zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Ile kosztuje franczyza w 2022 roku - franczyzy do 55 tys.zł

Franczyza to przede wszystkim pakiet franczyzowy, który składa się ze znaku towarowego franczyzodawcy, modelu biznesowego i zestawu standardów operacyjnych. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy opłatę wstępną i bieżące opłaty licencyjne w zamian za prawo do prowadzenia działalności z wykorzystaniem znaku towarowego i modelu biznesowego franczyzodawcy. 

Z czego się składa opłata franczyzowa?

Pakiet franczyzowy składa się ze znaku towarowego franczyzodawcy, modelu biznesowego i zestawu standardów operacyjnych. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy opłatę wstępną i bieżące opłaty licencyjne w zamian za prawo do prowadzenia działalności z wykorzystaniem znaku towarowego i modelu biznesowego franczyzodawcy.

Pakiet franczyzowy zwany jest także licencją franczyzową. Zawiera on kompletną koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej oferowaną przez franczyzodawcę. W skład standardowego pakietu franczyzowego wchodzą:

  • znak towarowy (marka), którego franczyzodawca użycza franczyzobiorcy;
  • know-how (sprawdzona wiedza), jak prowadzić działalność w ramach franczyzy, której franczyzodawca użycza franczyzobiorcy;
  • podręcznik operacyjny, określający procedury prowadzenia działalności w ramach franczyzy;
  • usługi świadczone przez franczyzodawców na rzecz franczyzobiorców;
  • opłaty franczyzowe wnoszone przez franczyzobiorców na rzecz franczyzodawców.

Czy opłaty franczyzowe są kosztami uzyskania przychodu?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 grudnia 2021 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.481.2021.2.ANK, wyraził stanowisko w sprawie wątpliwości spółki, czy ponoszone przez nią opłaty franczyzowe przedstawione w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego podlegać będą ograniczeniu co do możliwości zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ww. interpretacji spółka bez ponoszenia opłat franczyzowych nie mogłaby dystrybuować produktów będących w jej portfolio, a tym samym osiągać przychodów związanych z czynnościami stanowiącymi przedmiot jej podstawowej działalności gospodarczej. Dlatego uznano, że ponoszenie opłat franczyzowych warunkuje prowadzenie przez spółkę działalności gospodarczej.

Czy cena franczyzy czyni cuda?

Cena jest rzeczywiście ważna, jeśli chodzi o inwestycje. Korzystna oferta na dany przedmiot przekona większość konsumentów. Mogą oni znaleźć dobry produkt w dobrej cenie i wykorzystać zaoszczędzone pieniądze na dodatkowe koszty, takie jak podatki i opłaty za wysyłkę. Niska cena może w niektórych przypadkach nadrobić gorszą jakość. Jest to przydatne dla firm, które potrzebują więcej klientów. Jednocześnie nie sposób nie zgodzić się z twierdzeniem, że większość potencjalnych zainteresowanych franczyzą przy jej wyborze będzie się kierowała właśnie ceną. Przyglądając się statystykom oglądalności poszczególnych ofert w katalogu franczyz na portalu dobrepomyslynabiznes.pl, można zauważyć, że ludzie szukają przede wszystkim tanich konceptów, ale sporym zainteresowaniem cieszą się też nieco droższe propozycje.

W przygotowanym pierwszym z cyklu opracowaniu skupiłem się głównie na franczyzach do 55 tys. zł. W kolejnych artykułach przybliżymy wyższe przedziały cenowe.

Czy można kupić franczyzę za symboliczną złotówkę?

Zdarza się, że aby zwiększyć zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców, właściciele zmniejszają opłatę za przystąpienie do sieci do symbolicznej złotówki. Niektóre firmy natomiast w ogóle nie pobierają wstępnej opłaty franczyzowej. Więcej na temat franczyz za 0 zł przeczytasz tutaj.

W jaki sposób można szybko znaleźć interesującą nas franczyzę za 1 zł? W tym celu warto skorzystać z wyszukiwarki katalogu franczyz tutaj.

Wiele sieci oferuje sezonowe promocje obejmujące franczyzę za 1 zł czy wręcz „franczyzę na próbę”. Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli firmy nie pobierają opłaty wstępnej, opłat licencyjnych itp., trzeba mieć środki na zrealizowanie samej inwestycji: zakup lub wynajem lokalu, przeprowadzenie niezbędnych remontów, kupno urządzeń itd.

Franczyza – choć z pewnością prostsza i tańsza niż zakładanie własnego biznesu – nigdy nie jest całkowicie bezpłatna.

10 sprawdzonych pomysłów na biznes franczyzowy

Franczyza od 2,5 tys. zł

Większość przyszłych przedsiębiorców na rozkręcenie firmy chciałaby przeznaczyć ok. 1–60 tys. zł. Niektórym jednak wydaje się, że jest bardzo mało ofert z niedużym nakładem inwestycyjnym. Tymczasem nawet 2,5 tys. zł w zupełności wystarczy na opłacalny biznes franczyzowy. Przykładem jest Edukido, które w lutym 2022 r. wprowadziło nowe zasady wejścia do sieci. Obowiązują one do końca czerwca 2022 r. Jeśli ten model będzie się cieszył zainteresowaniem, to może zostanie przedłużony.

Franczyzobiorcy, którzy zdecydują się rozpocząć współpracę z Edukido w tym okresie, otrzymają na start klocki i wszystkie akcesoria potrzebne do prowadzenia zajęć. Będą je spłacali przez pierwszy rok trwania umowy w 12 równych ratach 0%. Dzięki temu nie będą musieli wykładać swoich środków od początku.

Miesięczne opłaty tantiemowe są również atrakcyjne. Zaczynają się od 615 zł brutto – w zależności od wielkości obszaru licencji i wybranych modułów. Rosną stopniowo z czasem, co daje możliwość spokojnego planowania rozwoju oddziału – zwłaszcza osobom bez doświadczenia.

Ofertą za 2,5 tys. zł zachęca przyszłych franczyzobiorców także Północ Nieruchomości. To agencja nieruchomości z ponad 22-letnim doświadczeniem. Początki marki sięgają 1999 r., kiedy to powstało pierwsze biuro w Krakowie. Sukcesywnie, z roku na rok, firma się rozwijała, otwierając oddziały w kolejnych miastach.

Opłata za przystąpienie do sieci w ramach franczyzy na próbę wynosi 2,5 tys. zł netto. Comiesięczna opłata franczyzowa to 799 zł netto. Franczyza premium wiąże się z opłatą wstępną dla nowych franczyzobiorców w wysokości od 7 tys. zł netto i opłatą miesięczną od 1299 zł netto.

Za skorzystaniem z franczyzy Północ Nieruchomości przemawiają m.in:

  • Siła uznanej marki – Północ Nieruchomości to agencja z ponad 22-letnim doświadczeniem w branży.
  • Stały opiekun – każdy franczyzobiorca na starcie otrzymuje przydzielonego opiekuna, będącego merytorycznym i logistycznym wsparciem we wszystkich trudnościach związanych z otwarciem i prowadzeniem biura.
  • Wsparcie na każdym etapie działalności.
  • Obszerna baza klientów i ofert.
  • Niższe koszty działalności – franczyza w firmie Północ Nieruchomości to prawdziwa oszczędność! Dzięki temu, że jest to jedna z największych w Polsce sieci partnerskich, koszty prowadzenia biura są znacznie mniejsze niż w przypadku działalności na własną rękę. Będąc franczyzobiorcą znanej ogólnopolskiej marki, oszczędzisz na narzędziach CRM czy promocji. Ponadto koszty publikacji ogłoszeń na branżowych portalach są dzielone na wiele podmiotów.
  • Szkolenia i treningi – jeśli zdecydujesz się na franczyzę w sieci Północ Nieruchomości, otrzymasz szkolenie na start. Przez cały okres współpracy możesz liczyć na okresowe szkolenia i treningi, prowadzone przez doradców oraz zewnętrznych specjalistów.
  • Pomoc w rekrutacji pracowników.
  • Narzędzia niezbędne do pracy i wzory dokumentów.
  • Nowoczesny marketing – w ramach współpracy możesz liczyć na know-how przy tworzeniu każdej formy reklamy.

Franczyza od 5,9 tys. zł

Centra MBE są dla klientów zewnętrznym działem logistyki, marketingu i administracji. Dzięki kompleksowym usługom dostępnym w jednym miejscu MBE pomaga klientom oszczędzać przestrzeń oraz czas. Optymalizuje ich procesy, przejmuje zarządzanie magazynem, co pozwala im skupić się na podstawowej działalności i skalować swój biznes.

Osoby, które zdecydują się na współpracę z MBE do końca marca 2022 r., będą mogły skorzystać z promocji na opłatę licencyjną, która po obniżce wynosi 5,9 tys. zł. Od 1 kwietnia opłata ta wraca do pierwotnej kwoty – 40 tys. zł.

Franczyza od 10 tys. zł

Im wyższa kwota, tym więcej ofert franczyzy na rynku. Naprawdę nie trzeba ogromnych inwestycji, aby cieszyć się zyskami własnej firmy. Za 10 tys. zł możesz mieć swój własny biznes ze Stavą. Jak głosi slogan reklamowy, możesz zwolnić swojego obecnego szefa i mieć samodzielny wpływ na zarządzanie swoim życiem. W Stavie nie występuje opłata wstępna. Nie musisz się martwić wyposażeniem oddziału – franczyzodawca zapłaci za niezbędny sprzęt!

Czym zajmuje się Stava?

Pomaga restauracjom i sklepom rozwijać biznes na dowozach. Obsługuje zamówienia spływające z portali (np. Pyszne.pl, Uber Eats, Glovo), jak również te telefoniczne i ze strony internetowej restauracji czy sklepu. Kwestię dowozu sprowadza do kilku kliknięć na tablecie. Dla klientów oznacza to obniżenie kosztów dostaw, krótszy czas oczekiwania oraz zero kłopotów z kurierami i pojazdami.

Stava stosuje Kodeks Dobrych Praktyk dla franczyzy. O tym, co to oznacza dla biznesu franczyzobiorcy, przeczytasz więcej tutaj.

Franczyza od 19 tys. zł

Flex od Fit Cake jest dostępny już za 19 tys. zł. System zawiera absolutnie wszystko, co powinna mieć niecukiernia. Właściciele sieci franczyzowej Fit Cake odkryli prosty sposób na sukces. Rafał Kościuk zauważył, że od chwili wprowadzenia systemu Flex w 2022 r. przyszli franczyzobiorcy otrzymali trzy marki własne, które przyciągają do Fit Cake. Każdy ma możliwość pozostania w podstawowym systemie za 19 tys. zł, lecz ma prawo do rozszerzenia asortymentu i stania się fachowcem np. w keto. Wydzielenie marek własnych oprócz ogromnego potencjału marketingowego daje również ochronę przed zależnościami mody, która wkrada się w dietę. Keto ma dziś ogromną grupę fanów, lecz są też przeciwnicy. Fit Cake tworzy Keto Cake, aby być ponad podziałami i nie stracić na potencjale za kilka lat, gdyby zapanowała nowa moda – np. na jedzenie ogórków w celu utraty wagi i robienia formy. Dla Fit Cake ważne jest, by nie uzależniać opłat od obrotów. Flex to stała niska opłata w wysokości 500 zł, bez żadnych dodatkowych procentów.

Franczyza od 28 tys. zł

Za 28 tys. zł możesz mieć kawiarniany biznes, który sprzyja budowaniu małych społeczności przez mieszkańców miast i miasteczek.

Już od 28 tys. zł możesz otworzyć własny kawiarniany biznes. Kawiarnie Coffeeloffee w swojej ofercie posiadają kawę oraz desery najlepszej jakości, których smakiem Klienci delektują się już od wielu lat. Wnętrza kawiarni zaaranżowane są w stylu prowansalskim. Oferta Coffeeloffee cieszy się ogromnym zainteresowaniem nie tylko wśród konsumentów, ale również u osób chcących rozpocząć współpracę w formie franczyzy.
Sieć kawiarni Coffeeloffee to miejsca z niezwykłym klimatem. Miłośnicy małej czarnej mogą liczyć na prawdziwą kawę, zaparzoną ze świeżo zmielonych ziaren najwyższej jakości. W Coffeeloffee aromatyczna kawa jest parzona w profesjonalnym ekspresie i podawana w kubku z imieniem klienta. Co ciekawe, najmniejsza kawiarnia Coffeeloffee ma zaledwie 6 m kw. Sieć powstała z myślą o wielbicielach kawy, chcących napić się jej w ciągu dnia. Mając na uwadze tych najbardziej zabieganych, stworzyła ofertę gorących napojów sprzedawanych na wynos.
Ta franczyza cechuje się niskim nakładem finansowym na starcie – najmniejsza kwota inwestycji to 28 tys. zł. Nie ma opłat licencyjnych! Koszty stałe współpracy sprowadzone są do minimum. Dzięki współpracy z Coffeeloffee franczyzobiorca otrzyma nie tylko pomoc i wsparcie merytoryczne, ale przede wszystkim markę, pod którą zbuduje swoją kawiarnię. Coffeeloffee to biznes z doświadczeniem.

Jeśli dysponujesz kwotą od 30 tys. zł, możesz otworzyć własne biuro nieruchomości. Ta branża jest rozgrzana do czerwoności. Dobra koniunktura powoduje, że sprzedaje się prawie wszystko. Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak skorzystać z tej sytuacji. Wydłużający się czas pandemii pomaga w podejmowaniu nowych wyzwań i dlatego jednym z pomysłów, który daje bardzo duże możliwości, jest otworzenie biura nieruchomości. Wejście w branżę „wielkich pieniędzy” przy najmniejszym ryzyku i wymaganym kapitale. Wystarczy dysponować kwotą ok. 30–50 tys. zł – w zależności od miasta i wielkości biura – aby skorzystać z oferty Aspect Nieruchomości i pod ich szyldem otworzyć własną działalność. W dzisiejszych czasach i przy tak dużej konkurencji na rynku wsparcie doświadczonego partnera może być kluczowe dla powodzenia biznesu. Dzięki podjęciu współpracy z Aspect Nieruchomości każdy ma zapewnione wdrożenie, które bez względu na posiadane doświadczenie – lub jego brak – daje silne podstawy merytoryczne i produktowe do tego, by stanąć na czele nowego oddziału. Wypracowane przez lata procedury, kompletna dokumentacja, niezbędne narzędzia oraz system szkoleniowy dają gwarancję na sukces.

Skuteczne prowadzenie biura nieruchomości wiąże się z aktywną promocją i reklamą ofert. Wiedza w tym zakresie jest podstawą do kierowania zarówno działań, jak i środków finansowych tam, gdzie będzie to optymalne. Tutaj niezbędne jest doświadczenie, które dostaje każdy franczyzobiorca. W Aspect Nieruchomości są stałe opłaty marketingowe na poziomie 699 zł, które dają ogromne możliwości promocji i reklamy ofert na kilkunastu największych portalach ogłoszeniowych. Na bardzo preferencyjnych warunkach (z dopłatą przez sieć) istnieje możliwość prowadzenia dodatkowej formy promocji i reklamy ofert na wybranych portalach ogłoszeniowych. Te wszystkie działania pokazują, że pojedyncze biuro nie jest w stanie konkurować na wolnym rynku z oddziałami działającymi w sieci i uzyskać porównywalnych zasięgów promocyjnych przy zachowaniu tak niskich nakładów finansowych.

Współpraca w sieci to też wymiana doświadczeń, szczególnie ważna w branży nieruchomości, w której zmieniające się przepisy prawa i okoliczności towarzyszące każdej transakcji wymagają indywidualnego podejścia do klientów. Możliwość przeprowadzenia analizy i konsultacji z bardziej doświadczonymi od siebie osobami jest na wagę złota.

Niewielkie nakłady na wejście w branżę nieruchomości są silną pokusą do rozpoczęcia działalności, warto jednak zastanowić się, czy chcemy uczyć się na własnych błędach i ponosić tego konsekwencje (wydłużony czas zwrotu z inwestycji, zdecydowanie większe koszty na promocję i reklamę, testowanie różnych systemów, popełnianie błędów, zła opinia, problemy z klientami), czy też wolimy skorzystać z doświadczenia innych, dostać podane na tacy całe know-how, ponosząc za to minimalne opłaty, które w bardzo szybkim czasie się zwrócą.

Franczyza od 49 tys. zł

Coffee Shop Poland to drogerie konopne, w których można zakupić wiele produktów na bazie CBD oraz uzyskać receptę na medyczną marihuanę. Koszt otwarcia to 49 tys. zł netto. Za tę kwotę partner otrzymuje sklep pod klucz. W skład ceny wchodzą następujące elementy:

  • prawo do używania firmy i znaku towarowego franczyzodawcy;
  • wystrój i wyposażenie lokalu handlowego (meble na wymiar, montaż mebli, transport, witryna szklana sprzedażowa, reklama zewnętrzna lokalu, oklejenie witryn, kaseton podświetlany);
  • lodówka na napoje;
  • ubrania firmowe;
  • utworzenie fanpage’a, zdjęcia, licencja, prowadzenie reklam;
  • manekiny, głowy ekspozycyjne;
  • ulotki reklamowe;
  • szkolenie na miejscu oraz szkolenia online przez specjalistów;
  • balony reklamowe;
  • cukierki reklamowe;
  • program lojalnościowy z pieczątką;
  • opłata licencyjna, certyfikaty, przygotowanie sklepu;
  • leżaki firmowe oraz stolik;
  • pełna dokumentacja sanitarna HACCP;
  • pełne zatowarowanie lokalu.

Preferowana wielkość lokalu to 20–50 m kw. Najlepiej na parterze, z dużą witryną sprzedażową. W środku musi się znajdować toaleta dla pracowników oraz umywalka z ciepłą wodą. Jeśli ktoś nie ma wystarczającej gotówki, firma oferuje kredyt lub leasing.

Franczyza od 54 tys. zł

Specjalnością restauracji Western Chicken jest kurczak po amerykańsku, serwowany w postaci kubełków, zestawów lub w tortilli.

Przedsiębiorcy, którzy chcą dołączyć do Western Chicken, mogą podpisać umowę franczyzową, zanim wskażą lokal, w którym prowadzona będzie restauracja. Franczyzobiorca przy wsparciu franczyzodawcy przez okres 6 miesięcy od podpisania umowy franczyzowej zobowiązuje się do znalezienia oraz otwarcia lokalu.

Przy wyborze punktu warto pamiętać, że najlepsze powierzchnie do prowadzenia restauracji wynoszą 70–80 m kw., ale franczyzodawca dopuszcza możliwość prowadzenia działalności w lokalu o wielkości 40 m kw. Franczyzobiorca powinien być przygotowany na wydatek w wysokości minimum 54 tys. zł – jest to całkowity koszt inwestycji w lokal o powierzchni 40–50 m kw.

Kwota ta zawiera m.in. projekt technologiczny, remont i aranżację wnętrza lokalu, niezbędne wyposażenie kuchni. Franczyzobiorca nie musi martwić się o zaopatrzenie, gdyż wszystkie produkty dostarczane są przez franczyzodawcę.

Zaledwie za 1 tys. zł więcej możesz stać się franczyzobiorcą uznanej marki Sphinx.

Najpopularniejsza polska marka restauracyjna Sphinx od lat przyciąga orientalnymi smakami – nie inaczej jest w czasie pandemii. Za siecią stoi bardzo lojalna grupa klientów, co potwierdzają twarde dane: 24% rachunków płaconych jest z wykorzystaniem aplikacji Aperitif, czyli programu lojalnościowego sieci. Nic dziwnego, że nawet w okresie COVID-19 nie brakuje chętnych na prowadzenie biznesu pod szyldem Sphinksa. Tylko w 2021 r. przybyło 12 restauracji w tym modelu. Co więcej, nawet przy rosnącej inflacji restauracje Sphinx są w stanie obniżać koszt potrzebnych do przygotowania dań produktów spożywczych, czyli tzw. food cost, bez utraty jakości czy zmniejszania porcji. Jednocześnie działające pod tą marką restauracje szybko odbudowują sprzedaż po branżowym lockdownie. To wszystko sprawia, że Sphinx to dobry biznes na trudne czasy. Opłata franczyzowa za współpracę w ramach marki wynosi 55 tys. zł opłaty wstępnej i 7% od obrotu miesięcznie. Ale to korzystny stosunek jakości do ceny.

W kolejnym opracowaniu przybliżymy franczyzy z wyższej półki cenowej.

 

 

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.55

Udostępnij artykuł:

Franczyza z Naturhouse Franczyza z Naturhouse
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem