Franczyza z myślą o wegetarianach, diabetykach, alergikach
Wegetarianizm jest obecnie coraz bardziej popularny. W Polsce coraz więcej osób deklaruje, że nie spożywa mięsa czy innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Różne są tego powody – przekonania etyczne, moda, ale przede wszystkim styl życia, względy zdrowotne i ekologiczne. Coraz więcej osób choruje na celiakię i nie toleruje białka znajdującego się w ziarnach zbóż (pszenicy, życie, pszenżycie, orkiszu i jęczmieniu, nawet w owsie), jednego z najbardziej uczulających składników pokarmowych, zwanych glutenem. Wyzwaniem dla lokali gastronomicznych są też diabetycy, osoby nie tolerujące laktozy czy alergicy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie sieci oferują franczyzę z myślą o wegetarianach, diabetykach, alergikach, osobach z celiakią i nie tolerujących laktozy;
- jakie są warunki przestąpienia do konkretnych sieci;
- jakie są korzyści z przystąpienia do tych sieci;
- jakie są oczekiwania sieci wobec partnerów;
- jakie wsparcie oferuje franczyzodawca.
Wegetarianizm obejmuje wiele form, które różnią się między sobą rygorystycznością diety i dopuszczanymi do spożycia produktami. Do jego form należą m.in. weganizm (rezygnacja ze spożywania wszelkich pokarmów pochodzących od zwierząt, także jaj, miodu, serów, czy miodu), laktowegetarianizm (wyłączenie z jadłospisu jajek) czy witarianizm (spożywanie wyłącznie produktów świeżych).
Stosowanie określonej diety łączy się także z prowadzeniem określonego stylu życia. Np. terminu weganizm używa się też do określenia proekologicznego stylu życia obejmującego niekorzystanie z produktów, w których powstaniu brały udział zwierzęta, takich jak skórzane ubrania, futra czy testowane na zwierzętach kosmetyki.
Osoby z celiakią muszą wykluczyć ze swojego menu nie tylko produkty zawierające gluten, ale także uważać na takie, w których jest on ukryty. Ich jadłospis wyklucza więc spożywanie "normalnego" pieczywa, ale mogą jeść pieczywo bezglutenowe. Na polskim rynku wciąż za mało piekarni oferuje swoim klientom pieczywo i inne wyroby bezglutenowe, a nieliczne istniejące twierdzą, że zapotrzebowanie na nie wciąż rośnie.
Wprawdzie w marketach oferowane jest bezglutenowe pieczywo jednak - według konsumentów - jest ono suche, nijakie, bez smaku. W dodatku zawiera mnóstwo konserwantów, żeby jak najdłużej zachowało świeżość.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom tych grup odbiorców powstają wegetariańskie restauracje i fast foody, drogerie z naturalnymi kosmetykami oraz restauracje i piekarnie dla osób nie tolerujących glutenu. Rynek wege i bez glutenu jest w rozkwicie i może być naprawdę świetnym pomysłem na biznes.
Prezentujemy 10 konceptów franczyzowych powstałych z myślą o tej szczególnej grupie odbiorców.
Sprawdź też inne pomysły na biznes