Czy nadaję się na franczyzobiorcę
W ujęciu praktycznym franczyza to po prostu model biznesowy: specyficzna partnerska forma kompleksowej współpracy przedsiębiorstw, które pozostają niezależne od siebie pod względem prawnym i finansowym. Warto pamiętać, że pomimo całej franczyzowej terminologii w tym modelu współpracy panują zwykłe reguły ekonomiczne: ryzyko zawsze istnieje, a koszty muszą być niższe niż przychody.
Patrząc z punktu widzenia franczyzodawcy, jacy ludzie są najlepszymi franczyzobiorcami?
Odpowiedź paradoksalnie jest dość prosta. Najlepsi franczyzobiorcy są gotowi podjąć większe ryzyko (w stosunku do pracy na etacie) w zamian za perspektywę wyższych zarobków i mają do tego odpowiedni kapitał. Posiadają przynajmniej minimalne doświadczenie menadżerskie, dobrze czują się w nienormowanym czasie pracy. Rozumieją swoją rolę w modelu franczyzowym i nie będą mieli problemu z podporządkowaniem się zasadom panującym w sieci. Chodzi o pewien rodzaj pokory biznesowej. Chyba największe znaczenie ma gotowość do podjęcia ryzyka – ta wewnętrzna zgoda na konsekwentne rozwijanie własnego biznesu, który szczególnie w pierwszej fazie może nie być zyskowny. W takich sytuacjach mówię, że dobry franczyzobiorca musi być mentalnie sprzedawcą a nie urzędnikiem. Natomiast trudność polega na tym, że nie jest łatwo takich ludzi znaleźć.
Jakie są podstawowe zalety franczyzy, które wpływają na to, że możliwe jest budowanie relacji i wspólne osiąganie sukcesu ?
Kluczowe zalety franczyzy z punktu widzenia franczyzobiorcy to znany produkt lub marka, sprawdzone systemy biznesowe oraz zmniejszenie ryzyka niepowodzenia przedsięwzięcia. Jak wykazują badania, w prywatnym biznesie po pierwszym roku kontynuuje działalność około 2/3 indywidualnych firm, podczas gdy w przypadku firm franczyzowych jest to ponad 95%. Po dziesięciu latach tylko ok. 1/5 indywidualnych firm pozostaje na rynku, natomiast działa nadal ponad 70% franczyzobiorców.
Jeżeli mówimy o zaletach franczyzy, to nie możemy pominąć jej wad. Jakie są główne wady franczyzy ?
Główne wady franczyzy z punktu widzenia licencjobiorcy to m.in. konieczność podporządkowania organizatorowi systemu w kluczowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa i brak pełnej samodzielności. Jak wspomniałem wcześniej, istnieje również zwykłe ryzyko niepowodzenia biznesu i utraty zainwestowanego kapitału. Jednym z podstawowych aspektów tego rodzaju współpracy biznesowej jest także konieczność wnoszenia opłaty franczyzowej najczęściej przez cały okres trwania umowy. Niektórych może zdziwić, że istnieje właściwie pełna odrębność prawna i organizacyjna podmiotów – np. z punktu widzenia urzędu skarbowego franczyzobiorca prowadzi niezależne przedsiębiorstwo i ma takie same obowiązki jak każdy inny przedsiębiorca. Czasem istnieje zwiększone niebezpieczeństwo popełnienia przez franczyzodawcę błędów w zarządzaniu marką – obrania złej strategii rozwoju czy np. utraty reputacji marki, niezależnych od franczyzobiorcy.
No i na końcu: ryzyko nieprzedłużenia umowy przez franczyzodawcę – franczyzobiorca niejako rozwija markę franczyzodawcy, a umowa może nie być przedłużana automatycznie.
Co radzimy naszym Czytelnikom, którzy myślą o wejściu we franczyzę ?
Jeżeli na większość poniższych pytań odpowiedziałeś pozytywnie, to zrób dobre rozeznanie wśród organizatorów systemów franczyzowych, zadaj im przenikliwe pytania, wszystko policz i… śmiało wchodź we franczyzę!
- Czy mam doświadczenie menadżerskie?
- Czy jestem dobrym organizatorem?
- Czy dobrze czuję się w nienormowanym czasie pracy?
- Czy umiem (a najlepiej: lubię) sprzedawać?
- Czy lubię pracować z ludźmi?
- Czy jestem gotów podporządkować się sztywnym wytycznym partnera biznesowego?
- Czy rozumiem, że nigdy nie będę właścicielem marki, którą będę promował?
- Czy rozumiem, czego powinienem oczekiwać od franczyzodawcy?
- Czy mam swoją wewnętrzną zgodę na podjęcie ryzyka własnej działalności (nikt nie zapewni mi wpływu na konto pieniędzy 10. dnia miesiąca – możliwa jest premia za to ryzyko, istnieje szansa na skokowy wzrost zysków, ale to ciągle jest ryzyko)?
- Czy dysponuję odpowiednim kapitałem na inwestycję?
- Czy rodzina wspiera mnie w tej decyzji?
- Czy mieszkam w miejscu, w którym chcę prowadzić swój oddział franczyzowy?
- Czy mam jasno sprecyzowane cele osobiste, finansowe i zawodowe ?
Pytania, które warto zadać potencjalnemu franczyzodawcy, im więcej ich zadamy na początku, tym lepiej:
- Jak wybrać dobrą lokalizację?
- Jak wygląda symulacja finansowa na najbliższe 2–3 lata?
- Jak wygląda projekt umowy?
- Jakiego kapitału potrzebuję na inwestycję oraz na pierwsze 24 miesiące działalności?
- Jaki jest oczekiwany okres zwrotu z inwestycji?
- Jakiego średniomiesięcznego zysku operacyjnego mogę się spodziewać po ustabilizowaniu biznesu?
- Za co i ile dokładnie płacę na początku?
- Jakie są perspektywy dla naszego segmentu w najbliższych latach w Polsce?
- Kim są moi bezpośredni konkurenci i jakie marka ma nad nimi przewagi?
- Kim są moi klienci?
- Jakiego rodzaju opłaty będę cyklicznie odprowadzał do centrali (procent od przychodów, opłata stała, opłata marketingowa, szkolenia, nowe produkty, inne)?
- Ile trwa szkolenie i co obejmuje?
- Jakie unikatowe wsparcie daje franczyzodawca?
- Co zawiera podręcznik operacyjny – jak wygląda spis treści w podziale na rozdziały, ile zawiera stron, na ile szczegółowo opisane są procedury?
- Z jakich e-narzędzi biznesowych korzysta sieć?
- Na jaki okres podpisujemy umowę?
- Kto będzie mnie wspierał na co dzień ?
Jeżeli interesują Cię konkretne oferty franczyzodawców to koniecznie zajrzyj do katalogu franczyz.

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Sukces w biznesie z myjnią parową

Masz 200 tys. zł Wejdź w znany i sprawdzony biznes

Rzecznik Abramowicz odrzuca możliwość sfinansowania Polskiego Ładu składkami zdrowotnymi przedsiębiorców

Jak dostarczać klientom e-sklepów przesyłki w tani i szybki sposób

Plan urlopów - czy można go zmienić

Kto z samozatrudnionych straci,a kto zyska na Polskim Ładzie

Czy Twoja firma jest bezpieczna w sieci

Program księgowy dla małej firmy

Nieruchomość – niezawodny sposób na zysk

8 rzeczy, które powinien mieć hosting dla firmowej strony WWW

Stanowisko MRPiT wobec postulatu oparcia pomocy dla przedsiębiorców na zaostrzonym kryterium spadku przychodów
