Partner serwisu

Czy banery reklamowe to dobry pomysł na biznes

Nasz Czytelnik wysłał do nas pytanie: „Czy reklama graficzna, m.in. banery, billboardy, plandeki to dobry pomysł na biznes?”. Postaramy się odpowiedzieć na jego pytanie, choć tak naprawdę pod frazą „dobry pomysł na biznes” dla każdego może kryć się co innego.

Z pewnością możemy stwierdzić, że reklama to branża, w której nowe idee i innowacyjny pomysł na biznes ma szansę na sukces. Obecnie wiele firm i agencji poszukuje kreatywnych, ciekawych nośników reklamowych, które przyciągają wzrok. w czasach mnóstwa marketingowych komunikatów jest to jednak coraz bardziej trudne. Wówczas w sukurs przychodzi reklama graficzna. Posiada ona wiele form: wspomniane już banery reklamowe, billboardy, plakaty, ulotki, plandeki.

 

Banery na wieżowcu lub mobilne billboardy

Wyobraźnia i kreatywność prowadzących taki pomysł na biznes nie zna jednak granic – oferują oni także billboardy na wodzie, tablice na autach czy …reklamę na śniegu.

- Można zarobić w tej branży – zapewnia Piotr, realizujący ten pomysł na biznes. – Obecnie reklamuje się praktycznie wszystko, a atrakcyjnie zrobione banery reklamowe czy billboardy są naprawdę w cenie. Reklama graficzna może być umieszczona tak naprawdę wszędzie – na blokach, wieżowcach, ogrodzeniach, słupach, drzewach, tablicach reklamowych. Są więc widoczne dla odbiorców – kolorowe podświetlane, cyfrowe. Poza tym coraz popularniejsze są tzw. mobilne reklamy przemieszczające się po danym obszarze. Przeważnie widać je jako nadruki na pojazdach – autach lub autobusach, ale mogą to być także specjalne mobilne billboardy umieszczane na przyczepkach, które mocowane są do samochodów. Takie przyczepki w dzień wozi się po danym obszarze, a wieczorem można je postawić w widocznym miejscu. Warto też pamiętać, że banery reklamowe mogą mieć formę internetową.

 

Wynajem przyczep reklamowych to często dobry pomysł na biznes. Polega on na wykonywaniu projektów reklamy, wydruku wielkoformatowym (odpornym na promienie UV, deszcz, śnieg), oklejaniu, jeździe po określonym obszarze oraz ekspozycji stacjonarnej w najbardziej uczęszczanym miejscu. Firma powinna też oferować ekspozycję ruchomą, ekspozycję stacjonarną, wynajem przyczepy, wynajem przyczepy z kierowcą i samochodem. A poza tym reklamę neonową, kasetony świetlne, banery reklamowe, ulotki, wizytówki, kubki, koszulki etc. z nadrukiem, bindowanie, laminowanie, usługi ksero.

 

Rozważający więc taki pomysł na biznes powinien więc zainwestować przede wszystkim w przyczepy (o standardowym rozmiarze eurobilboardu 5,04m x 2,38m. Ważne, by przyczepy reklamowe wykonane były z wysokiej jakości materiałów oraz miały zabezpieczenia przeciw kradzieży.

 

Pan Piotr opowiada też, że dobry pomysł na biznes w tej branży może opierać się na specjalnych halach namiotowych, które byłyby świetnym wsparciem dla kampanii reklamowych podczas np. festynów czy targów tematycznych. W takich namiotach (które firmy mogłyby wypożyczać) byłyby stoiska reklamowe z ulotkami i innymi materiałami promocyjnymi, a także osoby, które udzielałyby niezbędnych informacji klientów na temat danej firmy.

 

Trzeba jednak pamiętać, że reklama graficzna nie tylko powinna trafić do jak największej liczby odbiorców, ale także do grup społecznych najbardziej wpisujących się w profil klientów docelowych dla reklamowanej firmy.

 

Reklama graficzna nie może szpecić

Pan Piotr przestrzega jednak, że reklama graficzna nie może być „dzika” i „słaba graficznie”, lecz gustowna i naprawdę estetyczna. Przyznaje też, że coraz więcej osób uważa, że reklamy graficzne agresywnie ingerują w przestrzeń publiczną, w której niestety coraz częściej miejski krajobraz i estetyka podporządkowane są zarabianiu pieniędzy.

 

Prowadzący ten pomysł na biznes doskonale zdają sobie sprawę, że coraz więcej polskich miast przysłaniają wielkoformatowe reklamy, co daje poczucie bałaganu.

 

Można więc ten pomysł na biznes realizować kreatywnie. A jest na to naprawdę dużo sposobów. I tak np. pewni amerykańcy przedsiębiorcy wpadli na innowacyjny pomysł na biznes, który się przyjął i przyniósł im duży sukces - wielkopowierzchniową reklamę na wodzie. Otóż ich przedsiębiorstwo udostępnia reklamodawcom billboardy umieszczone na specjalnych łodziach, które pływają na wodach wokół znanych kurortów, kąpielisk i innych akwenów. Wielkie billboardy widoczne są również z głównych dróg prowadzących do nadmorskich miejscowości. Taki pomysł przypadł do gustu wielu znaczącym klientom. Skorzystali z niego m.in.: Red Bull, McDonalds, Toyota, Nike.

 

A czemu by nie realizować pomysłu na biznes z …ekologicznymi billboardami? Przykładem takiej działalności jest firma Eco-Billboard. Postanowiła ona połączyć misję społeczną z działaniami komercyjnymi. Realizowany przez nią pomysł na biznes jest prosty – propagowanie segregacji surowców wtórnych przy jednoczesnym zarobku franczyzobiorców.

 

A jak to działa w praktyce?

Otóż przedmiotem oferty franczyzowej tej firmy są wyposażone w zgniatarkę nowoczesne pojemniki, których przeznaczeniem jest składowanie surowców wtórnych. Te ultranowoczesne kosze na śmieci mają jeszcze jedno zastosowanie – są obiektami reklamowymi (każde urządzenie to tak naprawdę 3m2 powierzchni reklamowej).

 

Pomysł na biznes firmy Eco-Billboard zakłada więc zarobek franczyzobiorcy z trzech źródeł – selektywnej zbiórki surowców wtórnych, reklam umieszczonych na schludnie wyglądających pojemnikach i sprzątania terenu po wydarzeniach i imprezach organizowanych w mieście.

 

Banery i billboardy a przepisy

Oczywiście wybór lokalizacji nośnika reklamowego powinien być uzależniony przede wszystkim od grupy docelowej oraz specyfiki promowanego towaru lub usługi. Realizując ten pomysł na biznes trzeba też  respektować ograniczenia wynikające zarówno z przepisów ogólnopolskich, jak i z prawa lokalnego (najczęściej uchwał rad gminy /miasta /dzielnicy).

 

Zagadnienia dotyczące umieszczania reklamy graficznej w przestrzeni publicznej unormowane są w kilku ustawach:

  • Ustawie z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi o ochronie krajobrazu;
  • Ustawie z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
  • Ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
  • Ustawie z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
  • Ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

 

Poza tym kwestie umieszczania reklam graficznych w przestrzeni publicznej normowane są także przez przepisy prawa miejscowego oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uchwały i zarządzenia przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego każdego szczebla. Dokumenty zawierają szczegółowe ustalenia dotyczące zamieszczania reklam na terenach publicznych i prywatnych na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego.

Dokumenty dotyczące zasad umieszczania reklam są opracowywane na poziomie województw, powiatów i gmin.

 

- To bardzo ważne, aby przestrzegać wszystkich przepisów, tym bardziej, że za umieszczanie reklam bez wymaganych prawem pozwoleń na budowę lub zgłoszenia istnieją sankcje – przestrzega prowadzący ten pomysł na biznes Piotr i podaje kilka pomysłów, które mogą wykorzystać zastanawiający się nad działalnością w tej branży.

 

  • druk katalogów profesjonalnie pokazujących całą ofertę firmy;
  • billboardy świecące w nocy, noszone na plecach kolporterów;
  • organizowanie kampanii ulicznych;
  • organizowanie kampanii nocnych (z podświetlanymi plecakami w klubach, dyskotekach itp.).

Katalog Franczyz

Sprawdź gotowe pomysły