Przyszłościowy biznes w branży logistyczno - wysyłkowej
Logistyka to branża, która w zglobalizowanym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na dostawców zintegrowanych usług logistycznych i kurierskich, zarówno tych działających lokalnie, jak i o skali międzynarodowych graczy. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi firma Mail Boxes Etc. z szerokim wachlarzem usług dla klienta biznesowego oraz indywidualnego. Jakie były jej początki i jakie plany ma na rozwój w najbliższym czasie?
Jaka jest historia marki?
Marka Mail Boxes Etc. narodziła się w 1980 r. w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstał pierwszy punkt. W 1992 r. Włoska grupa Fineffe, właściciel m.in. Western Union, stał się oficjalnym franczyzodawcą na Włochy. Lata 1999-2012 to kolejne licencje w Europie i intensywny rozwój marki oraz powstanie największych oddziałów Mail Boxes Etc. w Hiszpanii, Niemczech, Austrii i Francji. W 2017 do portfela marek zarządzanych przez grupę Fineffe dołączyły także 2 potężne marki z branży poligrafii: AplhaGraphics oraz przesyłek: PostNet, tworząc w sumie sieć ponad 2 500 punktów w 47 krajach na całym świecie. W 2014 r. Firma dostrzegła szansę na rozwój w Polsce i podjęła decyzję o wykupieniu licencji i rozpoczęciu działalności MBE Poland.
Jak wyglądały początki działalności w Polsce?
Mówiąc o początkach działalności MBE w Polsce będę odnosić się do roku 2015. To właśnie wtedy grupa Fineffe, właściciel marki Mail Boxes Etc. zdecydowała się przejąć działającą w Polsce sieć i kontynuować jej rozwój. W tamtym czasie istniało zaledwie kilkanaście oddziałów MBE w Polsce, a wyzwaniem nowego zespołu było zbudowanie silnej organizacji, której nie było.
Początki zawsze są ekscytujące. Tak też było w naszym przypadku. Musieliśmy poznać naszych obecnych franczyzobiorców i zobaczyć, z jakimi wyzwaniami się borykają w swojej codziennej pracy. Czekały nas dwa największe wyzwania – uruchamianie nowych oddziałów i wsparcie istniejących. W tamtym czasie byłam odpowiedzialna za rozwój sieci i wprowadzanie do niej nowych franczyzobiorców. Pamiętam, jak dosłownie miesiąc po miesiącu mogłam przedstawiać potencjalnym partnerom coraz to nowe rozwiązania, które wprowadzaliśmy. Wszystko zmieniało się bardzo szybko.
Obserwując zmiany, które przeszła nasza firma w ciągu tych pierwszych paru lat, widzę, że jesteśmy teraz na zupełnie innym etapie. Współpraca w sieci i wzajemna pomoc to coś, co udało nam się zbudować. Mamy stabilną sieć i silny zespół w centrali. Jesteśmy gotowi na kolejny krok i nowe wyzwania. Czas na dużo odważniejsze ruchy - opowiada Joanna Procyszyn – Country Manager MBE Poland.
Na rynku jest spora konkurencja. Czym wyróżnia się Państwa firma?
Współpraca z międzynarodową siecią franczyzową to przede wszystkim globalne możliwości, dające lokalne korzyści: wypracowane przez lata standardy i strategie długoterminowego rozwoju. Koncept franczyzowy Mail Boxes Etc. jest prosty, a zarazem innowacyjny. Oferta outsourcingu skierowana do małych i średnich firm jest idealną odpowiedzią na potrzeby polskiego rynku, będącego w fazie profesjonalizacji. Ponadto, międzynarodowy charakter sieci ułatwia współpracę z klientami wymagającymi nietypowych rozwiązań. W razie potrzeby możliwa jest kooperacja z zagranicznymi oddziałami w innych krajach. Mail Boxes Etc. to także nowoczesne, zachodnie podejście do franczyzobiorców i przede wszystkim jasne warunki współpracy. Kompleksowe szkolenia obejmują praktyczną stronę prowadzenia biznesu, ale również: zarządzanie operacyjne, zarządzanie ludźmi, sprzedaż i obsługę klienta czy marketing. Franczyzobiorcy w każdej sytuacji mogą korzystać z pomocy ekspertów z centrali.
Gdzie szukają Państwo franczyzobiorców i partnerów – w jakichś konkretnych miastach lub regionach Polski? W jakiej wielkości miastach?
Nasze obecne punkty zlokalizowane są głównie w większych miastach, gdzie potencjał biznesowy i dostępność sektora małych i średnich przedsiębiorstw są wyraźne. Natomiast nie koncentrujemy się tylko i wyłącznie na dużych aglomeracjach. Wbrew pozorom mniejsze, 50-70 tysięczne miasta mają bardzo duży potencjał. Po pierwsze, koszty prowadzenia biznesu są dużo niższe, dzięki czemu szybciej można osiągnąć rentowność, a po drugie, jest tam dużo lokalnego biznesu, małych i średnich firm, które potrzebują naszych usług.
Czy niehandlowe niedziele wpłynęły na wzrost zamówień przesyłek kurierskich?
Zdecydowanie tak. Od momentu wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę liczba transakcji w polskim e-commerce w niedziele niehandlowe zwiększyła się średnio o 14% względem niedziel, w których sklepy i galerie handlowe są otwarte. Ludzie lubią wygodę i oszczędność czasu (zakupy bez wychodzenia z domu, stania w korkach i długich kolejek, które były nieodłącznym elementem weekendowych zakupów). Dodatkowo sklepy internetowe wyszły naprzeciw oczekiwaniom klientów upraszczając politykę zwrotów i reklamacji. Wg. Bisnode, w Polsce działa ok. 31 tys. sklepów online – tylko w 2018 roku przybyło ich ok. 2 tys., co prawdopodobnie jest właśnie efektem wprowadzenia zakazu handlu. Wszystko wskazuje na to, że branża logistyczno-wysyłkowa ma swoją złotą erę, a zapotrzebowanie na nasze usługi jest ogromne, dlatego przewidujemy bardzo intensywny rozwój sieci w najbliższych kilku latach. Dla franczyzobiorców jest to idealny czas, aby wejść do sieci i zbudować stabilną pozycję swojego biznesu na rynku.
Jakie są wymagania wobec franczyzobiorców i partnerów: wiek/płeć, dotychczasowe doświadczenie, umiejętności, wykształcenie?
Oczekujemy od kandydatów na franczyzobiorców/partnerów otwartości na rozwój i zmianę oraz zmysłu do prowadzenia biznesu. Fajnie, jeśli kandydat ma doświadczenie w prowadzeniu własnego biznesu, jest przedsiębiorcą i chce zdywersyfikować swoją działalność lub pójść w zupełnie nowym kierunku. Mile widziani są kandydaci z doświadczeniem w branży logistycznej, spedycyjnej, kurierskiej, poligraficznej czy szeroko rozumianej sprzedaży.
Jakie są warunki finansowe inwestycji ? Jaka jest kwota całkowita kwota inwestycji i co się w niej mieści ? Ile wynoszą opłaty: wstępna licencyjna, bieżąca franczyzowa, marketingowa ?
Koszty uruchomienia placówki franczyzowej MBE w Polsce są najniższe w całej sieci. Dla porównania: potencjalny franczyzobiorca we Włoszech czy Francji musi zapłacić ok. 60 000 EUR, żeby uruchomić swój oddział, w Polsce koszt inwestycji początkowej zależy oczywiście od kilku czynników tj. wielkość lokalu, czy rodzaj sprzętu, na jaki się zdecyduje franczyzobiorca, ale najniższy próg inwestycji zaczyna się już od 20 000 zł., co sprawia, że „stać na nas” praktycznie każdego, kto chce dokonać zmiany w swoim życiu i rozpocząć własny biznes.
Oprócz kosztów „na start” franczyzobiorca musi liczyć się z miesięcznymi opłatami franczyzowymi, które naliczane są procentowo. Obecnie jest to 6,5% na rzecz royalities, czyli opłat franczyzowych oraz 1,5% tytułem opłaty marketingowej.
Czy franczyzobiorcy/partnerzy samodzielnie muszą poszukiwać miejsca do prowadzenia biznesu, czy mogą liczyć na pomoc franczyzodawcy w tym zakresie? Jaka jest optymalna powierzchnia lokalu? Jak powinien być zaaranżowany i wyposażony? Czy obowiązuje jedna wizualizacja dla wszystkich punktów? Czy wyposażenie trzeba kupować u określonego producenta, czy można je zamawiać na własną rękę ?
W kwestii wyboru lokalu, tak naprawdę działamy wspólnie. My jako centrala, badamy ze swojej strony potencjał biznesowy, czyli dostępność małego i średniego biznesu w danej lokalizacji oraz rozglądamy się za dostępnymi lokalami. W porozumieniu z Franczyzobiorcą, który zna rynek lokalny od środka, wspólnie zastanawiamy się nad najlepszą opcja, gdzie zlokalizować punkt. Optymalna powierzchnia takiego lokalu to 50-80 m². Ważne jest to, żeby był to lokal usługowy na parterze, z widoczną witryną, dogodnym dojazdem i miejscem parkingowym. Oczywście ogromne znaczenie ma także potencjał biznesowy danej okolicy.
Wszystkie punkty mają jedną, spójną wizualizację, aczkolwiek projekt aranżacji przygotowywany jest indywidualnie dla każdej placówki. Po podpisaniu umowy przekazujemy plan lokalu do architekta wnętrz oraz zlecamy firmie meblarskiej, z którą współpracujemy, przygotowanie mebli, m.in. lady, szafki wiszące, blaty z szufladkami, półki, stół do pakowania, biurko, meble na artykuły biurowe, czy też korpus na skrytki adresowe, które są nieodłącznym elementem wyposażenia każdego punktu. Jeśli chodzi o dostawców to w przypadku mebli posiadamy jednego dostawcę, który dba o spójność wizerunku sieci we wszystkich krajach.
W przypadku sprzętu współpracujemy z kilkoma preferowanymi dostawcami, ale nie wykluczamy zakupu na własną rękę. Bardziej istotne są dla nas parametry sprzętu i ta sama jakość usług oferowanych w oddziale.
Co oferują Państwo w ramach pakietu franczyzowego swoim partnerom (szkolenia - z jakiego zakresu, oprogramowanie, podręcznik operacyjny, projekt lokalu, co jeszcze)?
W ramach pakietu franczyzowego, każdy Franczyzobiorca otrzymuje oprócz indywidualnego projektu aranżacji lokalu, umeblowania i obrendowania placówki, pakiet kilkutygodniowych, kompleksowych szkoleń, które mają przygotować nowego przedsiębiorcę do samodzielnego prowadzenia biznesu od każdym możliwym kątem: produktowym, biznesowym, sprzedażowym, marketingowym, operacyjnym. Szkolenia obejmują część teoretyczną i są to szkolenia z zakresu zarządzania ludźmi i firmą, a także sprzedaży, obsługi klienta i marketingu oraz praktyczną – 3 tygodnie szkoleń w istniejących punktach MBE z zakresu wykonywanych usług.
Kolejnym elementem pakietu franczyzowego jest dostęp do wartej ponad 1,5 mln EUR, dedykowanej platformy technologicznej, dającej możliwość współpracy z klientem
i dostawcami na każdej płaszczyźnie, wsparcie komercyjne oraz wchodzące w skład pakietu Good Start: materiały marketingowe, akcje telemarketingowe, dostęp do bazy klientów oraz wsparcie opiekuna i pomoc przy uruchomieniu placówki. Oczywiście nie wspomniałam
o niezmiernie istotnej, 7 letniej licencji, która uprawnia franczyzobiorcę do korzystania nie tylko ze znaku towarowego firmy, ale też z ciągle rozwijanego know-how, wszelkich szkoleń, nowości technologicznych, wprowadzanych rozwiązań, marketingu i wsparcia ekspertów centrali. – podkreśla Sylwia Wiski Retail Network Manager MBE Poland
Czy wprowadziliście Państwo ostatnio jakieś istotne zmiany do modelu franczyzowego?
Jeśli chodzi o sam model to nie. Nie zmienia się czegoś, jeśli dobrze działa. Oczywiście komentarz odrobinę z przymrużeniem oka J Wprowadzamy dużo nowych rozwiązań zarówno dla klientów jak i franczyzobiorców: ciągle doskonalimy proces szkoleniowy, ścieżki komunikacji z franczyzobiorcami, uzupełniamy portfel usług o nowe, autorskie rozwiązania dla poszczególnych branż jak np. MBE Safe Value (Art), MBE Wysyłka Win, MBE Online, MBE e-Link, MBE Logistyka, nawiązujemy współpracę z nowymi dostawcami, a ponadto podążamy za technologicznymi trendami uruchamiając platformę MBE Hub czy aplikację na smartfony MBE Touch.
Dzieje się bardzo dużo i MBE ciągle się zmienia, jednak trzon naszego biznesu pozostaje bez zmian, dalej stawiamy jasne warunki i partnerską współpracę z franczyzobiorcami i na satysfakcję klienta, jeśli chodzi o obsługę w naszych punktach franczyzowych.
Co stanowi największe utrudnienie w otwarciu punktu franczyzowego?
Nie wiem, czy mogę mówić o bardzo dużych utrudnieniach, jeśli chodzi o uruchomienie nowego oddziału, to, co mi przychodzi do głowy to znalezienie właściwego lokalu, ale bardziej nazwałabym to wyzwaniem, jakie stoi przed naszym zespołem i przyszłym franczyzobiorcą. Istnieje wiele istotnych czynników, jakie musimy wziąć pod uwagę przed podjęciem finalnej decyzji, oprócz wszystkich biznesowych aspektów dochodzi też satysfakcja franczyzobiorcy- to jego biznes, któremu poświęci, co najmniej kilka lat swojego życia i ważne, aby wybrana lokalizacja była dla niego dogodna. – zaznacza Sylwia Wiski
Jak oceniacie Państwo aktualną kondycję branży oraz konkurencyjność w tym segmencie rynku? Jakie pojawiają się nowe trendy w Państwa branży, jak branża może zmienić się w perspektywie najbliższego roku ?
W MBE opieramy się na 3 stabilnych filarach biznesu. Nie ukrywam, że to bardzo komfortowa sytuacja. Wiodącym dla obszarem jest mikro logistyka i przesyłki kurierskie – ta branża bardzo dynamicznie rośnie, jest coraz więcej zakupów odbywa się online, a tym samym jest coraz więcej paczek do wysłania i z jednej strony e-commerce bardzo pomaga, drugiej natomiast jest też tutaj największa konkurencja cenowa, co mocno uderza we wszystkich w branży. Uzupełnieniem jest dla nas mikro logistyka. Dlaczego mikro? Bo dla małych firm wynajęcie magazynu w wielkim centrum logistycznym jest nieopłacalne. Wynajęcie regału w MBE jest świetnym rozwiązaniem. Mają wszystko w jednym miejscu: od pakowania po wysyłkę i zarządzanie zwrotami. Ten rynek jest w fazie wzrostowej i mali przedsiębiorcy dopiero odkrywają jego możliwości.
Trzeci obszar to poligrafia – przygotowanie i wydruk materiałów drukowanych. Ciekawa propozycja dla firm, które potrzebują mniejszych nakładów, na szybko, z małymi poprawkami. Często robimy jakieś limitowane serie. To są zlecenia, których duża drukarnia szybko nie zrobi, a już na pewno nie w korzystnej cenie, bo koszty wydruku krótkich serii są bardzo wysokie.
Gdzie widzę największe szanse dla Mail Boxes Etc. w przyszłości? – Połączenie usług. Opieranie się tylko na jednej nodze zawsze jest ryzykowne, a model biznesowy jest bezpieczny kiedy jest stabilny. I my nasza stabilność budujemy od 40 lat.
Jeżeli ktoś zajmuje się tylko pośrednictwem (kupuje od firm kurierskich i odsprzedaje przesyłki z marżą) jest narażony, że z dnia na dzień wypadnie z rynku. Historia zna takie przypadki. Zresztą, trendy są takie, że firmy kurierskie zaczynają mocno podnosić ceny tzw. brokerom traktując ich, jako bezpośrednią konkurencję. My tego zagrożenia nie mamy. Po pierwsze jesteśmy globalnym partnerem i negocjujemy z dostawcami globalnie. Po drugie, mamy wiele uzupełniających się usług.
Jak będzie wyglądał najbliższy rok dla naszej branży? – Odniosę się do dwóch najważniejszych dla nas trendów: Just-in-Time, czyli Usługi i Logistyka „na żądanie” oraz Konsument w Centrum Uwagi. Dwa trendy, które świetnie wpisują się w model MBE. W końcu, dla nas najważniejsza jest szybka realizacja złożonych zleceń, dla konkretnego klienta. Kompleksowa obsługa w takim zakresie, jakiego właśnie potrzebuje klient. Za rok już nikt nie będzie chciał deklarować stałych wolumenów przesyłek u kurierów, czy utrzymywać dużych stanów magazynowych np. materiałów marketingowych. Za szybko wszystko się zmienia. Za rok będziemy chcieli jeszcze szybciej niż dzisiaj. – podkreśla Joanna Procyszyn
Jakie mają Państwo plany na drugą połowę 2019 roku?
Druga połowa 2019 roku i 2020 rok to przede wszystkim wdrażanie nowych projektów oraz intensywny rozwój sieci poprzez otwarcia nowych oddziałów. Rozpoczęliśmy szereg aktywności tj. spotkania warsztatowe w naszych oddziałach (Open House) z udziałem naszych franczyzobiorców oraz opiekunów punktów, webinaria, spotkania niestacjonarne z kandydatami czy MBE Discovery Day (wdrożenie kandydatów w biznes). Te działania mają na celu nie tylko zwiększyć rozpoznawalność marki, ale również umożliwić przyszłym franczyzobiorcom poznanie i zrozumienie naszego biznesu i franczyzy samej w sobie.
Rozwój sieci w naszym rozumieniu to nie tylko nowe oddziały, ale również stały rozwój obecnej sieci. Stad też wiele projektów i szkoleń organizowanych dla naszych obecnych franczyzobiorców, dzięki którym nie tylko zwiększają swoją wiedzę, ale i budują relacje wewnątrz sieci, wymieniają doświadczeniami, nawiązują współpracę. We wrześniu organizujemy globalną konferencję w Atenach dla franczyzobiorców, na której będzie ponad 1000 franczyzobiorców ze wszystkich krajów. To wyjątkowa okazja nie tylko pod kątem inspiracji, wymiany doświadczeń i zdobycia wiedzy, ale również poczucia bycia częścią międzynarodowej sieci.
Mówiąc dalej o planach, nie mogę zdradzić zbyt wiele, ale uchylę rąbka tajemnicy i powiem tylko, że pracujemy nad nową formułą MBE na polskim rynku, rozwiązanie to nie tylko zwiększy dostępność naszych usług dla klientów, ale przede wszystkim przyspieszy i ułatwi przystąpienie do sieci naszym franczyzobiorcom.
Ile mają Państwo punktów własnych, a ile franczyzowych?
W Polsce mamy 27 placówek franczyzowych. W całej sieci mamy ich ponad 2500, oraz ponad 50 zarządzanych centralnie, zlokalizowanych w Hiszpanii i Włoszech.
red.
Sprawdź też inne pomysły na biznes