zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Jak otworzyć biznes - klimatyczną kafejkę

Cudowny aromat kawy, stylowe wnętrze i miła obsługa, to na pewno liczy się kiedy planujemy otworzyć stylową kafejkę. Właśnie taką firmę wybrała dla siebie Jolanta Szulik z Tczewa. Jej "mała czarna CAFE" zlokalizowana viv-a-vis Bulwaru nad Wisłą kusi klientów. Zobacz czy to dobry pomysł na biznes również dla Ciebie. 
 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak poznać inne pomysły na biznes sprawdź tutaj.
  • Jak zadbać o wzrost swojego biznesu w oparciu o franczyzę sprawdź tutaj.

Tekst Krystyna Paszkowska 

Jolanta Szulik o przejściu "na swoje" myślała już od dłuższego czasu. Pomysłów na biznes na pewno jej nie brakowało. Wśród nich było, m.in. otwarcie kameralnej kafejki. - Zastanawiałam się miejscem dla mojej firmy - mówi pani Jolanta. - Rozważałam lokalizację swojego biznesu w centrach handlowych ze względu na dużo odwiedzających, ale w rezultacie przeważyła lokalizacja nad Wisłą. To miejsce, moim zdaniem, jest idealne dla kafejki. Nie tylko pozwala zapewnić pieniądze dla domowego budżetu, ale i daje chwile ukojenia. Widok roztaczający się z lokalu jest po prostu piękny. 

Jakie warunki musi spełnić biznes kawiarniany?

Zanim zdecydujemy się na otwarcie kawiarenki, czy cukierni musimy wiedzieć jakie warunki trzeba spełnić, aby można było świadczyć usługi dla gości. - Na pewno trzeba dobrze poznać warunki stawiane przez sanepid - mówi Jolanta Szulik. - Wytyczne jakie obowiązują w lokalach mających kontakt ze zbiorowym żywieniem są rygorystyczne. Zanim zabierzemy się za przygotowanie projektu, pomieszczeń naszego lokalu dobrze jest znać wymiary jakie są obowiązkowe np. dla zaplecza sanitarnego dla firmy i dla gości, czy też dodatkowy wymóg w postaci nawiewu ciepłego powietrza. To ostatnie jest szczególnie istotne gdy na zewnątrz jest chłodno. 

Kto powinien wchodzić w biznes gastronomiczny?

Specyfiką tych pomysłów na biznes jest to, że wszystkie umiejętności biznesowe możesz nabywać w trakcie prowadzenia biznesu.Jednak im większa inwestycja, tym ważniejsze, żebyś miał doświadczenie w branży. Jeżeli byłeś kelnerem lub barmanką przez pół roku, prawdopodobnie masz jakieś wyczucie, jak to wszystko się kręci. Jeżeli masz doświadczenie jako kucharz – tym bardziej. Idealnie, jeżeli byłeś menedżerem sali lub zmiany – wtedy masz spore szanse na sukces. Jeżeli jednak bary i restauracje znasz tylko z pozycji klienta – to prawdopodobnie wiesz za mało o branży, żeby wystartować z własnym biznesem.

Jak wybrać lokalizację na kawiarnię?

Jeżeli mamy własny lokal, który zamierzamy przeznaczyć na kawiarenkę, to już ogromny plus dla własnego biznesu. Gdy jednak trzeba się wesprzeć pomieszczeniami np. dzierżawionymi, to już wymaga większej wiedzy choćby co do cen na danym terenie, a także umiejętności oszacowania stanu technicznego pomieszczeń, które chcemy wydzierżawić. Wiąże się to z rundą negocjacji. Jeżeli nie jesteśmy pewni swojej wiedzy w tym temacie, to warto o pomoc zwrócić się do osoby kompetentnej, która pomoże nam wynegocjować jak najlepsze warunki. W przypadku kafejki szczególną rolę odgrywa klimat jaki chcemy zapewnić naszym gościom. Pani Jolanta postawiła na poczucie dobrego smaku Izabeli Hermann z Hermann Design w Tczewie. Wsparciem dla właścicielki "małej czarnej Cafe" okazała się jej rodzina: Ewa i Przemysław Szulikowie oraz Beata Czapiewska, pasjonatka fotografii. Co prawda, początkowo Jolanta Szulik miała nieco inną koncepcję wystroju wnętrza co do kolorystyki, ale w efekcie argumenty Izabeli Hermann przeważyły. - Całość wyposażenia wybierałam przeszukując Internet - przyznaje właścicielka. 

Jak prowadzić rozliczenia podatkowe w kawiarni?

Przymierzając się do poprowadzenia własnego lokalu warto dobrze poznać zasady obowiązujące przy rozliczeniach z VAT-em. - Zderzenie się z VAT-em może być bardzo przykre - podkreśla Jolanta Szulik. - Jeżeli nie jesteśmy fachowcami w tej dziedzinie, to lepiej prowadzenie dokumentacji finansowej firmy przekazać do księgowej. Ja tak zrobiłam. Jolanta Szulik przestrzega również osoby planujące otworzyć swój lokal, aby zapewniły sobie pewne źródło dostaw towaru. - To ważne, żeby czasem w przykry sposób nie dowiedzieć się, że dziś " niestety " państwu nie dostarczymy towaru. Nawet najlepsza umowa o współpracy nie da pewności, jeżeli oparta jest jedynie na ustnych uzgodnieniach. Najlepiej przygotować 2-stronną umowę kupna-sprzedaży zawierającą wszystkie istotne zagadnienia dla obopólnego zadowolenia podpisujących dokument. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości, to lepiej żeby do takiej umowy zajrzał prawnik. 

Zadbaj o wizerunek lokalu

- Ja nie wierzę specjalnie w reklamę - przyznaje Jolanta Szulik. - Jeżeli już to jedynie w tak zwaną reklamę szeptaną, kiedy to nasi goście sami przekazują opinie na temat naszej kafejki. Co prawda efekty tak pojmowanej reklamy zbieramy przez dłuższy czas, ale jest ona trwalsza. Aby klientom kafejki zapewnić pełnię doznań właścicielka zadbała również o kontakt z wartościową muzyką. Od kwietnia tego roku w każdy czwartek o godz. 18.00 można na żywo posłuchać muzyki poważnej w wykonaniu uczniów tczewskiej szkoły muzycznej. Koncerty cieszą dużym zainteresowaniem. Kiedy na dworze robi się ciepło w otoczeniu kafejki działa letni ogródek. 

Ile wynoszą koszty uruchomienia kawiarni?

Na rozruch firmy: To co wyliczymy w biznesplanie + 30 proc. tej kwoty na nieprzewidziane wydatki koszty na start na tzw. stan deweloperski - 50-80 tys. zł. Największy wydatek to: Zmywarko - wyparzarka (to bardziej ekonomiczne rozwiązanie niż kupowanie oddzielnie takich urządzeń) - od kilku do kilkunastu tys. zł Klimatyzator (cena zależy od powierzchni, na jakiej miałby działać) - około 5 000 zł  Co do innych kosztów, to można spróbować się "dogadać" z dostawcami. Na przykład producent piwa może zaoferować kufle, z kolei kawy - zastawę. - Jednak czasem lepiej nie podpisywać tzw. lojalki i samemu zapewnić zastawę czy kufle, albo też inne elementy wyposażenia niż ściśle respektować wygórowane niekiedy żądania producenta - przestrzega Jolanta Szulik. - Ja nawiązałam współpracę z lokalnym producentem piwa Browarem Gościszewo i jestem z tego zadowolona. Zapewniłam też domowe wypieki z Radostowa i aromatyczną kawę.  

Dane adresowe:

Mała czarna Cafe Tczew, ul. Żeglarska 4 (vis-a-vis bulwaru)   

 

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.63

Udostępnij artykuł:

Trendy w branży e-commerce w 2018 roku Trendy w branży e-commerce w 2018 roku
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem