Partner serwisu

Wirtualna księgarnia - dobry pomysł na biznes

Któż z nas nie lubi specyficznego zapachu nowych książek zgromadzonych w księgarniach, zwłaszcza w tych małych, ulokowanych na rogach uliczek. Pełne regałów zachęcały do kupna różnych wydawniczych nowości. Jednakże nawet i księgarnie, te niezwykle klimatyczne miejsca, muszą iść z duchem czasu i stawać się coraz bardziej multimedialne, nowoczesne, uniwersalne. Powstają więc księgarnie wirtualne, które cieszą się naprawdę sporym powodzeniem. Wirtualne księgarnie to także dobry pomysł na biznes.

Wirtualne książki – realne zyski

 

Coraz więcej ludzi - nie tylko studentów i ludzi stosunkowo młodych – docenia możliwość zamówienia upragnionej książki w Internecie, w zaciszu swojego domu. Znajdują w nich wiele takich księgarni posiadających książki różnego rodzaju, różnych autorów, różnych gatunków, w konkurencyjnych cenach. W wirtualnej księgarni książki są tańsze niż w księgarniach tradycyjnych z uwagi na powierzchnię magazynową. Księgarnie internetowe nie muszą bowiem płacić co miesiąc za lokal oraz dokonywać szeregu innych opłat. Bardzo często zdarzają się także promocje, rabaty na wybrane książki. Według korzystających z tego pomysłu na biznes prowadzenie księgarni internetowej to mniejsze koszty prowadzenia takiej działalności niż w przypadku księgarni stacjonarnej.

 

Obecnie książki są oferowane w formie tradycyjnej oraz elektronicznej. Rozwój technologii sprawił, że książki mogą być wydawane jako e-booki i audiobooki. Rynek e-booków w Polsce właściwie z roku na rok wciąż się rozwija. Wykorzystujący popularność książek elektronicznych internetowy biznes może okazać się więc strzałem w dziesiątkę. Polacy wprawdzie nie są uznawani za zagorzałych czytelników to – biorąc pod uwagę zwolenników e-booków – wynika, że czytają oni średnio 30-40 pozycji w roku. E-booki są tańsze niż ich tradycyjne odpowiedniki, przez co mnóstwo ludzi sięga właśnie po takie wersje ulubionych książek. Warto więc wykorzystać taki pomysł na biznes do tej grupy odbiorców.

 

Klimat księgarni w Internecie

 

W przypadku e-księgarni wystarczy stworzyć własne miejsce w sieci i tam właśnie wirtualnie spotykać się z klientami. Do założenia wirtualnej księgarni niezbędne jest posiadanie działalności gospodarczej, wykupienia atrakcyjnej nazwy domeny, zaprojektowania ciekawego wyglądu strony, dostępność do towaru oraz przemyślany marketing. Warto też posiadać magazyn, który pomieści szeroką ofertę naszej księgarni.

 

Bardzo ważne jest zorientowanie się wśród konkurencji i znalezienie tego, czego inne wirtualne księgarnie nie posiadają, a Ty możesz wykorzystać to na swoją korzyść. Może to być pakowanie książek przeznaczonych na prezenty? A może chat z wirtualnym „księgarzem”, z którym można będzie porozmawiać na temat literatury, pozycji, które interesują klientów. Ciekawe byłyby też różnego rodzaju konkursy czytelnicze, także dla dzieci. Można także oferować darmową dostawę dla zarejestrowanych, stałych klientów lub specjalne akcje promocyjne z okazji różnych świąt lub urodzin klientów. Niektóre wirtualne księgarnie co pewien czas wybierane jest jedno wydawnictwo, którego książki można kupić nawet 40% taniej. To oczywiście jedynie propozycje – wszystko zależy od kreatywności księgarzy.

 

Z pewnością wielu potencjalnych e-księgarzy zastanawia się, czy będą w stanie konkurować np. z Empikiem. Według prowadzących wirtualne księgarnie – pozwoli na to stały dostęp do nowości wydawniczych, atrakcyjne ceny i „bonusy” omówione wcześniej, które uatrakcyjnią i wyróżnią naszą ofertę.

 

Musimy mieć dostęp do bestsellerów i nowinek czytelniczych - należy dowiedzieć się więc, na jakich zasadach opiera się współpraca z hurtowniami oferującymi sprzedaż książek. Posiadanie sklepu na platformie umożliwi gotowe integracje z hurtowniami co pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału księgarni. To pozwoli pełniej wykorzystać ten pomysł na biznes.

 

Znaleźć niezagospodarowaną niszę

 

Wygląd internetowego sklepu ma niebagatelne znaczenie – zwłaszcza jeśli chodzi o stworzenie klimatycznej e-księgarni, wzbudzającej zaufanie, ciekawość i ułatwiającej dokonywanie zakupów przez odwiedzających.

 

Realizując ten księgarniany pomysł na biznes można przeznaczyć tylko jedno pomieszczenie w domu lub mieszkaniu, które będzie spełniało funkcję magazynu. Trzeba też posiadać odpowiednie fundusze, aby zaopatrzyć naszą e-księgarnię w najbardziej popularne tytuły, nowości. To one powinny zostać chętnie i stosunkowo szybko wykupione przez klientów. Oczywiście to wcale nie jest takie proste, dlatego też prowadzący ten biznes podpowiadają, że warto zastanowić się nad wcześniejszym zbudowaniu bazy potencjalnych odbiorców. Przy czym najlepszą opcją byłaby to grupa ludzi mających jakąś jedną cechę wspólną, a ich zainteresowania lub pasje oscylowały wokół jednego sprecyzowanego tematu. Wirtualna księgarnia powinna im więc zaoferować takie książki, aby wyjść naprzeciw im oczekiwaniom i potrzebom czytelniczym.

 

Warto zastanowić się, który pomysł na e-księgarniany biznes jeszcze nie ma konkurencji lub jest ona słaba, bez wyraźnego lidera. Nasza księgarnia może być więc przeznaczona jedynie dla kucharzy, miłośników podróży itp.

 

Według korzystających z tego pomysłu na biznes największymi plusami wirtualnych księgarni są nieograniczone możliwości tworzenia nowych ofert oraz brak limitów odwiedzających księgarnię klientów. Podpowiadają też, że oprócz standardowych form promocji - promocji i kuponów rabatowych - wysyłanych w formie newslettera miejscem na wypromowanie swojej oferty są porównywarki cenowe.

 

Oczywiście – jak przy rozważaniu, czy jakikolwiek pomysł na biznes jest opłacalny – wirtualne księgarnie mają swoich przeciwników. A raczej sam pomysł wejścia w taki pomysł na biznes. Przypominają, że obecnie na polskim rynku jest tyle e-księgarni, że wybicie się może być naprawdę trudne – zarówno w przypadku e-booków, jak i tradycyjnych książek. Swoje zdanie uzasadniają tym, że większość klientów kupuje książki na Allegro i radzą, aby właśnie tam otworzyć swój sklep z książkami. To zdecydowanie daje większe szanse na sukces niż budowanie nowego serwisu od podstaw. Na Allegro będzie już cała masa ludzi chcących kupić książki, a w przypadku nowego serwisu trzeba będzie ich znaleźć – co generuje koszty.

 

Jak jednak mówią zwolennicy pomysłu na biznes otwierania wirtualnych księgarni – obecnie większość usług przenosi się do Internetu, trzeba więc znaleźć sposób, aby wpasować się w ten trend. Tym bardziej, że naprawdę coraz więcej ludzi kupuje ksiązki on-line, gdyż zwyczajnie są one tańsze. Poza tym zapewniają, że największe zyski e-księgarnia odczuje w okresie szkolnym. Wówczas mnóstwo ludzi kupuje podręczniki szkolne, lektury.

 

Jednakże bardzo ważna jest reklama i pozycjonowanie strony, a także różne promocje, konkursy promocyjne, fanpage i naprawdę świetny kontakt z klientami.

 

Także eksperci zapewniają, że nawet mniejsze, specjalistyczne wirtualne księgarnie, które znalazły swoje nisze, wciąż czeka dalszy rozwój i ten pomysł na biznes będzie bardzo opłacalny.

Katalog Franczyz

Sprawdź gotowe pomysły

Reporter Young