zaloguj
PRZEWIŃ

Czy nadaję się na franczyzobiorcę

W ujęciu praktycznym franczyza to po prostu model biznesowy: specyficzna partnerska forma kompleksowej współpracy przedsiębiorstw, które pozostają niezależne od siebie pod względem prawnym i finansowym. Warto pamiętać, że pomimo całej franczyzowej terminologii w tym modelu współpracy panują zwykłe reguły ekonomiczne: ryzyko zawsze istnieje, a koszty muszą być niższe niż przychody. 

Patrząc z punktu widzenia franczyzodawcy, jacy ludzie są najlepszymi franczyzobiorcami?

Odpowiedź paradoksalnie jest dość prosta. Najlepsi franczyzobiorcy są gotowi podjąć większe ryzyko (w stosunku do pracy na etacie) w zamian za perspektywę wyższych zarobków i mają do tego odpowiedni kapitał. Posiadają przynajmniej minimalne doświadczenie menadżerskie, dobrze czują się w nienormowanym czasie pracy. Rozumieją swoją rolę w modelu franczyzowym i nie będą mieli problemu z podporządkowaniem się zasadom panującym w sieci. Chodzi o pewien rodzaj pokory biznesowej. Chyba największe znaczenie ma gotowość do podjęcia ryzyka – ta wewnętrzna zgoda na konsekwentne rozwijanie własnego biznesu, który szczególnie w pierwszej fazie może nie być zyskowny. W takich sytuacjach mówię, że dobry franczyzobiorca musi być mentalnie sprzedawcą a nie urzędnikiem. Natomiast trudność polega na tym, że nie jest łatwo takich ludzi znaleźć.

Jakie są podstawowe zalety franczyzy, które wpływają na to, że możliwe jest budowanie relacji i wspólne osiąganie sukcesu ?

Kluczowe zalety franczyzy z punktu widzenia franczyzobiorcy to znany produkt lub marka, sprawdzone systemy biznesowe oraz zmniejszenie ryzyka niepowodzenia przedsięwzięcia. Jak wykazują badania, w prywatnym biznesie po pierwszym roku kontynuuje działalność około 2/3 indywidualnych firm, podczas gdy w przypadku firm franczyzowych jest to ponad 95%. Po dziesięciu latach tylko ok. 1/5 indywidualnych firm pozostaje na rynku, natomiast działa nadal ponad 70% franczyzobiorców.

Jeżeli mówimy o zaletach franczyzy, to nie możemy pominąć jej wad. Jakie są główne wady franczyzy ?

Główne wady franczyzy z punktu widzenia licencjobiorcy to m.in. konieczność podporządkowania organizatorowi systemu w kluczowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa i brak pełnej samodzielności. Jak wspomniałem wcześniej, istnieje również zwykłe ryzyko niepowodzenia biznesu i utraty zainwestowanego kapitału. Jednym z podstawowych aspektów tego rodzaju współpracy biznesowej jest także konieczność wnoszenia opłaty franczyzowej najczęściej przez cały okres trwania umowy. Niektórych może zdziwić, że istnieje właściwie pełna odrębność prawna i organizacyjna podmiotów – np. z punktu widzenia urzędu skarbowego franczyzobiorca prowadzi niezależne przedsiębiorstwo i ma takie same obowiązki jak każdy inny przedsiębiorca. Czasem istnieje zwiększone niebezpieczeństwo popełnienia przez franczyzodawcę błędów w zarządzaniu marką – obrania złej strategii rozwoju czy np. utraty reputacji marki, niezależnych od franczyzobiorcy.

No i na końcu: ryzyko nieprzedłużenia umowy przez franczyzodawcę – franczyzobiorca niejako rozwija markę franczyzodawcy, a umowa może nie być przedłużana automatycznie.

Co radzimy naszym Czytelnikom, którzy myślą o wejściu we franczyzę ?

Jeżeli na większość poniższych pytań odpowiedziałeś pozytywnie, to zrób dobre rozeznanie wśród organizatorów systemów franczyzowych, zadaj im przenikliwe pytania, wszystko policz i… śmiało wchodź we franczyzę!

  • Czy mam doświadczenie menadżerskie?
  • Czy jestem dobrym organizatorem?
  • Czy dobrze czuję się w nienormowanym czasie pracy?
  • Czy umiem (a najlepiej: lubię) sprzedawać?
  • Czy lubię pracować z ludźmi?
  • Czy jestem gotów podporządkować się sztywnym wytycznym partnera biznesowego?
  • Czy rozumiem, że nigdy nie będę właścicielem marki, którą będę promował?
  • Czy rozumiem, czego powinienem oczekiwać od franczyzodawcy?
  • Czy mam swoją wewnętrzną zgodę na podjęcie ryzyka własnej działalności (nikt nie zapewni mi wpływu na konto pieniędzy 10. dnia miesiąca – możliwa jest premia za to ryzyko, istnieje szansa na skokowy wzrost zysków, ale to ciągle jest ryzyko)?
  • Czy dysponuję odpowiednim kapitałem na inwestycję?
  • Czy rodzina wspiera mnie w tej decyzji?
  • Czy mieszkam w miejscu, w którym chcę prowadzić swój oddział franczyzowy?
  • Czy mam jasno sprecyzowane cele osobiste, finansowe i zawodowe ?

Pytania, które warto zadać potencjalnemu franczyzodawcy, im więcej ich zadamy na początku, tym lepiej:  

  • Jak wybrać dobrą lokalizację?
  • Jak wygląda symulacja finansowa na najbliższe 2–3 lata?
  • Jak wygląda projekt umowy?
  • Jakiego kapitału potrzebuję na inwestycję oraz na pierwsze 24 miesiące działalności?
  • Jaki jest oczekiwany okres zwrotu z inwestycji?
  • Jakiego średniomiesięcznego zysku operacyjnego mogę się spodziewać po ustabilizowaniu biznesu?
  • Za co i ile dokładnie płacę na początku?
  • Jakie są perspektywy dla naszego segmentu w najbliższych latach w Polsce?
  • Kim są moi bezpośredni konkurenci i jakie marka ma nad nimi przewagi?
  • Kim są moi klienci?
  • Jakiego rodzaju opłaty będę cyklicznie odprowadzał do centrali (procent od przychodów, opłata stała, opłata marketingowa, szkolenia, nowe produkty, inne)?
  • Ile trwa szkolenie i co obejmuje?
  • Jakie unikatowe wsparcie daje franczyzodawca?
  • Co zawiera podręcznik operacyjny – jak wygląda spis treści w podziale na rozdziały, ile zawiera stron, na ile szczegółowo opisane są procedury?
  • Z jakich e-narzędzi biznesowych korzysta sieć?
  • Na jaki okres podpisujemy umowę?
  • Kto będzie mnie wspierał na co dzień ?

Jeżeli interesują Cię konkretne oferty franczyzodawców to koniecznie zajrzyj do katalogu franczyz.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.68

Udostępnij artykuł:

Jak to działa Jak to działa
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem