zaloguj / zarejestruj
PRZEWIŃ

Tworzenie i wdrażanie modeli biznesowych w start-upach

Kryjący się za start upem innowacyjny pomysł nie wystarcza do przeobrażenia podjętego przedsięwzięcia w zarabiający na siebie biznes. Dlatego też skupienie się na oferowaniu klientowi unikalnej wartości, przy jednoczesnym ignorowaniu pozostałych sfer funkcjonowania przedsiębiorstwa...

bez-tytulu-png1 Kryjący się za start upem innowacyjny pomysł nie wystarcza do przeobrażenia podjętego przedsięwzięcia w zarabiający na siebie biznes. Dlatego też skupienie się na oferowaniu klientowi unikalnej wartości, przy jednoczesnym ignorowaniu pozostałych sfer funkcjonowania przedsiębiorstwa, najczęściej prowadzi do upadku działalności. Dlatego też przedsiębiorca zakładający start up powinien stworzyć model biznesowy, który w znacznym stopniu ułatwia ustrukturyzowanie firmy i pozwala na opracowanie metod osiągania zysków. Od czego zacząć budowanie modelu biznesowego? Klasycznym rozwiązaniem dla każdego start upu jest stworzenie struktury na podstawie kanwy Alexa Osterwaldera, dzięki której przedsiębiorca jest w stanie opisać najważniejsze komponenty swojej działalności. Pozwala to na wizualizację każdego z dziewięciu elementów: ? segmenty klientów ? propozycja wartości ? kanały dystrybucji ? relacje z klientami ? strumienie przychodów ? koszty ? kluczowe zasoby ? kluczowi partnerzy ? kluczowe działania Dokładne opisanie każdej z powyższych części pomoże określić, na jakich polach powinniśmy podjąć działania, aby wyróżnić się na tle naszej konkurencji. Dla przykładu Spotify zrewolucjonizował sposób dystrybucji płyt i utworów wprowadzając nieznany wcześniej streaming muzyki. Sukces wspomnianej platformy byłby niemożliwy, gdyby nie innowacje w obszarach: 1. segmentów klientów ? docieranie do klientów zainteresowanych zróżnicowaną muzyką, niekupujących wcześniej płyt 2. propozycji wartości ? oferowanie bardzo wygodnej usługi dostępu do praktycznie wszystkich utworów na świecie w dowolnym momencie 3. kanałów dystrybucji ? zastąpienie normalnej sprzedaży na własność udzieleniem dostępu poprzez streaming danych 4. strumieni przychodów - zastosowanie prostego modelu subskrypcyjnego, cieszącego się dużym i wciąż rosnącym zainteresowaniem pośród usługodawców. Śmiało możemy stwierdzić, że Spotify osiągnął sukces przede wszystkim dzięki innowacjom zastosowanym podczas tworzenia swojego modelu biznesowego. bez-tytulu Wykorzystaj sprawdzone metody We wdrażaniu modelu biznesowego pomaga również filozofia Lean Start Up, która jest zbiorem metod ułatwiających rozwój działalności. Jej założenia pozwalają skrócić proces opracowywania nowego produktu i tym samym zmniejszyć ryzyko ponoszenia dużych nakładów na usługę, która może się nie przyjąć na rynku. Model biznesowy zgodny z przedstawioną filozofią powinien być: 1. możliwy do modyfikacji 2. pozwalający zwiększyć skalę biznesu 3. oraz przede wszystkim umożliwić płynne przejście od pomysłu do wprowadzenia produktu na rynek. Wdrażanie modelu biznesowego zgodnie z Lean Start Up może z czasem sprawić, że wyeliminujemy błędy, złe założenia i nietrafione pomysły. Takie podejście pomaga również znaleźć swoją niszę, bądź stworzyć całkowicie nowy sektor na rynku. Uniwersalnym sposobem tworzenia modelu biznesowego jest oparcie go na kanwach opracowanych przez Alexa Osterwaldera z uwzględnieniem zasad zawartych w Lean Start Up. Takie połączenie może pomóc obrać cel i wyznaczyć kluczowe dla przedsiębiorstwa obszary działania. Opracowanie modelu biznesowego, który pozwoli start upowi na siebie zarobić, może być obarczone wieloma pomyłkami i wymagać czasu, natomiast wykorzystanie odpowiednich narzędzi może jasno sprecyzować, czym naprawdę jest misja przedsiębiorstwa.

Oceń artykuł:

Średnia ocen: 3.33

Udostępnij artykuł:

Handel przyprawami Handel przyprawami
ZOBACZ WIĘCEJ FILMÓW
POWRÓT DO LISTY
POPRZEDNIE VIDEO KOLEJNE VIDEO

Sprawdź też inne pomysły na biznes

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem