Partner serwisu

Ekologiczna żywność - dobry pomysł na zdrowy biznes

Współcześnie coraz więcej Polaków świadomie wybiera produkty ekologiczne starając się żyć w zgodzie z naturą. Stawiają na ekologiczną żywność, ubrania, środki czystości, naturalne kosmetyki przeciwstawiają się wszechobecnej chemii, konserwantom, wspomagaczom smaku i wszystkim innym szkodliwym substancjom i składnikom, które naprawdę nie pozostają obojętne na życie ludzi i naturę. Dla wielu ludzi „eko” to pomysł na życie, dlatego też produkcja i sprzedaż żywności ekologicznej to naprawdę dobry pomysł na biznes.

 

Istnieje mnóstwo pomysłów na to, jak zarobić na ekologicznym biznesie, m.in. bazary z ekologiczną żywnością z dostawą do domu, ekologiczne delikatesy, eko-piekarnie, a także sklepy z organiczną żywnością lub restauracje serwujące posiłki złożone tylko z żywności posiadającej certyfikat ekologiczny. Niektóre z nich zajmują się także cateringiem.

 

Ekologiczna żywność – bo ekologia to przyszłość biznesu

Żywność ekologiczna, nazywana też organiczną lub BIO lub EKO, to żywność, której co najmniej 95 proc. składników musi zostać wyprodukowana metodami ekologicznymi. Potwierdza to certyfikat rolnictwa ekologicznego, który można rozpoznać po znajdującym się na etykiecie produktu znaku tzw. eko-liścia (to logo produktów ekologicznych obowiązujące w Unii Europejskiej).

 

W Polsce istnieje ogromny potencjał rozwoju ekorynku, także, jeśli chodzi o rozwój ekologicznego rolnictwa. Uczestnikami kanałów dystrybucji produktów rolnictwa ekologicznego są zarówno rolnicy, pośrednicy hurtowi, detaliczni, jak i konsumenci. Coraz częściej prowadzone są badania mające na celu analizę rynku pod kątem potrzeb klienta i udoskonalania istnieją­cych oraz nowych kanałów dystrybucji. Wnioski te są ważnym źródłem informacji dla producentów rolnych – informują, w jakim kierunku producenci żywności ekologicznej powinni się rozwijać oraz na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu produktu, aby odnieść sukces i wzmocnić swoją pozycję rynkową.

 

Coraz popularniejsza na rynku żywności ekologicznej staje się nieco już zapomniana forma sprzedaży – bezpośrednie zaopatrywanie lokalnych sklepów i gastronomii przez producentów, a więc rolników i nieduże przetwórnie. Wówczas konsumenci otrzymują produkty regionalne, „swojskie”, pewne, świeże, ekologiczne, od ludzi, których mogą poznać. Ponadto tzw. krótkie łańcuchy dostaw umożliwiają obniżenie cen produktów (przez ograniczenie marży pośredników). Poza tym przez krótsze drogi transportu – pomagają chronić środowisko.

 

Sklepy z ekologiczną żywnością stanowią w naszym kraju stosunkowo nowy rodzaj wyspecjalizowanych sklepów, których podstawowym kryterium pozycjonowania jest asortyment.

 

Otwarcie sklepu z ekologiczną żywnością kosztuje ok. 250 – 300 tys. zł. Jednakże, jak przekonują prowadzący ten pomysł na biznes - zwrot zainwestowanych środków finansowych możliwy jest już po pół roku.

 

Według prowadzących ten pomysł na biznes, konsumpcji żywności ekologicznej są klientami bardzo zmotywowanymi, lojalnymi, świadomymi, godzącymi się na kilka trudności związanych z nieco gorszą dostępnością ekologicznej żywności, wyższą ceną (choć w ostatnim czasie ceny spadły i są obecnie zbliżone do tych, za które można kupić tradycyjne towary delikatesowe).

 

- Właściciel prowadzący ten pomysł na biznes powinien współpracować z całą masą „ekologicznych” ludzi – mówią pracujący w tej branży. – Nie tylko z rolnikami ekologicznymi. Potrzebny będzie nam wytwórca domowego, ekologicznego chleba, pszczelarz, producenci nabiału krowiego, ale i np. owczego, hodowca zdrowych ryb, hodowca kur, producenci tradycyjnych wędlin, a nawet cukiernik.

 

Prowadzący ten pomysł na biznes podpowiadają także, że obecnie warto także pomyśleć nad sklepem internetowym oferującym ekologiczną żywność. Wówczas pole sprzedaży będzie właściwie nieograniczone, a kwoty inwestycyjne – zdecydowanie niższe niż w przypadku otwarcia dużego sklepu stacjonarnego. Konsumenci chętnie korzystają ze sklepów internetowych, w których mogą zakupić ekologiczne, regionalne produkty pochodzące prosto od rolników i małych firm współpracujących z gospodarzami. W przypadku sklepu internetowego z ekologiczną żywnością podstawą jest przede wszystkim techniczne stworzenie tego sklepu w sieci. Oczywiście można to zrobić samemu lub zlecić profesjonalnej agenci interaktywnej. Można również wykorzystać gotowe moduły i opłacać abonament co miesiąc. Nie można też zapominać o tym, że pomimo, iż sklep będzie istniał w sieci – produkty będą musiały być przechowywane w magazynie, w którym przyszły prowadzący ten pomysł na biznes będzie musiał dysponować.

 

Restauracje z ekologiczną żywnością

Odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku są także restauracje organiczne, serwujące tradycyjne, regionalne, zdrowe potrawy, wykorzystując do ich przygotowania domowe wędliny, przetwory, wiejskie masło, jaja i hodowane na wiejskim podwórku kurczaki.

 

Jak przekonują prowadzący ten pomysł na biznes – o ile sklepów z ekologiczną żywnością wciąż przybywa, o tyle restauracje organiczne są wciąż niszowe. Oczywiście ten pomysł na biznes będzie wymagał większych nakładów finansowych niezbędnych do jego rozpoczęcia – jednakże działający już w tej branży zapewniają, że cała inwestycja w zupełności się zwróci. Tym bardziej, że coraz popularniejszym kanałem sprzedaży żywności ekologicznej jest catering. Poza tym – popyt na żywność ekologiczną w branży gastronomicznej wciąż rośnie.

 

Trzeba też zauważyć, że żywność ekologiczna zadomawia się na coraz to nowszych płaszczyznach. Coraz więcej hoteli, stacji benzynowych, placówek edukacyjnych włącza do swych ofert żywność ekologiczną.

 

Nic dziwnego – współcześnie ekologiczna postawa w biznesie staje się standardem.

Katalog Franczyz

Sprawdź gotowe pomysły

DlaWas.info