zaloguj
PRZEWIŃ

Rzecznik MŚP wnioskuje do Wicepremiera Jarosława Gowina o wsparcie i możliwość działania dla branży beauty

 

W opublikowanym w dniu 25 marca 2021 roku rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U 2021, poz. 546) zakazano co najmniej do 9 kwietnia 2021 działalności związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.02.Z) oraz działalnością salonów tatuażu i piercingu (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.09.Z). Działalność ta jest zakazana w pełni, nie może działać nawet z ograniczeniami takimi jak np. sprzedaż „na wynos” w restauracjach. Od 27 marca przedsiębiorcy ujęci w tych kodach nie mogą generować żadnego dochodu.

Podkreślić należy, że mimo, że branża nie była zamknięta od 18 maja 2020 to od końca ubiegłego roku, notuje ona bardzo duże spadki przychodów z powodu mniejszego pobytu na jej usługi ze względu chociażby na zakaz organizowania imprez okolicznościowych, Dlatego też bardzo ważne jest, żeby rządowe wsparcie dla niej nastąpiło możliwie jak najszybciej. W przypadku krótkiego zamknięcia branży pomocne powinny okazać się mechanizmy dostępne w Tarczy Branżowej oraz umorzenie całej subwencji uzyskanej w wiosennej Tarczy Finansowej PFR. Jednakże w przypadku przedłużenia obostrzeń konieczne byłoby uruchomienie kolejnego programu PFR, zwłaszcza że wsparcie w Tarczy Finansowej 1 miało utrzymać płynność firm przez rok. Niestety wydaje się, że ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej potrwają dłużej a obecnie dotykają także branże nieujęte w Tarczy Finansowej 2.0.

Przy uwzględnianiu branży fryzjerskiej i pokrewnych w mechanizmach pomocowych nie można zapomnieć o przedsiębiorcach, którzy, choć nie świadczą usług fryzjerskich czy kosmetycznych to są z tymi usługami ściśle powiązane. Są to np. sprzedawcy produktów używanych przez zakłady fryzjerskie np. farb do włosów. Branża wymieniła cztery dodatkowe kody PKD, na które należy zwrócić uwagę:

47.75.Z - Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (sprzedaż kosmetyków w salonach)

47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (sprzedaż kosmetyków w salonach)

46.45.Z - Sprzedaż hurtowa perfum i kosmetyków (sprzedaż kosmetyków w salonach; ściśle powiązany łańcuch dostaw)

46.90.Z - Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (sprzedaż kosmetyków w salonach; ściśle powiązany łańcuch dostaw).

Należy zwrócić uwagę, że salony fryzjerskie, kosmetyczne czy tatuażu zawsze były miejscami, w których szczególnie troszczono się o wysoki standard sanitarny. Epidemia jedynie wzmocniła obowiązujące już wcześniej reżimy, do których to stosowała się zdecydowana większość przedsiębiorców. Rozumiejąc argumenty mówiące o trudnej sytuacji w jednostkach ochrony zdrowia należy, tak szybko, jak to będzie możliwie, ponownie otworzyć branże w reżimie sanitarnym. Pozwoli to przedsiębiorcom wrócić do pracy a budżetowi państwa umożliwi oszczędność z tytułu braku konieczności wypłacania dalszych rekompensat za kolejne zamknięte miesiące.

 

 

Udostępnij artykuł:

Mobilna kosmetyczka Anna Marchlewska Mobilna kosmetyczka Anna Marchlewska
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem