zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Biznes, który jest niszowy, pionierski, nieczęsto spotykany

Jaki biznes prowadzić? - takie pytanie zadaje sobie większość osób zastanawiających się nad otworzeniem własnej działalności gospodarczej. Wydawać by się bowiem mogło, że rynek w Polsce jest już bardzo nasycony różnymi pomysłami na biznes w różnych branżach, w dziedzinach gospodarki. Okazuje się jednak, że istnieje jeszcze wiele miejsca dla pomysłów nowych, innowacyjnych, albo już sprawdzonych, tylko ulepszonych – trzeba jedynie znaleźć niezagospodarowaną niszę i poznać zapotrzebowanie potencjalnych odbiorców.  

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest nisza rynkowa i jakie są jej zalety; 
  • Jakie są przykłady biznesów niszowych. 

Jaki więc biznes prowadzić, aby miał niewielką konkurencję? Postaramy się odpowiedzieć na to jedno z najczęściej zadawanych pytań.  

Dlaczego opłaca się prowadzić biznes niszowy? 

Na początek warto przypomnieć sobie, czym jest nisza rynkowa. Otóż jest ona wycinkiem większego rynku, który wyróżnia się pod względem oferowania np. jedynie określonych produktów bądź sposobu obsługi klienta. Znalezienie niszy rynkowej jest tak opłacalne, ponieważ m.in.: 

  • masz możliwość skorzystania z efektu pierwszeństwa – gdy zdominujesz nawet mały segment rynku będzie ci łatwiej zostać jego liderem a nowym konkurentom będzie trudniej na niego wejść; 
  • będziesz miał mniej konkurentów; 
  • potrzebujesz mniej pieniędzy na start – na rynku masowym, a więc i bardzo konkurencyjnym przewagę buduje się przede wszystkim na niskiej cenie. To z kolei wymaga sporych obrotów, a Ty musisz mieć duży kapitał, aby płacić swoim kontrahentom za towary lub usługi, które sprzedajesz innym; 
  • wyższa rentowność – biznes niszowy nie jest raczej oparty o walkę cenową, co pozwoli ci sprzedawać produkty lub usługi drożej; 
  • łatwiej zbudować rozpoznawalność na małym, niszowym rynku. 

Poniżej prezentujemy przykłady biznesów niszowych, jeszcze pionierskich, dopiero raczkujących na rodzimym rynku.  

Home Staging – przygotowanie mieszkań do sprzedaży 

Najprościej mówiąc home staging to pomoc eksperta przy sprzedaży lub najmu lokalu – przygotowanie go w taki sposób, aby przykuł uwagę potencjalnego nabywcy. W Polsce jest to wciąż jeszcze zawód pionierski, ale z przyszłością. 

Usługi te póki co są na polskim rynku „świeżynką”, ale ma to swoje plusy i minusy. Plusy, bo nie ma jeszcze dużej konkurencji, minusy – bo trzeba przekonać ludzi, że takie usługi są potrzebne i przyniosą im wiele korzyści. Z pewnością jednak – jak twierdzą właściciele biur nieruchomości, które coraz częściej włączają ofertę stylizacji mieszkań do swoich usług – coraz więcej ludzi chce skorzystać z takich usług, a nie zawsze są one dostępne w ich okolicy. A szkoda, bo ludzie zdają sobie sprawę, że zdecydowanie łatwiej będzie im sprzedać lub wynająć mieszkanie, kiedy będzie estetyczne, zadbane, modnie udekorowane, profesjonalnie sfotografowane. Gdy będzie się wyróżniać. Home staging to nie żadna fanaberia, lecz coraz częściej konieczność. 

Dlatego jeśli już zdecydujesz się prowadzić właśnie taki pomysł na biznes, nie możesz żałować na reklamie i to w każdej formie: estetycznej, przejrzystej strony internetowej ze swoim portfolio (ok. 3500 zł), ulotkach, reklamach w lokalnej prasie i TV, ogłaszaniu się na różnych forach tematycznych, blogach itp.  

Sprzedaż produktów z nadrukiem 3D 

Jeszcze do niedawna druk 3D był domeną wielkich firm lub zamożnych ludzi. Dzisiaj profesjonalną drukarkę 3D możesz kupić już za kilka tysięcy złotych i korzystać z uproszczonego oprogramowania, dostępnego już na rynku. Jako, że światowy sektor druku 3D w ciągu kolejnej dekady ma osiągnąć wartość ponad 35 miliardów dolarów – niewątpliwie jest to przyszłościowa nisza usługowa, w którą można wejść i się w niej zadomowić.  

Razem ze spadkiem kosztów rozruchu i produkcji, marże zysku w tej branży wciąż rosną. Pomysłami na biznes internetowy w ramach niszy druku 3D to np.: 

  • drukowanie projektów zlecanych i przesyłanych przez klientów; 
  • sprzedaż autorskich projektów artystycznych; 
  • tworzenie specjalistycznych elementów; 
  • drukowanie skanów ludzi, zwierząt domowych lub przedmiotów. 

Terapie on-line 

W dobie pandemii sporo ludzi rezygnowało z wielu konsultacji lekarskich czy terapeutycznych – czasami była to ich decyzja, czasami po prostu nie mieli wyborów przez pandemiczne obostrzenia. O ile jednak większość rodzajów konsultacji lekarskich powinna jednak odbywać się w bezpośrednim kontakcie, o tyle niektóre terapie można z powodzeniem przeprowadzać na odległość, za pośrednictwem laptopa. Dlatego też coraz bardziej popularne, choć wciąż jest ich zbyt mało, stają się różnego rodzaju terapie on-line.  

Przykładami takich terapii są usługi logopedyczne i terapie rodzinne, małżeńskie. Coraz częściej zdarza się, że logopedzi oferują swe usługi on-line. Terapeuci umawiają się na spotkania z rodzicami i dzieckiem za pomocą komunikatora internetowego. Niektórzy odbywają dwa lub trzy spotkania z pacjentem „na żywo”, aby go poznać, zdiagnozować jego trudności w mówieniu, rozpoznać potrzeby i możliwości. Jeżeli zaburzenia dziecka nie są duże, późniejsza terapia odbywa się już tylko przez Internet. Niektórym logopedom do poznania potrzeb dziecka wystarczają np. przesłane przez rodziców filmiki. Tego, jak dziecko mówi, jaki ma zasób słów, jak wymawia poszczególne słowa. Wówczas „internetowy logopeda” oferuje rodzicom materiały do ćwiczeń, poleca wykonanie poszczególnych badań, które należy wykonać żeby wykluczyć lub potwierdzić jego opinię. Odeślę także rodziców do konkretnych pozycji książkowych.  

Stałe konsultacje logopedyczne on – line polegają na tym, że logopeda przekazuje rodzicom wskazówki, materiały i konkretne zadania do pracy z dzieckiem. 

Coraz popularniejsze stają się także sesje terapeutyczne dla par on-line, a czasami  są one formą wspomagającą terapię „na żywo” lub jako bonus po jej zakończeniu.  

Oczywiście przykładów niszowych biznesów jest ogrom, trzeba jednak zorientować się na rynku lokalnym, czego tak naprawdę brakuje mieszkańcom. Nie wszędzie mają oni bowiem jednakowy dostęp do różnych usług czy produktów. Wówczas akurat na tym terenie tworzy się nisza. Warto ją wówczas właściwie zagospodarować.  

Ewelina Adamczyk

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.29

Udostępnij artykuł:

Podarunkowe gadżety pomysłem na biznes Podarunkowe gadżety pomysłem na biznes
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem