zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Przedsiębiorca a franczyza

Wciąż postępująca globalizacja ekonomiczna, a więc integrowanie i przenoszenie produkcji za granice państw przebiega wraz ze wzrostem liczby międzynarodowych przedsiębiorstw oraz ich rozwojem. Franczyza - będąca specyficzną metodą prowadzenia działalności gospodarczej od dawna już odnosi spektakularne sukcesy na całym świecie. Powodem tego jest ciągłe poszukiwanie efektywnych i bezpiecznych metod prowadzenia działalności w sytuacjach procesów koncentracji przedsiębiorstw, globalizacji i rosnącej konkurencji.

Z tego artykułu dowiesz się:

informacjach dotyczących franczyzy jako modelu biznesowego małych i średnich przedsiębiorstw

Franczyza szybko odnalazła swoje miejsce także i na polskiej mapie biznesu. Stosowanie formuły zakładającej, że firma o ustalonej już na rynku i uznawanej renomie przyjmuje do współpracy – pod swoim logo firmowym i w obszarze swojej działalności – inne, mniejsze przedsiębiorstwa. Taka formuła może być gwarantem powodzenia przedsięwzięcia znacznie bardziej niż w przypadku rozpoczynania niezależnej działalności.

 

Małe i średnie przedsiębiorstwa a franczyza

Obecnie charakter rynku franczyzy w Polsce i jego struktura ciągle stwarza szansę małym i średnim przedsiębiorstwom wyboru franczyzy jako ścieżki swego rozwoju nie tylko przez włączenie się do działających już silnych systemów, ale również podejmowania samodzielnej inicjatywy tworzenia sieci franczyzowej.

 

Franczyza jest więc idealną opcją dla małych i średnich przedsiębiorstw, bardzo często rodzinnych, muszącymi często konkurować z dużymi sieciami handlowymi.  Co najważniejsze - współpraca w ramach franczyzy jest korzystna dla obydwu stron umowy – nie tylko franczyzodawcy. Franczyzobiorca może brać udział w różnych programach szkoleniowych poszerzających jego wiedzę np. z marketingu, merchandisingu, jest też motywowany przez franczyzodawcę, odnosi korzyści z działania pod znanym szyldem i korzysta z renomy tej marki.

 

Dla franczyzobiorcy są to korzyści w postaci udziału w programach szkoleniowych, na których zdobywa specjalistyczną wiedzę z księgowości, marketingu i do której nie miałby tak łatwego dostępu, gdyby prowadził działalność indywidualną. Ponadto biorca franczyzy potrzebuje przeważnie mniejszych środków finansowych związanych z zakładaniem działalności niż gdyby rozpoczynał działalność indywidualną – franczyzodawca dysponuje bowiem praktyczną wiedzą związaną z efektywnym i oszczędnym gospodarowaniem posiadanymi środkami.

 

Polski rynek jest niezwykle atrakcyjny dla sieci franczyzowych przede wszystkim z powodu potencjału - dużej liczby małych i średnich przedsiębiorstw, czyli potencjalnych franczyzobiorców szukających możliwości rozwoju oraz rosnącego popytu na usługi biznesowe

 

Franczyza w małych miastach i miasteczkach

Coraz częściej franczyzodawcy muszą zabiegać o franczyzobiorców. Decydują się więc na organizację kampanii, które mają zachęcić potencjalnych kandydatów,

biorą udział w Targach Franczyzy i inwestują w reklamę.

 

Konsekwencją częściowego nasycenia rynku franczyzowego w dużych miastach coraz częściej następuje koncentracja franczyzy w małych miastach i miasteczkach. Sięga po nią coraz więcej dawców licencji. Według ekspertów z każdym rokiem polski rynek upodabniać się będzie – i upodabnia - do rozwiniętych rynków zachodniej Europy, gdzie franczyza zdominowała prywatne przedsiębiorstwa.

 

W ostatnim czasie zauważono również tendencję do ekspansji polskich systemów

franczyzowych poza granice kraju. Podobnie jak w przypadku ekspansji

systemów innych krajów wiąże się to z nasyceniem polskiego rynku, rosnącą

konkurencją oraz zwiększającą się międzynarodową orientacją polskich przedsiębiorców.

 

Z badań wynika, że znaczącym czynnikiem wspierającym rozwój franczyzy w Polsce

jest rozwój małej i średniej przedsiębiorczości, popularyzowanie wiedzy o franczyzie

oraz wzrost konkurencji na rynku.

 

Polski rynek franczyzy ma jeszcze duży potencjał rozwojowy. Co chwila pojawiają się

nowe. W Polsce nie tylko zauważa się rosnącą tendencję do ekspansji rodzimych systemów za granicę, ale także rośnie popularność współpracy na zasadzie franczyzy w nowych branżach (zdrowie, opieka) oraz w mniejszych przedsięwzięciach np. biznes online czy usługi dla domu.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.33

Udostępnij artykuł:

Jaki powinien być stosunek teorii do praktyki podczas szkolenia franczyzobiorcy Jaki powinien być stosunek teorii do praktyki podczas szkolenia franczyzobiorcy
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem