zaloguj
PRZEWIŃ

Czy nadaję się na franczyzobiorcę

W ujęciu praktycznym franczyza to po prostu model biznesowy: specyficzna partnerska forma kompleksowej współpracy przedsiębiorstw, które pozostają niezależne od siebie pod względem prawnym i finansowym. Warto pamiętać, że pomimo całej franczyzowej terminologii w tym modelu współpracy panują zwykłe reguły ekonomiczne: ryzyko zawsze istnieje, a koszty muszą być niższe niż przychody. 

Patrząc z punktu widzenia franczyzodawcy, jacy ludzie są najlepszymi franczyzobiorcami?

Odpowiedź paradoksalnie jest dość prosta. Najlepsi franczyzobiorcy są gotowi podjąć większe ryzyko (w stosunku do pracy na etacie) w zamian za perspektywę wyższych zarobków i mają do tego odpowiedni kapitał. Posiadają przynajmniej minimalne doświadczenie menadżerskie, dobrze czują się w nienormowanym czasie pracy. Rozumieją swoją rolę w modelu franczyzowym i nie będą mieli problemu z podporządkowaniem się zasadom panującym w sieci. Chodzi o pewien rodzaj pokory biznesowej. Chyba największe znaczenie ma gotowość do podjęcia ryzyka – ta wewnętrzna zgoda na konsekwentne rozwijanie własnego biznesu, który szczególnie w pierwszej fazie może nie być zyskowny. W takich sytuacjach mówię, że dobry franczyzobiorca musi być mentalnie sprzedawcą a nie urzędnikiem. Natomiast trudność polega na tym, że nie jest łatwo takich ludzi znaleźć.

Jakie są podstawowe zalety franczyzy, które wpływają na to, że możliwe jest budowanie relacji i wspólne osiąganie sukcesu ?

Kluczowe zalety franczyzy z punktu widzenia franczyzobiorcy to znany produkt lub marka, sprawdzone systemy biznesowe oraz zmniejszenie ryzyka niepowodzenia przedsięwzięcia. Jak wykazują badania, w prywatnym biznesie po pierwszym roku kontynuuje działalność około 2/3 indywidualnych firm, podczas gdy w przypadku firm franczyzowych jest to ponad 95%. Po dziesięciu latach tylko ok. 1/5 indywidualnych firm pozostaje na rynku, natomiast działa nadal ponad 70% franczyzobiorców.

Jeżeli mówimy o zaletach franczyzy, to nie możemy pominąć jej wad. Jakie są główne wady franczyzy ?

Główne wady franczyzy z punktu widzenia licencjobiorcy to m.in. konieczność podporządkowania organizatorowi systemu w kluczowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa i brak pełnej samodzielności. Jak wspomniałem wcześniej, istnieje również zwykłe ryzyko niepowodzenia biznesu i utraty zainwestowanego kapitału. Jednym z podstawowych aspektów tego rodzaju współpracy biznesowej jest także konieczność wnoszenia opłaty franczyzowej najczęściej przez cały okres trwania umowy. Niektórych może zdziwić, że istnieje właściwie pełna odrębność prawna i organizacyjna podmiotów – np. z punktu widzenia urzędu skarbowego franczyzobiorca prowadzi niezależne przedsiębiorstwo i ma takie same obowiązki jak każdy inny przedsiębiorca. Czasem istnieje zwiększone niebezpieczeństwo popełnienia przez franczyzodawcę błędów w zarządzaniu marką – obrania złej strategii rozwoju czy np. utraty reputacji marki, niezależnych od franczyzobiorcy.

No i na końcu: ryzyko nieprzedłużenia umowy przez franczyzodawcę – franczyzobiorca niejako rozwija markę franczyzodawcy, a umowa może nie być przedłużana automatycznie.

Co radzimy naszym Czytelnikom, którzy myślą o wejściu we franczyzę ?

Jeżeli na większość poniższych pytań odpowiedziałeś pozytywnie, to zrób dobre rozeznanie wśród organizatorów systemów franczyzowych, zadaj im przenikliwe pytania, wszystko policz i… śmiało wchodź we franczyzę!

  • Czy mam doświadczenie menadżerskie?
  • Czy jestem dobrym organizatorem?
  • Czy dobrze czuję się w nienormowanym czasie pracy?
  • Czy umiem (a najlepiej: lubię) sprzedawać?
  • Czy lubię pracować z ludźmi?
  • Czy jestem gotów podporządkować się sztywnym wytycznym partnera biznesowego?
  • Czy rozumiem, że nigdy nie będę właścicielem marki, którą będę promował?
  • Czy rozumiem, czego powinienem oczekiwać od franczyzodawcy?
  • Czy mam swoją wewnętrzną zgodę na podjęcie ryzyka własnej działalności (nikt nie zapewni mi wpływu na konto pieniędzy 10. dnia miesiąca – możliwa jest premia za to ryzyko, istnieje szansa na skokowy wzrost zysków, ale to ciągle jest ryzyko)?
  • Czy dysponuję odpowiednim kapitałem na inwestycję?
  • Czy rodzina wspiera mnie w tej decyzji?
  • Czy mieszkam w miejscu, w którym chcę prowadzić swój oddział franczyzowy?
  • Czy mam jasno sprecyzowane cele osobiste, finansowe i zawodowe ?

Pytania, które warto zadać potencjalnemu franczyzodawcy, im więcej ich zadamy na początku, tym lepiej:  

  • Jak wybrać dobrą lokalizację?
  • Jak wygląda symulacja finansowa na najbliższe 2–3 lata?
  • Jak wygląda projekt umowy?
  • Jakiego kapitału potrzebuję na inwestycję oraz na pierwsze 24 miesiące działalności?
  • Jaki jest oczekiwany okres zwrotu z inwestycji?
  • Jakiego średniomiesięcznego zysku operacyjnego mogę się spodziewać po ustabilizowaniu biznesu?
  • Za co i ile dokładnie płacę na początku?
  • Jakie są perspektywy dla naszego segmentu w najbliższych latach w Polsce?
  • Kim są moi bezpośredni konkurenci i jakie marka ma nad nimi przewagi?
  • Kim są moi klienci?
  • Jakiego rodzaju opłaty będę cyklicznie odprowadzał do centrali (procent od przychodów, opłata stała, opłata marketingowa, szkolenia, nowe produkty, inne)?
  • Ile trwa szkolenie i co obejmuje?
  • Jakie unikatowe wsparcie daje franczyzodawca?
  • Co zawiera podręcznik operacyjny – jak wygląda spis treści w podziale na rozdziały, ile zawiera stron, na ile szczegółowo opisane są procedury?
  • Z jakich e-narzędzi biznesowych korzysta sieć?
  • Na jaki okres podpisujemy umowę?
  • Kto będzie mnie wspierał na co dzień ?

Jeżeli interesują Cię konkretne oferty franczyzodawców to koniecznie zajrzyj do katalogu franczyz.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.71

Udostępnij artykuł:

Edukido to zajęcia pozalekcyjne z klockami Lego Edukido to zajęcia pozalekcyjne z klockami Lego
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem