Logistyka w firmie Jak zorganizować
Sprawna i rzetelna obsługa procesów logistycznych w dystrybucji to jeden z najważniejszych elementów wpływających na zadowolenie klientów i jednocześnie podstawa działania firmy Pekaes. Pełna wydajność logistyki umożliwia obniżenie kosztów, a także poprawę procesu obsługi.
Jakie są zadania logistyki w firmie?
Logistyka jest integralną częścią dystrybucji, ponieważ bez transportu towarów z punktu A do punktu B dystrybucja nie istnieje. Definicję logistyki można ująć w jednym zdaniu: to proces zarządzania zmianami podaży i popytu na towary na drodze od producenta do konsumenta. Do kilku głównych obszarów, za których realizację odpowiada logistyka, należą m.in. procesy logistyczne umożliwiające dostarczenie towarów i usług bezpośrednio do klienta. Są kluczowym elementem działalności większości przedsiębiorstw z branży dystrybucji i handlu. To właśnie od skuteczności tych procesów zależy, jak firma będzie funkcjonować oraz jakie będzie zadowolenie klientów z jej usług.
– Do każdego projektu podchodzimy w sposób nieszablonowy, tak aby wybrać optymalne rozwiązanie, które przyniesie klientowi wymierne korzyści w postaci zmniejszenia kosztów, skrócenia czasu dostaw oraz poprawy wskaźników jakościowych. Naszym wspólnym celem jest dostarczenie klientom rozwiązań szytych na miarę. Jest to możliwe dzięki bogatemu wachlarzowi usług. Do dyspozycji naszych klientów oddajemy spedycję morską, lotniczą, kolejową oraz oczywiście usługę, z której jesteśmy najbardziej znani: transport i spedycję – mówi Rafał Kuczmarski, dyrektor działu sprzedaży w firmie Pekaes.
Logistyka dystrybucji to dziedzina logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, która koncentruje się na transporcie, magazynowaniu i wymianie produktów. Logistyka dystrybucji jest ważną częścią zarządzania operacjami, w której uwzględnia się fizyczny przepływ surowców, półproduktów i wyrobów gotowych między poszczególnymi miejscami produkcji a klientami. Może być rozpatrywana w ujęciach szerokim i wąskim. Szerokie pojmowanie dotyczy systemu dystrybuowania, na który składają się organizacja i zarządzanie dystrybucją fizyczną, a także metody sprzedaży oraz obsługi klienta. Powszechnie termin ten stosuje się w odniesieniu do dystrybucji między firmą a jej klientami. Może również dotyczyć sposobu, w jaki produkt przemieszcza się po rynku, np. jak szybko dociera do detalistów, ile dostaw jest realizowanych lub ile jednostek jest wysyłanych.
Transport w Pekaesie zoptymalizowany pod kątem kosztów
Optymalizacja kosztów w dystrybucji firmy Pekaes wiąże się z ograniczeniem kosztów u klienta. Aby było to możliwe, potrzebna jest efektywna komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie. Przepływ towarów musi być skoordynowany, a to oznacza konieczność zapewnienia dobrego kontaktu między producentem, przewoźnikami i odbiorcą końcowym. Skuteczna i sprawna logistyka dystrybucji w dużej mierze opiera się na wprowadzaniu specjalistycznych systemów informatycznych do płynnej wymiany danych. Od lat Pekaes wdraża najnowocześniejsze rozwiązania informatyczne z systemu WMS, który umożliwia zwiększanie wydajności pracy magazynu, poprawę jakości realizowanych zamówień i redukcję kosztów, oraz systemu ERP z modułem przeznaczonym do realizacji procesów handlowo-dystrybucyjnych.
Wraz z nadejściem systemu WMS – zautomatyzowanego systemu do transportu i magazynowania – ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że do bezproblemowego działania przyczynia się wiele istotnych zmiennych. Dzięki zastosowaniu tego typu systemów procesy takie jak przetwarzanie zamówień, zarządzanie zapasami i zapewnianie jakości zostają usprawnione. Gdy zamówienia są składane za pośrednictwem zautomatyzowanego systemu, pozostała marża może zostać wykorzystana na produkty o niskim priorytecie lub jako kapitał obrotowy na rozwój firmy. Dlatego też magazyn korzystający z nowoczesnego systemu WMS działa efektywniej.
Firma mająca system ERP, który integruje procesy handlowe i dystrybucyjne, jest w stanie zapisywać te zdarzenia w czasie rzeczywistym w celu tworzenia nowych relacji między dystrybutorem a firmą. Moduł ten może pomóc producentom i dystrybutorom w automatycznym aktualizowaniu cen produktów, generowaniu i odnawianiu ofert, kampaniach promocyjnych oraz nowych inicjatywach, czyli czynnościach, które mogą być kontrolowane w każdej chwili przez każdy dział – z zachowaniem efektywności i obniżeniem kosztów.
– Profesjonalna obsługa klienta to podstawa działalności każdej firmy usługowej. W procesie tym kluczową rolę odgrywa wielokanałowa komunikacja, którą można podzielić na dwa obszary: IVR oraz Contact Center. Odpowiednio przygotowany IVR przynosi szereg korzyści. Jedną z nich jest personalizacja, dzięki której klient jest identyfikowany przez naszych konsultantów już po numerze telefonu. Dodatkowo system wyboru odpowiedniego tematu rozmowy ukierunkowuje i zdecydowanie skraca czas połączenia. Nasi klienci mogą również korzystać z automatycznej obsługi i połączenia, jeśli na przykład chcą sprawdzić status przesyłki, bez konieczności rozmowy z konsultantem. Z kolei profesjonalne narzędzie do obsługi – Contact Center – daje pełny przegląd jakości obsługi klienta. Narzędzie to automatyzuje oraz umożliwia efektywne raportowanie. Wdrożenie nowych rozwiązań przekłada się na wysoką jakość obsługi naszych klientów i zdecydowanie szybszą informację zwrotną. W Pekaesie dążymy do pełnego wykorzystania dostępnych narzędzi z zakresu customer experience oraz sztucznej inteligencji. Narzędzia i formy komunikacji nieustannie się rozwijają i są siłą napędową zmian. My, jako firma, uważnie śledzimy te trendy i staramy się wykorzystać tę wiedzę w praktyce – mówi Joanna Dobies, dyrektor ds. kluczowych klientów.
Efektywna i wydajna realizacja procesów logistycznych w Pekaesie to fundament budujący zadowolenie klientów firmy
Zdjęcie autorstwa Tiger Lily z Pexels
Sprawdź też inne pomysły na biznes