zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Czym charakteryzuje się skuteczny onboarding

Rekrutacja pracowników to zajęcie nie tylko czasochłonne i niezwykle wymagające, ale przede wszystkim kosztowne. Nic więc dziwnego, że coraz więcej pracodawców stawia na profesjonalne przeprowadzenie tego procesu. Przyjęło się, że jego ostatnim etapem jest zatrudnienie pracownika, ale nie można również zapominać o pierwszych dniach nowo przyjętej osoby. Do odpowiedniego jej zaadaptowania się i wdrożenia w nowe stanowisko przydatny będzie onboarding.

Dlaczego onboarding jest ważny?

Tzw. „wszyscy na pokład” to wciąż niestety jeden z najbardziej zaniedbywanych segmentów HR-u. A szkoda, bo ten proces ma ogromny wpływ na przyszłość pracownika w firmie. Przyjmuje się, że każdy nowozatrudniony potrzebuje od 3 do 6 miesięcy by odpowiednio zaaklimatyzować się w środowisku pracy. W wielu przedsiębiorstwach często wymaga się od nich blisko 100% efektywności. Nie da się ukryć, że osiągnięcie takiego poziomu w tak krótkim czasie jest praktycznie niemożliwe. Co więcej, może zniechęcić pracownika do dalszej współpracy, a tym samym skutkować koniecznością przeprowadzenia kolejnej rekrutacji. Jednym z kroków, który zapobiega takiemu zjawisku, a jednocześnie ma ogromny wpływ na wydajność pracownika, jest onboarding.

Zalety onboardingu:


  • to jeden ze sposobów na zatrzymanie pracownika na dłużej oraz zwiększenie jego zawodowej satysfakcji,
  • redukcja kosztów – do rekrutacji potrzebne są nakłady finansowe,
  • wpływa na przyjazny wizerunek firmy.

Jakie są podstawowe założenia onboardingu?

Adaptacja rozgrywa się na czterech obszarach (tzw. 4C). Mowa o:


  • Compliance (procedury),
  • Clarification (zadania i cele),
  • Culture (kultura),
  • Connection (relacje).

Pierwsza część dotyczy „papierkowej roboty” – z pojawieniem się w firmie nowego pracownika wiążą się pewne procedury, bez których współpraca nie będzie mogła się rozpocząć. Co wchodzi w zakres tego obszaru? Z pewnością stworzenie pracownikowi nowego stanowiska oraz przygotowanie dla niego umowy, a także adresu e-mailowego, przypisanie kont czy zapoznanie z polityką ochrony danych osobowych. Z kolei Clarification obejmuje kompleksowe przedstawienie zakresu zadań, które pracownik będzie musiał wykonywać – muszą być one zaprezentowane w klarowny sposób tak, by nowozatrudniona osoba nie miała wątpliwości, co do tego, czym na co dzień będzie się zajmować. Onboarding to nie tylko wdrożenie w obowiązki, ale także w specyfikę firmy, dlatego ostatnie dwa obszary dotyczą organizacji pracy w firmie (tzw. co wypada) oraz prezentacji zespołu, dzięki czemu „nowy” będzie mógł poczuć się jako jego część.

Jak powinno wyglądać wdrożenie pracownika?

Nie da się ustalić jednego kanonu dla działań onboardingowych – w dużej mierze zależą one od specyfiki firmy – ale jest kilka dobrych praktyk, które należy wziąć pod uwagę.

 

Przed pojawieniem się pracownika


  • Przygotowanie stanowiska oraz dokumentu umowy – to elementy, z którymi pracownik musi zapoznać się już pierwszego dnia.
  • Poinformowanie zespołu o nowej rekrutacji i krótkie przedstawienie, kim jest nowozatrudniona osoba.
  • Kontakt z wybraną osobą na kilka dni przed jej pojawieniem się w biurze.
  • Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za proces wdrażania – tzw. buddy’ego (jeśli w firmie nie ma dedykowanego onboardingowi HR-owca).

  •  

Po pojawieniu się pracownika:


  • Przygotowanie planu spotkań – pracownik już od pierwszych chwil powinien wiedzieć, że może liczyć na zespół oraz że nie zostanie pozostawiony sam sobie.
  • Zapoznanie z zespołem.
  • Opcjonalnie – prezent powitalny, np. gadżety firmowe.

Jak firmy przeprowadzają onboarding?

Niestety, pomimo licznych zalet, wciąż niewielu pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ na pracę i samopoczucie pracowników ma skuteczny onboarding. Zdecydowanie częściej takie działania są praktykowane w dużych zakładach produkcyjnych, takich jak http://bridgestone-poznan.pl/nasz-csr, gdzie ze względu na liczebność i specyfikę pracy, wdrożenie w zakres obowiązków oraz poznanie teamu mają kluczowe znaczenie. Niemniej jednak, wiele firm pozwala sobie w tym aspekcie na kreatywność. ZAPPOS – amerykańska firma odzieżowa organizuje dla nowych pracowników 5-tygodniowy kurs, w czasie którego są oni zaznajamiani ze specyfiką funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz kulturą organizacji. Gdy mimo szkolenia pracownik nie chce dalej pracować w firmie, otrzymuje ok. 2000$ (w przypadku wyższych stanowisk może być to nawet 4000$). Z kolei Valve Software w ramach onboardingu wręcza „nowym” pracownikom specjalny podręcznik, tzw. Employee handbook.

 

mat.partnera

 

 

 

Udostępnij artykuł:

Mobilna kosmetyczka Anna Marchlewska Mobilna kosmetyczka Anna Marchlewska
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem