Partner serwisu

Edukacyjne oblicze franczyzy - inwestycja w młode pokolenie niezawodnym sposobem na biznes

Choć przyrost naturalny w Polsce jest ujemny, to znacząco rosną wydatki ponoszone na dzieci. Szacuje się, że wart kilka miliardów złotych rynek przyrasta w tempie kilku procent rocznie. Dlatego przemyślana inwestycja w firmę edukacyjną może być strzałem w dziesiątkę.

  Do niedawna jeszcze franczyza w Polsce kojarzyła się głównie z biznesem w branży gastronomicznej lub w handlu. Obszary te są już jednak mocno nasycone, a konkurencja naprawdę duża. Franczyza może być jednak bardzo efektywna także w innych dziedzinach - np. w edukacji. Obecnie na polskim rynku działa około 60 sieci franczyzowych, wśród których znaczącą większość stanowią szkoły językowe. Popularne są także przedszkola i ośrodki oferujące zajęcia muzyczne lub sportowe. Stosunkowo nowym konceptem są jednak sieci zajmujące się nauczaniem matematyki. Przykładem jest intensywnie rozwijająca się w Polsce sieć MathRiders. Najwięcej jej oddziałów istnieje w województwie mazowieckim, ale aktywnie realizowanym celem jest zbudowanie struktury obejmującej wszystkie regiony. Zwłaszcza, że jak pokazuje doświadczenie dotychczasowych franczyzobiorców, zapotrzebowanie na tego typu ofertę edukacyjną jest naprawdę duże.  

Popyt na matematykę

  Pomysł na biznes - MathRiders   Matematyka nie należy do szczególnie lubianych przedmiotów szkolnych. Wielu uczniom sprawia trudności, a stres związany z nawarstwiającymi się zaległościami i koniecznością zdawania szkolnych egzaminów (od szkoły podstawowej aż po maturę) towarzyszy nie tylko samym uczniom, ale także ich rodzicom. Optymizmem nie napawają także pogarszające się z roku na rok wyniki szkolnych egzaminów. Jak pokazują dane Państwowej Komisji Egzaminacyjnej, w 2013 roku maturę z matematyki na poziomie podstawowym zdało 88% absolwentów, ale średni wynik wynosił zaledwie 55 na 100 punktów. Rok później odsetek zdających obniżył się o 5%, gorsze również były osiągnięte rezultaty ? średnia wyniosła bowiem tylko 48 punktów. W konsekwencji słabych wyników i strachu przed matematyką, niewielu absolwentów wybiera kierunki ścisłe i techniczne, po których perspektywy na satysfakcjonującą i dobrze płatną pracę są największe.   Zdje?cie dziewczynki z plecakiem-4B Przyczyn takiego stanu szukać należy nie tylko w trudnościach polskiej oświaty (napięte programy nauczania, brak indywidualnego podejścia do ucznia), ale też w utrwalanych w społeczeństwie stereotypach dotyczących matematyki. - O tym, że do nauki matematyki konieczne są wyjątkowe zdolności (?tzw. umysł ścisły?) lub że ?dziewczynki są humanistkami?, słyszmy co chwilę. Tymczasem młodzi ludzie i ich rodzice zdają sobie sprawę, że opanowanie matematyki w odpowiednim wieku może być kluczem do sukcesu w późniejszym życiu. Najtrudniejszym zadaniem jest, by przekonali się, że nauka matematyki może być nie tylko skuteczna, ale i przyjemna. I w tym właśnie specjalizuje się MathRiders ? mówi Małgorzata Grymuza, Master Franchisor MathRiders w województwie mazowieckim.  

Remedium na społeczne bolączki i biznesowy sukces w jednym

  System nauczania MathRiders powstał w ramach znanej na całym świecie Grupy Edukacyjnej Helen Doron. Metoda opracowana została przez zespół ekspertów z różnych dziedzin ?matematyków, pedagogów oraz psychologów specjalizujących się w rozwoju dziecka. Głównym celem centrów nauczania działających w ramach sieci jest nie tylko rozwijanie myślenia matematycznego i logicznego u uczniów, ale też wzbudzenie ich ciekawości i wewnętrznej motywacji do nauki, pokazanie, że matematyka towarzyszy nam w życiu codziennym i zauważyć można ją niemal na każdym kroku. Jednym z najważniejszych założeń systemu jest zaangażowanie ucznia (i jego rodzica) w proces edukacji ? od momentu określenia potrzeb i potencjału konkretnej osoby, po ustalenie wspólnych celów, planu działania i obszaru rozwoju. W przypadku niemal 2000 uczniów, którzy do tej pory skorzystali z oferty MathRiders, metoda przyniosła realne efekty, nie tylko w postaci lepszych wyników szkolnych, ale też indywidualnego przekonania, że nauka matematyki może być satysfakcjonująca i przyjemna. Franczyzobiorcy otrzymują nie tylko duże wsparcie w postaci popartego dużym doświadczeniem know-how, ale też szeroki pakiet szkoleń merytorycznych, pedagogicznych, administracyjnych i organizacyjnych, wsparcie biznesowe (m.in. pomoc w stworzeniu biznesplanu), reklamowe i promocyjne.  

Wachlarz opcji do wyboru

  Możliwości współpracy w ramach sieci dostosowane są do oczekiwań, możliwości i predyspozycji potencjalnych franczyzobiorców. Dla osób zainteresowanych pracą z dziećmi odpowiednią opcją jest nauczanie jako Licencjonowany Nauczyciel MathRiders. Dla przedsiębiorczych liderów ciekawą propozycją jest otwarcie własnego Studio lub Centrum Nauczania. Różnica między nimi uzależniona jest od obszaru, na jakim działają ? zasięg centrum obejmuje teren zajmowany przez 50 ? 100 tys. mieszkańców. W przypadku studio jest to natomiast terytorium zamieszkane przez 25 tys. osób. Właściciel placówki zajmuje się promocją programu MathRiders w swojej okolicy, bezpośrednią współpracą z rodzicami i uczniami, zatrudnianiem licencjonowanych nauczycieli oraz organizowaniem zajęć w siedzibie centrum i innych miejscach na obszarze objętym koncesją.   Fot. MathRiders 21-4B Najbardziej doświadczeni biznesowo i dysponujący nieco większym kapitałem początkowym przedsiębiorcy, mogą zostać Master Franchisor?ami ? czyli osobami, które koordynują działania centrów w danym regionie, organizują szkolenia, zarządzają dystrybucją materiałów dydaktycznych, pobierają opłaty franczyzowe oraz służą wsparciem dla nauczycieli i franczyzobiorców.   Choć doświadczenie i dotychczasowe osiągnięcia są dla potencjalnego franczyzobiorcy ogromnie ważne, z obserwacji rynku wynika, że podjęcie współpracy z największym podmiotem w danym segmencie nie zawsze jest najlepszym wyborem. Czasami bowiem nowy koncept okazuje się lepiej dopasowanym do oczekiwań przedsiębiorcy i uwarunkowań lokalnych. - MathRiders jest przykładem sieci, która łączy w sobie zarówno ogromne, międzynarodowe i lokalne doświadczenie grupy edukacyjnej, z której się wywodzi, jak i świeżość pomysłu oraz sporo wolnej przestrzeni dla dopiero powstających w Polsce oddziałów ? mówi Magdalena Chrzanowska, Master Franchisor MathRiders w województwie śląskim, opolskim i małopolskim.

Katalog Franczyz

Sprawdź gotowe pomysły

Crazy Pepe