8 rzeczy, które powinien mieć hosting dla firmowej strony WWW
Firmowa strona WWW to podstawa skutecznego biznesu. A fundamentem strony internetowej formy jest hosting, którego zadaniem jest utrzymanie strony internetowej. Jak jednak wybrać szybki, niezawodny i bezpieczny hosting dla firmowej strony WWW lub sklepu?
Czym jest hosting?
Strona internetowa jest Twoją całodobową reklamą, gotową na odwiedziny klientów o każdej porze. Oznacza to, że musi znajdować się na komputerach pracujących całą dobę. Działające non-stop komputery to serwery, na których można wykupić przestrzeń do prezentowania swoich treści. Usługa polegająca na wynajmie miejsca na serwerze to hosting.
Decydując się na hosting, klient ma do wyboru serwery współdzielone, dedykowane i VPS. W przypadku serwerów współdzielonych, klienci usług hostingowych korzystają wspólnie z jednego urządzenia - serwera - po stronie usługodawcy. Może się to wiązać z wprowadzaniem przez firmę hostingową limitów. Ogranicza to sytuacje, w których jeden z klientów korzysta z zasobów serwera w zbyt intensywny sposób, prowadząc do spowolnienia serwera.
Serwer VPS (wirtualny serwer prywatny) i serwer dedykowany to rozwiązania dające większe możliwości klientom, w szczególności, gdy Twoja strona zawiera dużo multimediów lub jest bardzo rozbudowana.
Po podpisaniu umowy z usługodawcą klient może korzystać z przestrzeni i zasobów serwera przez określony czas - najczęściej oferty dotyczą 12 miesięcy świadczenia usługi, z możliwością przedłużenia. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu dla firmowej strony?
1. Rodzaj dysku
Przy wyborze hostingu to nie pojemność dysku na serwerze jest najważniejszym parametrem, istotniejszy jest jego typ. Rodzaj stosowanej technologii często jest mniej eksponowany, podczas gdy to od niej zależy czas ładowania strony. Najczęściej spotykane typu dysków to HDD, SSD i SSD NVMe:
- HDD - rozwiązanie starsze technologicznie, cechujące się niższą szybkością zapisu i wolniejszą reakcją na polecenia. Tanie, lecz mniej wydajne.
- SSD - dyski zbudowane w oparciu o technologię pamięci flash, o większej przepustowości od dysków HDD.
- SSD NVMe - szybsze od dysków SSD nawet ponad 10-krotnie
Wybór dysku SSD lub SSD NVMe umożliwia skrócenie czasu ładowania strony, warto przy tym upewnić się, czy wszystkie dane będą przechowane na szybkich dyskach.
2. RAM/CPU
Klient firmy hostingowej otrzymuje dostęp do fragmentu fizycznego procesora CPU (Central Processing Unit), wyposażonego w rdzenie. Im więcej rdzeni i im są one szybsze, tym serwer będzie w stanie sprawniej odpowiadać na żądania. Wybierając ofertę, zwróć uwagę na dostępne parametry. Dla sprawnego działania strony bezpiecznym minimum jest serwer z 1 GHz CPU (lub 1 rdzeniem), dodatkowo posiadający co najmniej 1 GB RAM - pamięci operacyjnej, wykorzystywanej przy obsłudze żądań.
3. Wersja PHP
Jeżeli Twoja strona, tak jak wiele innych, dynamicznych witryn, korzysta z języka PHP, zwróć uwagę, jaką wersję obsługuje hosting i jaki jest dostępny limit procesów. Korzystanie z najnowszych aktualizacji jest kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa strony, ale także prędkości obsługi żądań.
4. HTTP/2 i HTTP/3
HTTP/2 i HTTP/3 to protokoły obsługujące przesył danych między serwerem a urządzeniem, na którym użytkownik odwiedza stronę. HTTP/2 jest stosowanym od 2015 roku standardem, znacznie szybszym od poprzednika wprowadzonego w 1989. Dla szybkiej obsługi stron hosting powinien oferować standard HTTP/2. Przy wyborze usługi hostingowej warto sprawdzić, czy firma planuje wprowadzanie najnowszego standardu HTTP/3, co przełoży się na szybkość komunikacji serwer-urządzenie końcowe.
5. Redis/Memcached
Wybierając hosting, zwróć uwagę, z jakich silników pamięci podręcznej (cache) korzysta serwer. Silniki cache przyspieszają czas odpowiedzi na żądanie wysłane do serwera. Cachowanie danych obsługiwane przez Redis czy Memcached odciąża dysk twardy i poprawia czas reakcji strony, a do ich obsługi po stronie klienta wystarczy włączenie wtyczki w panelu użytkownika hostingu oraz strony.
6. Darmowy SSL
SSL, Secure Socket Layer jest protokołem sieciowym, umożliwiającym nawiązywanie bezpiecznych połączeń między serwerami i urządzeniami końcowymi. Stosowanie certyfikatów SSL jest powszechne ze względu na ich wszechstronność na stronach internetowych, a od czasu wejścia w życie RODO, jest to jedno z podstawowych narzędzi używanych w celu ochrony danych w internecie. Cena certyfikatu nie jest wygórowana, ale podczas sprawdzania ofert warto sprawdzić, który z dostawców usług oferuje SSL w pakiecie.
7. SLA
Service Level Agreement to gwarancja dostępności usług, zazwyczaj określana procentowo. SLA dotyczy jednostki czasu; im dłuższy okres, tym łatwiej usługodawcy go dotrzymać. Przykładowo, 90% SLA oznacza margines 72 godzin niedostępności miesięcznej, ale w skali roku aż 36 dni. 99% SLA to miesięcznie niewiele ponad 7 godzin niedostępności. Eksperci zwracają uwagę na podpisywanie umów z określonym jedynie miesięcznym SLA, gdyż wartości te w skali roku mogą wiązać się z dużymi uciążliwościami dla usługobiorców, przy zachowanym zobowiązaniu dostawcy hostingu.
8. Backup danych
Kopie bezpieczeństwa danych są wykonywane na wypadek awarii sprzętu, błędów systemowych, katastrof naturalnych. Backup umożliwia przywrócenie system do stanu sprzed zajścia czarnego scenariusza za pomocą wykonywanych kopii zapasowych. W zależności od oferty usługodawcy, kopie są wykonywane w różnych odstępach czasowych i przechowywane na różnych nośnikach, najczęściej na osobnych serwerach, nierzadko w różnych lokalizacjach. Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest tworzenie kopii bezpieczeństwa w chmurze, jednak w razie przerwy w dostępie do sieci, klient traci dostęp do zapisywanych danych.
Decyzja o wyborze hostingu dla firmowej strony
Powyższe aspekty hostingów to zbiór kryteriów, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze usługi dla Twojego biznesu. Firmowa strona WWW jest kluczową częścią wizerunku firmy - im lepiej poznasz ofertę i możliwości usługodawców, oferujących przestrzeń na serwerach, tym lepsze warunki rozwoju stworzysz dla swojej strony. Bezpieczną, szybką i funkcjonalną stronę docenią zarówno roboty indeksujące treści, jak i Twoi klienci. Właściwy hosting pozwoli Ci na zbudowanie strony wygodnej w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, jak i przyjaznej dla odwiedzających.
Autorem tekstu jest Mateusz Mazurek. Przedsiębiorca internetowy. Autor i wydawca blogów. Obecnie zaangażowany w zestawienie najlepszych hostingów JakWybraćHosting.pl, w ramach którego testuje, sprawdza i recenzuje oferty firm hostingowych i pomaga wybrać najlepszy serwer dla strony firmowe, bloga, sklepu internetowego czy innego projektu.
Sprawdź też inne pomysły na biznes