zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Adam Abramowicz za przyjęciem kodeksu przez franczyzobiorców i franczyzodawców

Organizacje członkowskie Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców zrzeszające przedsiębiorców działających w branży franczyzowej zgłosiły potrzebę powołania Zespołu Roboczego ds. Franczyzy. Zespół taki powstał. Udział w jego pracach zadeklarowało 14 organizacji przedsiębiorców. 2 lipca 2020 r., podczas pierwszego posiedzenia Zespołu,członkowie postulowali wypracowanie kodeksu dobrych praktyk dla franczyzodawców i franczyzobiorców. Dotychczas odbyło się jedno spotkanie poświęcone tej tematyce, 31 sierpnia 2020 r. 

Franczyzodawców ucieczka do przodu 

Franczyzodawcy chcą wyprzedzić bieg wydarzeń i stworzyć własne reguły, zanim zrobi to za nich minister Ziobro. Kodeks dobrych praktyk we franczyzie ma być na tyle ogólny, by zadowolić franczyzodawców, ale jednocześnie na tyle szczegółowy, by i franczyzobiorcy poczuli, że zyskują nowe gwarancje dla swojego biznesu. 

Skąd te działania? W marcu w udzielonym naszemu portalowi wywiadzie, który był pokłosiem głośnej sprawy ajentów Żabki, rzecznik informował: 

– Nie wiem, jak było w tym przypadku, bo jak mówiłem, nikt się z taką umową do rzecznika nie zgłosił. Wiem jednak, że mali przedsiębiorcy miewali ogromne problemy, bo podpisywali umowy z klauzulami, jakie wobec konsumentów nie mogły być stosowane – zabrania tego prawo. Jeszcze raz powtarzam: franczyza jest potrzebna. Może być znakomitym narzędziem umożliwiającym start we własny biznes oraz rozwój firmy. Współpraca między stronami musi się jednak odbywać na uczciwych warunkach, dających korzyści obu stronom i umożliwiających zakończenie współpracy bez tragicznych konsekwencji dla franczyzobiorcy. W ostatnich dniach padła propozycja, aby wypracować kodeks dobrych praktyk franczyzy w różnych branżach. Podoba mi się takie podejście, dlatego wkrótce powołam Zespół Roboczy Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP, aby mógł zająć się tym problemem. 

Wówczas doszło do spotkania franczyzobiorców z przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości. W jego trakcie, jak wyjaśnia resort, „zwrócono uwagę na problemy tych przedsiębiorców związane z brakiem uregulowania umowy franczyzy w polskim systemie prawa oraz nierówność stosunków pomiędzy franczyzodawcami a franczyzobiorcami pod względem prawnym i ekonomicznym”. 

W stronę własnych regulacji 

– Uważam, że uzgodniony kodeks franczyzodawców i franczyzobiorców będzie lepszym instrumentem ochrony praw obydwu stron niż zapisy prawne. Sądzę, że jedną z podstawowych zasad w kodeksie powinna być możliwość rozwiązania umowy bez sankcji ekonomicznych, z okresem wypowiedzenia nie dłuższym niż trzy miesiące – komentuje Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców. 

Z kolei przedstawiciel PIH Maciej Ptaszyński zauważa, że rynek franczyzy w Polsce obejmuje ponad 80 tys. firm. 

– Stabilność i rozwój systemów franczyzowych mogą jako jedne z głównych czynników stanowić „być albo nie być” naszej gospodarki w warunkach walki z kryzysem spowodowanym pandemią koronawirusa. W obecnej rzeczywistości model franczyzowy okazał się bowiem bezpiecznym i stabilnym pomysłem na prowadzenie biznesu. Dla franczyzobiorców dostęp do nowoczesnych rozwiązań i szybka adaptacja do zmian rynkowych, jakie daje franczyza, ograniczają ryzyko prowadzenia działalności – wskazuje. 

Jednym z celów prac nad kodeksem jest „upowszechnienie wiedzy na temat zasad działania franczyzy, w tym przede wszystkim praw i obowiązków obu stron”. 

– Kodeks dobrych praktyk ma być zbiorem zasad dobrej współpracy między franczyzobiorcami a franczyzodawcami, które zwiększą bezpieczeństwo działania rynku franczyzy oraz ułatwią zrozumienie biznesu w systemie franczyzowym wszystkim podmiotom z nim związanym, bez względu na różnice w poszczególnych modelach czy sieciach. Ponadto ma on za zadanie stworzyć płaszczyznę do dialogu pomiędzy podmiotami reprezentującymi rynek franczyzy. Po raz pierwszy organizacje reprezentujące małe firmy i franczyzobiorców, jak również organizacje reprezentujące franczyzodawców prowadzą rozmowy, które pozwolą udoskonalić działanie rynku franczyzy w Polsce. Jest to wspólna inicjatywa franczyzobiorców i franczyzodawców – mówi Ptaszyński portalowi wiadomoscihandlowe.pl

Kolejne zebranie Zespołu pracującego nad kodeksem dobrych praktyk we franczyzie odbędzie się 7 października. 

red.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.59

Udostępnij artykuł:

Wsparcie finansowe pomysłów na biznes Wsparcie finansowe pomysłów na biznes
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem