

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.28

Udostępnij artykuł:

Franczyza bez cięć odc.4 Franczyza bez cięć odc.4
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem