zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Franczyza na trudny czas

Bieżąca sytuacja gospodarcza, rosnąca inflacja, widmo kryzysu raczej nie sprzyjają zakładaniu własnej działalności gospodarczej. Nic dziwnego, że potencjalni przedsiębiorcy obawiają się prowadzenia biznesu na własną rękę w tak niepewnych czasach. Franczyza jest więc idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą samodzielnie prowadzić biznes, ale nie samotnie, lecz z fachową pomocą franczyzodawcy.

Z tego artykułu dowiesz się:

Obecnie franczyza określana jest mianem najbardziej stabilnego sektora polskiej gospodarki, a z każdym rokiem staje się popularniejszym modelem biznesowym i niemal wszyscy franczyzobiorcy są zadowoleni z prowadzenia takiego pomysłu na biznes. Także w obecnych, trudnych czasach.

Branża KEP odporna na zewnętrzne zdarzenia

Większość sieci przez wszystkie lata wypracowało już sprawdzone, sprecyzowane procedury, które obejmują wszystkie obszary funkcjonowania firmy, co w tych czasach staje się niewątpliwie dodatkowym atutem pozwalającym biorcom na zachowywanie ciągłości prowadzonego biznesu.

Zapytaliśmy sieć e-paka.pl, dlaczego ich zdaniem jest to dobry koncept franczyzowy na obecne trudne czasy.

- Ogółem model franczyzowy sam w sobie jest dość bezpiecznym rozwiązaniem dla osób, które chcą otworzyć swój własny biznes albo dokonać zmiany branży czy zdywersyfikowania działalności. Franczyzodawca zapewnia wsparcie, które pozwala zminimalizować ryzyko ewentualnego niepowodzenia. Działanie „pod parasolem” marki uznanej, mającej silną pozycję na rynku, jak jest to w przypadku epaka.pl, zapewnia przedsiębiorcy (franczyzobiorcy) komfort działania. Tym bardziej jest to ważne w tak niepewnych czasach, jak te, które nastały. Trzeba zaznaczyć, że branża KEP (usługi kurierskie, ekspresowe oraz paczkowe), w której działamy, jest dość odporna na zewnętrzne zdarzenia (np. gospodarcze, polityczne). Pandemia COVID-19 nie tylko nie spowolniła rozwoju tej branży, a wręcz znacznie go przyspieszyła – niektóre dane mówią o wzroście w tym okresie wynoszącym aż 30%! Także bardzo duże podniesienie cen paliwa w ostatnim okresie nie spowodował zahamowania czy zastoju na rynku usług kurierskich, bo przecież dynamika przepływu towarów musi zostać utrzymana, żeby nie doszło do całkowitego załamania globalnej koniunktury.

Te aspekty sprawiają, że oferta franczyzowa epaka.pl jest bardzo atrakcyjną propozycją dla tych, którzy w bezpieczny sposób planują otworzyć swoją działalność albo zdywersyfikować dotychczasową bądź też dokonać przebranżowienia. O skuteczności tej formy współpracy, nawet w „trudnych czasach”, świadczy to, że ciągle powstają nowe placówki w ramach naszej sieci franczyzowej, która obecnie liczy ponad 300 punktów na terenie całej Polski.

Czym powinien charakteryzować się biznes odporny na te „niepewne czasy”?

- Na pewno elastycznością, zdolnością adaptacji do warunków zmieniających się w sposób coraz bardziej nagły. Takie możliwości daje model franczyzowy, który jest rozwijany w przemyślany sposób. Niewątpliwie sieć franczyzowa jest jednym z fundamentów epaka.pl i staramy się wprowadzać w jej obrębie różne rozwiązania pozwalające nie tylko dostosowywać się do nowych zjawisk oraz okoliczności, ale także w pewnym zakresie, jak dalece to możliwe, je wyprzedzać. Takim działaniem wyprzedzającym jest np. uruchamianie nowych opcji usługowych, które okazują się odpowiadać na dopiero kiełkujące potrzeby klientów. Oczywiście biznes, który ma ambicje być odpornym na niestabilność rynkową i gospodarczą, powinien również nieustannie podnosić jakość już istniejących usług.

Reasumując, z naszego punktu widzenia jako franczyzodawcy ciągłe prognozowanie i modelowanie przyszłości branży KEP jest chyba najważniejszym elementem pozwalającym zachować stabilność i odporność na różne zawirowania rynkowe oraz ogólnie ekonomiczne.

FIT CAKE – innowacje na trudny czas

Także Rafał Kościuk, właściciel franczyzy Fit Cake przygotowuje się na spowolnienie gospodarcze w różnych obszarach: franczyzy jako systemu, wprowadzając produktowe nowości, a także inwestując w innowacje.

„- Wszystkie działania mają pomóc naszym partnerom w prowadzeniu biznesu - mówi. - W pierwszej połowie roku wprowadziliśmy nowy system franczyzowy, którego nazwa FIT CAKE FLEX oddaje jego istotę. Chodzi o elastyczne podejście – zarówno sieci do partnerów jak i franczyzobiorców do marki. Przedstawiamy inwestorom koszyk z opcjami i mogą wybrać z niego tylko te, które pasują do ich specyfiki i lokalizacji. Potem mogą z tego koszyka dobierać inne moduły. Obniża to próg inwestycji i zapewnia możliwość stopniowego rozwoju.

Latem zdecydowaliśmy się na ruch, który roboczo nazwaliśmy wakacjami inwestycyjnymi. Polegają one na zawarciu porozumienia cenowego z franczyzobiorcą, gwarantującego, że koszty uruchomienia franczyzy pozostaną na tym samym poziomie przez okres 6 miesięcy. Nie wzrosną ceny licencji, sprzętu, opłaty marketingowe itd. Termin ten można dwukrotnie przedłużać. Sieć zadba też, by w wybranej lokalizacji nikt inny nie uruchomił punktu. Daje to potencjalnemu franczyzobiorcy duże poczucie bezpieczeństwa.

Nieco podobnym udogodnieniem jest też kredytowanie franczyzy. To opcja dla osób, które nie dysponują na starcie dużym kapitałem. Sieć umożliwia rozłożenie na raty opłaty franczyzowej – jej wysokość to 19 tys. zł. Franczyzobiorca może spłacać ją przez dwa lata po tysiąc złotych miesięcznie.

Na stale współpracujemy z działem prawnym, który naszym partnerom podpowiada z jakich dotacji mogą skorzystać, czy jak wynegocjować umowę najmu, żeby poradzić sobie z rosnącymi kosztami mediów.

Branża gastronomiczna lubi nowinki, menu trzeba ciągle modyfikować, tak by odpowiadało na zapotrzebowanie rynkowe. Ostatnio naszym największym hitem wprowadzonym do oferty są mieszaki chlebowe do samodzielnego wypieku keto i bezglutenowego pieczywa. Paczka mąki Fit Cake, z której wyjdą trzy bochenki kosztuje 18 zł, a za gotowy chleb bezglutenowy płaci się najmniej 20 zł. Dlatego cieszy się dużym powodzeniem. Wkrótce w ofercie pojawi się też FIT TAK, produkt nawiązujący do popularnych TIC TAC-ów, ale bez kalorii i cukru, nie szkodzący zębom.

Fit Cake Franczyza jako pierwsza w Polsce wprowadziła też menu LOW FODMAP dla ludzi dotkniętych SIBO, często diagnozowaną dolegliwością jelit. Od początku celowaliśmy w segment kawiarni technicznych i specjalistycznych. Adresowaliśmy produkty do grup z rożnymi wykluczeniami pokarmowymi i sukcesywnie wprowadzamy nowe opcje menu.

Naszymi odbiorcami są przede wszystkim ludzie nowocześni, aktywni, świadomie się odżywiający. To osoby, które dobrze reagują na nowinki techniczne. Latem na ulicach pięciu polskich miast pojawiły się sympatyczne robociki z logiem Fit Cake, które rozwożą menu na zamówienie. Na razie pełnią głównie rolę marketingową, ale przypuszczam, że w przyszłości zastąpią kurierów. Mamy w zanadrzu jeszcze wiele innowacji.

To, że nasza marka jest odporna na kryzysy potwierdza fakt, że w ostatnim, trudnym dla gospodarki, kwartale uruchomiliśmy 11 nowych lokali, wkrótce przebędą jeszcze 4.”

TUTTI SANTI – pod patronatem włoskiego Mistrza

Franczyza na trudne czasy powinna być ciekawa, zaskakująca, wnosząca na rynek coś nowego, ale przede wszystkim podparta wiedzą i doświadczeniem. Wydawać by się mogło, że polski rynek przesycony jest już pizzeriami – lepszymi i tymi gorszymi. Są jednak koncepty franczyzowe, które zaskakują i wyróżniają się na tle konkurencji, a przede wszystkim wciąż utrzymują wysoki poziom czego dowodem są nagrody.

Jedną z takich ciekawych franczyz na obecne trudne czasy jest z pewnością Tutti Santi - sieć restauracji, których patronem jest Mistrz Europy i Włoch w pizzy klasycznej Valerio Valle.

Od początku działania marka stale utrzymuje duże zainteresowanie gości i zdobywa nagrody branżowe. W 2021 roku reprezentacja Tutti Santi zwyciężyła na Mistrzostwach Campionato Italia Pizza in Tour 2021 w Abruzji, w sumie zdobywając aż 8 pucharów, w tym najważniejszy za zajęcie 1. miejsca w pizzy klasycznej.

Oferta franczyzy skierowana jest do osób, które chcą prowadzić własny biznes w oparciu o sprawdzone standardy i zweryfikowany rynkowo koncept biznesowy. W przypadku Tutti Santi franczyzobiorca otrzymuje pełne know-how w zakresie prowadzenia oryginalnej włoskiej pizzerii, zweryfikowany rynkowo i popularny wśród klientów koncept gastronomiczny oraz wsparcie marketingowe i doskonały wyróżnik w postaci możliwości wykorzystania wizerunku Mistrza Włoch w pizzy, co przy tak mocnym otoczeniu konkurencyjnym stanowi realną przewagę rynkową.

Za sukcesem sieci nawet w tak trudnych czasach stoją przede wszystkim:

  • najlepsze receptury oryginalnych włoskich dań opracowane przez włoskich mistrzów kuchni. Szkolenia prowadzi osobiście Mistrz Włoch i V-ce Mistrz Świata w pizzy;
  • zweryfikowany rynkowo koncept gastronomiczny. Wszystkie restauracje osiągnęły sukces biznesowy, a franczyzobiorcy planują otwarcie kolejnych restauracji Tutti Santi;
  • piękne aranżacje wnętrz, które przyciągają uwagę Gości;
  • jakość na poziomie premium ++, wg niezależnych badań 98% Gości poleci Tutti Santi swoim znajomym;
  • potężny wyróżnik konkurencyjny – Mistrz Włoch Valerio Valle patronem i partnerem.

W roku 2021 została wyróżniona spośród wielu wspaniałych restauracji działających w naszym kraju, w tym uznanych sieci i międzynarodowych konceptów gastronomicznych, w prestiżowym konkursie Food Business Awards 2021. Zwyciężyła w aż dwóch kategoriach, w tym w kategorii „Restauracja - Tradycyjne Kuchnie Świata”. To nagroda za to, że z powodzeniem zachowuje dziedzictwo i oryginalne doświadczenia kuchni włoskiej, a otrzymując ją już drugi raz z rzędu udowadnia, że cały czas udaje się im utrzymać najwyższy poziom.

Franczyza na trudne czasy powinna więc:

  • elastyczna, zdolna do adaptacji do warunków zmieniających się w sposób coraz bardziej nagły;
  • wprowadzać różne rozwiązania pozwalające nie tylko dostosowywać się do nowych zjawisk oraz okoliczności, ale także w pewnym zakresie, jak dalece to możliwe, je wyprzedzać;
  • zaskakująca, wyróżniająca się na tle konkurencji, podparta wiedzą, doświadczeniem.

red. Ewelina Adamczyk

 

 

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.25

Udostępnij artykuł:

Jak przygotować się do spotkania z franczyzodawcą Jak przygotować się do spotkania z franczyzodawcą
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem