Partner serwisu

Merchandising – rola i znaczenie we współczesnym handlu

Niezależnie od tego czy mówimy o lokalnym sklepie, supermarkecie czy biznesie internetowym sprzedawcy muszą mierzyć się z konkurencją, która nieustannie się rozwija. Pojawiają się nowe sposoby zwrócenie uwagi klienta na oferowane usługi czy towary i zachęcenia go do skorzystania z naszej oferty. Jednym z nich jest merchandising, na czym polega?

Marketing to ważny element procesu sprzedaży

Wzrost sprzedaży jest jednym z głównych celów większości handlowców. Wskaźnik ten definiuje rozwój, dopasowanie się do potrzeb rynku i preferencji konsumentów. Jednym słowem spadek sprzedaży może oznaczać początek poważnych problemów finansowych które, w najgorszym przypadku oznaczać będą upadek firmy. Dlatego warto odpowiednio reagować na zmieniającą się charakterystykę rynku, zapotrzebowanie grupy docelowej czy pojawiające się nowe sposoby walki o klienta. Jednym z nich jest marketing, czyli działalność związana ze wsparciem procesu sprzedaży, która realizowana jest przez różnego rodzaju metody i techniki oddziaływania na potencjalnego klienta. Ponadto marketing zajmuje się prowadzeniem badań i analiz, dążeniem do jak najlepszego dopasowania produktu do potrzeb klienta czy w kończy kreowaniem wizerunku firmy.

Czym jest merchandising?

To jeden z najważniejszych elementów wsparcia sprzedaży na współczesnym rynku dóbr i usług. Podstawowym założeniem działalności merchandisingowej jest kształtowanie odpowiedniego podejścia do klienta. Ma ono sprawi, że konsumenci chętniej będą odwiedzać dany punkt sprzedaży czy korzystać z konkretnego sklepu internetowego lub aplikacji. Wyróżnia się wiele rodzajów merchandisingu i nie jest to pojęcie jednolite. Ogólnym celem jest wzrost dochodów ze sprzedaży.

Jednym z rodzajów jest tzw. visual merchandising, który polega na kształtowaniu odbioru wizualnego sklepu, towarów i usług przez konsumentów.  Może to być np. aranżacja witryny sklepowej, sposób umieszczenia towarów na półkach czy wystrój wnętrza. Przyciągnięcie uwagi klienta nie jest w obecnych czasach łatwym zadaniem. Niemal na każdym kroku, zarówno w przestrzeni miejskiej jak i Internecie konsument bombardowany jest duża ilością informacji, dlatego trzeba się wyróżnić. W tym celu potrzebna jest strategia działania oraz dokładna analiza zachowań konsumenckich. Jako odpowiedź na potrzeby rynku wiele firm zajmujących się marketingiem oferuje obsługę w zakresie visual merchandisingu, jedną z nich jest https://merservice.pl/uslugi/merchandising/.

Tego typu firmy zajmują się merchandisingiem stacjonarnym i mobilnym. Pierwszy z nich ma szczególnie duże znaczenie dla hipermarketów. Polega na wprowadzaniu zmian w sklepie stacjonarnym tak aby zwiększyć zainteresowanie klienta. Z kolei merchandising mobilny to analogiczne działania dla sklepów internetowych oraz aplikacji. W obu przypadkach przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian przeprowadzane są dokładne analizy.

 

materiał partnera

Katalog Franczyz

Sprawdź gotowe pomysły

Max & Co.