Partner serwisu

Jakie rozszerzenie domeny wybrać

Wybór rozszerzenia domeny teoretycznie jest prosty. Sprawdzamy dostępność nazwy, która nas interesuje, i jeśli można ją zarejestrować, to korzystajmy z tego. Pierwszy rok używania danej domeny może być całkowicie darmowy i nie musi się wiązać z żadnymi zobowiązaniami wobec operatora. Na co zwracać uwagę, wybierając rozszerzenie i firmę, w której zarejestrujemy nazwę?

Wybieramy rozszerzenie

Na pierwszym miejscu należy sobie postawić pytanie, czego tak naprawdę oczekujemy po naszej domenie. Jaki efekt chcemy uzyskać i czy w ogóle rozszerzenie ma jakiekolwiek znaczenie dla zainteresowanych naszymi usługami? Prawdopodobnie w prawie każdym przypadku będzie to istotne. Warto jednak wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • Czy wybrać domenę narodową? Najczęstszym wyborem Polaków są domeny narodowe z rozszerzeniem .pl. W dniu pisania tego artykułu liczba aktywnych nazw .pl wynosiła według NASK-u 2,57 mln. Żaden inny rodzaj rozszerzenia nie cieszy się większym zainteresowaniem Polaków. Tak naprawdę jest on uniwersalny i może się sprawdzić w przypadku prawie każdej działalności. Nie zapominajmy jednak o domenach narodowych innych krajów. Wybieramy je m.in. ze względu na możliwość uzyskania ciekawego połączenia nazwy i rozszerzenia. Na przykład jeden z adresów najpopularniejszego serwisu video na świecie to youtu.be, a jest to przecież rozszerzenie domeny narodowej Belgii. Innym atrakcyjnym adresem może być domena .io – z takim rozszerzeniem również można połączyć wiele nazw i uzyskać ciekawy efekt.

  • Czy dobrym pomysłem jest domena regionalna? Na koniec 4. kwartału 2018 roku domeny regionalne stanowiły nieco ponad 4 proc. wszystkich nazw z rozszerzeniem .pl. Trudno tutaj mówić o ich szczególnej popularności. Jednak takie końcówki jak .waw.pl czy .szczecin.pl mogą być bardzo dobrym rozwiązaniem dla działalności prowadzonych lokalnie, jedynie na dla wybranego miasta i okolic. Plusem takiego rozszerzenia jest niska cena odnowienia oraz fakt, że sugeruje ono, gdzie prowadzona jest dana działalność.

  • Czy warto postawić na nowe domeny? W przypadku wielu działalności dobrym rozwiązaniem mogą być tzw. nowe domeny z ciekawymi rozszerzeniami, takimi jak .marketing czy .pizza. W ten sposób można dopasować nazwę do rodzaju prowadzonej działalności. Dlaczego pizzeria nie miałaby mieć nazwy z rozszerzeniem .pizza? Jednak mimo atrakcyjności na razie takie domeny nie cieszą się szczególnym zainteresowaniem Polaków. Liczba aktywnych nazw z naszego kraju na koniec sierpnia 2018 roku wynosiła około 40 tysięcy. Na pewno w dalszym ciągu nie wszyscy jesteśmy świadomi dostępności takich rozszerzeń. Dochodzi również taka kwestia, że te nazwy mogą być nawet kilka razy droższe niż domeny narodowe.

Czy dobrym rozwiązaniem jest domena z polskimi znakami? Domeny IDN, czyli nazwy z polskimi znakami diakrytycznymi, dostępne są od wielu lat. Mimo to nie zdobyły szczególnego zainteresowania. Na koniec ostatniego kwartału 2018 roku liczba takich aktywnych nazw wynosiła 35 797. Szczyt ich popularności przypadał na lata 2011 i 2012, kiedy było ich blisko dwukrotnie więcej. Dlaczego nie wybieramy domen z polskimi znakami? W tym przypadku również pojawia się kwestia świadomości ich dostępności. Na pewno dobrym rozwiązaniem jest postawienie jednocześnie na daną nazwę bez polskich znaków i z polskimi znakami. Jeśli wybierzemy wyłącznie tę drugą, to może się skończyć w ten sposób, że zainteresowani naszą ofertą będą wpisywać w przeglądarce adres bez polskich znaków i tym sposobem trafią na stronę innej firmy. Podobne błędy mogą być popełniane w przypadku poczty elektronicznej. Własna domena e-mail z polskimi znakami również może być wpisywana przez zainteresowanych ofertą bez tych znaków i tym samym nie trafi ona do adresata. Dlatego jeśli korzystamy z domeny IDN, to rzeczywiście warto również zarejestrować tę samą nazwę bez polskich znaków.

 

 

Katalog Franczyz

Sprawdź gotowe pomysły

Edukido - zajęcia edukacyjne z klockami