zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Mail Boxes Etc. - dobry koncept musi się zmieniać

W biznesie nic nie trwa wiecznie. Nawet najlepszy pomysł wymaga ciągłych modyfikacji opartych na aktualnej wiedzy. Dlaczego? Bo tylko wtedy wyprzedzisz konkurencję!

Jeśli masz żyłkę do interesów, to na pewno sięgasz myślami co najmniej kilka lat do przodu. Czy Twoja koncepcja wciąż będzie aktualna? Czy będziesz mieć odpowiednie środki, by tworzyć i wdrażać innowacje? Zapewne nie chcesz pogodzić się z myślą, że Twój biznes w niedalekiej przyszłości przestanie być opłacalny. W końcu nie po to angażujesz się we własną firmę, by za kilka lat ją zamknąć. Dlatego warto się przyjrzeć tym, którzy z sukcesem zmieniali swoją ofertę i sposób działania, zdobywając kolejne segmenty rynku.

Więcej niż usługi kurierskie

Sieć franczyzowa Mail Boxes Etc. ? która może tu służyć za przykład ? kojarzona jest głównie z usługami kurierskimi. Kiedy na początku lat 80. w Stanach Zjednoczonych powstały pierwsze punkty MBE, zarabiały głównie na przesyłkach, pakowaniu i udostępnianiu skrytek pocztowych. Biznes rozwijał się szybko, bo niemal wszędzie istnieje popyt na tego typu usługi. Ale żeby lepiej zarobić, trzeba szukać wartości dodanej. Czyli czegoś, co będzie profesjonalną odpowiedzią na bardziej złożone potrzeby klienta. Firma stopniowo poszerzała swoją ofertę. Dzięki temu stali klienci zaczęli załatwiać więcej spraw w Mail Boxes Etc., a to zwiększało dochody sieci. Pojawili się też inni odbiorcy usług, przyciągnięci nowymi elementami oferty. Bo w MBE stale podejmowano wysiłek, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom. Jak to wygląda na konkretnych przykładach? Sieć zdecydowała się wykroczyć poza najbardziej rozpowszechnione usługi kurierskie, oferując też magazynowanie, pakowanie, zabezpieczanie przesyłek i dostarczanie ich na wszystkich kontynentach. To, co innym firmom wydawało się nieopłacalne, tak naprawdę pozwoliło wzmocnić rozwój. Klienci doceniają sprawne doręczanie nietypowych przesyłek do odbiorców zagranicznych ? z pozoru niszowe usługi znacząco powiększają dochód w skali roku. Know how w zakresie ceł, wymaganej dokumentacji i lokalnych kurierów pozwala wyprzedzić konkurencję.

Innowacyjna firma outsourcingowa

Już od lat 80. w poszczególnych punktach sieci dostępne są skrytki pocztowe. Wbrew pozorom nie jest to usługa anachroniczna ? chętnie korzystają z niej właściciele małych przedsiębiorstw. Niektórzy rejestrują swoją firmę pod adresem punktu Mail Boxes Etc. Wielu przedsiębiorców zleca także pełną obsługę korespondencji ? to wartość dodana do standardowych usług pocztowych. Pracownicy MBE przez cały dzień są na miejscu, by nadawać i odbierać przesyłki. Właściciele małych biznesów mogą w tym czasie bez problemu wyjeżdżać i zajmować się swoimi sprawami. Wdrożenie tego zestawu usług nie stanowiło żadnej trudności dla sieci, a ma duże znaczenie dla kluczowych klientów. W Polsce za znaczną część zleceń w branży kurierskiej odpowiadają małe i średnie przedsiębiorstwa, dlatego oferta Mail Boxes Etc. jest dostosowywana do ich potrzeb. Kiedyś znaczącym udogodnieniem było udostępnianie klientom komputera, kserokopiarki i faksu w punktach sieci. Dzisiaj to standard, który na nikim nie robi wrażenia. Dlatego sieć poszła kilka kroków dalej ? zaproponowała usługi poligraficzne. Dobry Pomysł na biznes Początkowo ta gałąź oferty obejmowała przygotowywanie prostych projektów i druk wizytówek, ulotek, papierów firmowych itp. Klienci dostrzegli wartość w tym, że podstawowe usługi poligraficzne mogą zlecić dobrze znanej sieci. Udogodnieniem jest też możliwość błyskawicznego dostarczenia zamówionych produktów pod dowolny adres. Obecnie wiele punktów MBE zatrudnia na stałe profesjonalnych grafików ? dzięki temu sieć coraz skuteczniej odbiera klientów agencjom reklamowym. Postawienie na projektowanie i realizację niestandardowych wydruków było strzałem w dziesiątkę. Dzisiaj niektórzy franczyzobiorcy w Polsce już połowę dochodów czerpią z usług poligraficznych. Efektem stopniowego modyfikowania konceptu Mail Boxes Etc. jest zdobycie pozycji innowacyjnej firmy outsourcingowej, która usprawnia działalność małych i średnich przedsiębiorstw. W zasadzie każdy, kto prowadzi dziś firmę, potrzebuje licznych usług kurierskich i poligraficznych. A w Polsce nie ma żadnej sieci, która miałaby adekwatną ofertę dla małych i średnich biznesów ? poza MBE. Ten rynek szybko rośnie, a właściciele firm, wzorem wielkich korporacji, szukają oszczędności w outsourcingu.

Jeśli jesteś otwarty na zmiany?

Aby odpowiedzieć na oczekiwania małych i średnich przedsiębiorstw, sieć rozwija obecnie usługi z zakresu mikrologistyki. Magazynowanie towaru, pakowanie i bezpośrednia kontrola przesyłek to kolejna modyfikacja sprofilowana pod kątem rozwijającego się rynku. W ten sposób Mail Boxes Etc. staje się naturalnym partnerem w sprzedaży internetowej, która w Polsce z roku na rok staje się popularniejsza. Dobry Pomysł na biznes Jak możesz zobaczyć na przykładzie MBE, nie tylko biznes oparty na zaawansowanej technologii wymaga ciągłych innowacji. Jedynie firma, która regularnie przeznacza część dochodów na badania rynku i wdrażanie nowych usług, jest w stanie wciąż wyprzedzać konkurencję. W przypadku Mail Boxes Etc. niewielkie modyfikacje oferty wprowadzane przez lata pozwoliły na maksymalnie efektywne wykorzystanie przestrzeni punktów i czasu pracowników. Z kolei stopniowo rozwijane know how dało sieci możliwość na czerpanie korzyści z wartości dodanej. Bo Twój pomysł na biznes wcale nie musi być skomplikowany. Ale musisz mieć w sobie otwartość na zmiany.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.35

Udostępnij artykuł:

Handel przyprawami Handel przyprawami
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem