zaloguj
PRZEWIŃ

Adam Abramowicz za przyjęciem kodeksu przez franczyzobiorców i franczyzodawców

Organizacje członkowskie Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców zrzeszające przedsiębiorców działających w branży franczyzowej zgłosiły potrzebę powołania Zespołu Roboczego ds. Franczyzy. Zespół taki powstał. Udział w jego pracach zadeklarowało 14 organizacji przedsiębiorców. 2 lipca 2020 r., podczas pierwszego posiedzenia Zespołu,członkowie postulowali wypracowanie kodeksu dobrych praktyk dla franczyzodawców i franczyzobiorców. Dotychczas odbyło się jedno spotkanie poświęcone tej tematyce, 31 sierpnia 2020 r. 

Franczyzodawców ucieczka do przodu 

Franczyzodawcy chcą wyprzedzić bieg wydarzeń i stworzyć własne reguły, zanim zrobi to za nich minister Ziobro. Kodeks dobrych praktyk we franczyzie ma być na tyle ogólny, by zadowolić franczyzodawców, ale jednocześnie na tyle szczegółowy, by i franczyzobiorcy poczuli, że zyskują nowe gwarancje dla swojego biznesu. 

Skąd te działania? W marcu w udzielonym naszemu portalowi wywiadzie, który był pokłosiem głośnej sprawy ajentów Żabki, rzecznik informował: 

– Nie wiem, jak było w tym przypadku, bo jak mówiłem, nikt się z taką umową do rzecznika nie zgłosił. Wiem jednak, że mali przedsiębiorcy miewali ogromne problemy, bo podpisywali umowy z klauzulami, jakie wobec konsumentów nie mogły być stosowane – zabrania tego prawo. Jeszcze raz powtarzam: franczyza jest potrzebna. Może być znakomitym narzędziem umożliwiającym start we własny biznes oraz rozwój firmy. Współpraca między stronami musi się jednak odbywać na uczciwych warunkach, dających korzyści obu stronom i umożliwiających zakończenie współpracy bez tragicznych konsekwencji dla franczyzobiorcy. W ostatnich dniach padła propozycja, aby wypracować kodeks dobrych praktyk franczyzy w różnych branżach. Podoba mi się takie podejście, dlatego wkrótce powołam Zespół Roboczy Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP, aby mógł zająć się tym problemem. 

Wówczas doszło do spotkania franczyzobiorców z przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości. W jego trakcie, jak wyjaśnia resort, „zwrócono uwagę na problemy tych przedsiębiorców związane z brakiem uregulowania umowy franczyzy w polskim systemie prawa oraz nierówność stosunków pomiędzy franczyzodawcami a franczyzobiorcami pod względem prawnym i ekonomicznym”. 

W stronę własnych regulacji 

– Uważam, że uzgodniony kodeks franczyzodawców i franczyzobiorców będzie lepszym instrumentem ochrony praw obydwu stron niż zapisy prawne. Sądzę, że jedną z podstawowych zasad w kodeksie powinna być możliwość rozwiązania umowy bez sankcji ekonomicznych, z okresem wypowiedzenia nie dłuższym niż trzy miesiące – komentuje Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców. 

Z kolei przedstawiciel PIH Maciej Ptaszyński zauważa, że rynek franczyzy w Polsce obejmuje ponad 80 tys. firm. 

– Stabilność i rozwój systemów franczyzowych mogą jako jedne z głównych czynników stanowić „być albo nie być” naszej gospodarki w warunkach walki z kryzysem spowodowanym pandemią koronawirusa. W obecnej rzeczywistości model franczyzowy okazał się bowiem bezpiecznym i stabilnym pomysłem na prowadzenie biznesu. Dla franczyzobiorców dostęp do nowoczesnych rozwiązań i szybka adaptacja do zmian rynkowych, jakie daje franczyza, ograniczają ryzyko prowadzenia działalności – wskazuje. 

Jednym z celów prac nad kodeksem jest „upowszechnienie wiedzy na temat zasad działania franczyzy, w tym przede wszystkim praw i obowiązków obu stron”. 

– Kodeks dobrych praktyk ma być zbiorem zasad dobrej współpracy między franczyzobiorcami a franczyzodawcami, które zwiększą bezpieczeństwo działania rynku franczyzy oraz ułatwią zrozumienie biznesu w systemie franczyzowym wszystkim podmiotom z nim związanym, bez względu na różnice w poszczególnych modelach czy sieciach. Ponadto ma on za zadanie stworzyć płaszczyznę do dialogu pomiędzy podmiotami reprezentującymi rynek franczyzy. Po raz pierwszy organizacje reprezentujące małe firmy i franczyzobiorców, jak również organizacje reprezentujące franczyzodawców prowadzą rozmowy, które pozwolą udoskonalić działanie rynku franczyzy w Polsce. Jest to wspólna inicjatywa franczyzobiorców i franczyzodawców – mówi Ptaszyński portalowi wiadomoscihandlowe.pl

Kolejne zebranie Zespołu pracującego nad kodeksem dobrych praktyk we franczyzie odbędzie się 7 października. 

red.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.44

Udostępnij artykuł:

Fastfood z foodtrucka pomysłem na biznes Fastfood z foodtrucka pomysłem na biznes
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem